Suositut postaukset

tiistai 11. toukokuuta 2021

Kesä

 Tässä eräs suomalaisen runoilijan vuodenaikaa kuvaava runo.

Lauri Viita, Kaita polku kaivolta:


"Kaita polku kaivolta ovelle nurmettuu

ikkunan edessä pystyyn kuivunut omenapuu.

Reppu naulassa

oven pielessä

siinä linnun pesä

kun olen kuollut

kun olen kuollut

kesä

jatkuu kesä"


Kesä tuli tänään, muutamassa tunnissa ainakin tänne Keski-Suomeen. Oikeastaan sen huomasi aamulla siten, että hysyt = hyönteissyöjät olivat saapuneet yön aikana; pajulintu (Phylloscopus trochilus), kirjosieppo (Ficedula hypoleuca), sirittäjä (Phylloscopus sibilatrix). Havaintoja käestä (Cuculus canorus) ja haarapääskyistäkin (Hirundo rustica) tuli.

Puolen päivän jälkeen lämpö oikein lehahti. Aamulla pyöräillessä oli tumput ja talvitakki päällä, mutta päivällä ei tullut se varustus enää kuuloonkaan. 

Vein jo aamulla kelloköynnöksen verannalle, ensi kertaa ulkoilmaan. Töiden jälkeen laitoin sen ison kuusen viereen aurinkoiselle paikalle kasvamaan. Se saa kiipeillä kuusen oksia pitkin vaikka latvukseen saakka.

Päätinkin laittaa sen kuusen viereen liiterin sijaan. Rakennusprojektini maankaivuut saattavat haitata sitä liiterin nurkalla. Raakavesiputki ja sähkökaapelointi vedetään samaan kuoppaan ja se saattavat tulla liiterin nurkalta.

Valkovuokkoja (Anemone nemorosa)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...