Metsätyöt osaltamme jatkuvat viidassa. Tarkoitus oli kerätä lumppeja eli kaadetusta puusta katkaistuja rungon osia, jotka eivät täytä minkään puutavaralajin laatuvaatimuksia. Lumpista käytetään myös nimitystä leikko.
Viita, niin kuin aiemmin kirjoitin (kts. blogi 12.7.2021), oli kuusimetsää. Kun se kaadettiin, paikalle istutettiin mäntyjä. Tätä virhettä toistettiin paljon 70-luvulla, kun haluttiin kasvattaa nopeatuottoisammasta puulajikkeesta metsiä. Viidassa pohjavesi on 0,50 - 1,50 metrin syvyydessä, eli aivan liian kostea paikka kasvattaa mäntytukkia. Ja sen näkee joka kerta, kun menee viitaan. Lähes kaikki mäntypuut ovat jollakin lailla vaurioituneita. Sen takia lumppejakin sieltä saa runsaasti.
Neuvottelin joskus vuosituhannen vaihteessa metsänomistajan kanssa viidan ostosta. Ei sen puuston arvon takia, vaan siihen liittyvien muistojen ja sijainnin vuoksi. Pääsimmekin jo jonkinlaiseen neuvotteluun, kun omistaja sanoi tulevansa hinnassa vastaan. Hänelle se tarkoitti hinnannousua. Savolaista kieroutta, kenties? Minusta ei tullut metsänomistajaa.
Löysimme vielä paljon latvuksiakin, vaikka viidasta on tuotu jo useita kuormia. Joten puunajo ei vielä ole ohitse.
| "mystinen metsätyömies" |
Lähde:
puuhuolto.fi/koneellinen-puunkorjuu/glossary/lumppi/
wikipedia: hylkyleikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti