Suositut postaukset

tiistai 31. toukokuuta 2022

Metsä

 Marke Ahonen: Lintujen katselemisen taito, 2021.

"Myös kaupunkimetsä on paikka, jossa metsän ulkopuolinen todellisuus katoaa, sulkeutuu ulkopuolelle ja metsä täyttää mielen ääriä myöten.

Metsä on itsenäinen, ihmistä vanhempi ja ihmisestä riippumaton ekosysteemi. Se on omalakinen, kompleksi paikka, jossa lintujenkin elämä kietoutuu osaksi alati muutoksessa olevaa kokonaisuutta.

Kasvit ja sienet nousevat maasta samaa orkesteripartituuria seuraten. Värit kypsyvät ja valot vaihtuvat hetkestä ja päivästä toiseen vuodenaikojen ja draaman kaarta myötäillen.

Yllätykset, joita metsässä kulkija kohtaa, ovat kuin ilahduttavia improvisaationumeroita, pääosin vakiintunutta käsikirjoitusta noudattavassa näytelmässä.

Metsän linnut havaitaan kuin automaattisesti osana kokonaisuutta, joka on sekä niitä itseään että meitä ihmisiä suurempi ja korkeampi."



maanantai 30. toukokuuta 2022

Talon rakentaminen 🏠🏗 24

 

Tänään talon räystäisiin laitettiin sekä rännit että syöksyputket ja katolle tikapuut.

Vesiosuuskunnan ruuvipumppaamon pumppu saatiin paikalle, muttei vielä paikoilleen.


sunnuntai 29. toukokuuta 2022

Kesä 2

 On niin kaunista. Puut ja pensaat aloittelevat kukintaansa. Kohta vyöryy ylitsemme Suomen suvi linnunlauluna ja lehtivihreänä seinämänä.

Poimulehti (Alchemilla)

Lehto-orvokki (Viola mirabilis)











Kävin tarkistamassa toissa   vuonna löytämäni   mehiläishaukan (Pernis   apivorus) pesän. Se oli   autio. Lähistöltä oli jo   edellistalvena kaatunut   kuusi vaurioittaen pesää ja  tehden paikasta liian   avaran. Tuskin samaan   puuhun enää tulee   pesintää. Se on sitten ihan 'luojassaan', jos löytäisin   uuden pesinnän.



Samalla reissulla kävin korvasienessä (Gyromitra esculenta). Tällä kertaa saalista tuli kolmisen litraa. 



lauantai 28. toukokuuta 2022

Juhlan tuntua

 Tänään sytytimme ensimmäisen kerran tulet hellaan muuraukseen jälkeen. Hieman "savustamista" oli ilmassa, mutta ystäväni oli ennakoinut tämänkin ja tuonut mukanaan kuumailmapuhaltimen, millä hän sai vedon aina paranemaan hetkellisesti hormissa. 




Alussa hella ihan kyynelehti, niin kosteana oli vielä kivet ja muuraus, vaikka tulisija on saanut kuivua 11 päivää rauhassa.

Olihan se juhlava hetki sytyttää tuli hellaan🥂 Pidämme hellassa muutamana päivänä pientä tulta ja sitten lämmitämme myös uunia.

Muuten koko päivän ahkeroimme eilen aloittamamme puupinon kimpussa.

Tilataidetta


Muuttoa 8

 Eilen sain kuulla urakoitsijalta alustavasta taloni käyttöönottotarkastusajankohdasta. Eli sen jälkeen pääsen muuttamaan uuteen kotiini. 

Olen irtisanonut nykyisen asuntoni vuokrasuhteen. Olen tehnyt tilapäisen osoitteenmuutoksen ystäväni luokse, koska poikkeamislupaprosessi ei ehdi tulla valmiiksi siihen mennessä kuin varsinainen muuttoni on. En siis voi virallisesti muuttaa uuteen talooni vakituisesti ennen kuin sen osoite on käsitelty kaikissa hallinnollisissa prosesseissa. Kesämökin osoitetta kun ei voi ilmoittaa vakituiseksi osoitteeksi.

On siis pientä säätöä...

Ja tämä siis tarkoittaa, että olen alkanut taas kerran pakata tavaroitani muuttoa varten.

Kuin pommi olisi pudonnut

Eilen aloimme pilkkoa rakentamisesta ylitse jäänyttä lautaa ja pakkausmateriaaleja ja pinota niitä siistimpään pinoon.

perjantai 27. toukokuuta 2022

Talon rakentaminen 🏠🏗 23

26.4

Eilen saimme siirrettyä sähköpääkeskuksen jo talon seinustalle. Sitä edelsi kuukausi sitten ystäväni päivän kestänyt aherrus saada sähkökaapeli vedettyä perustusten lävitse tehdyn kanavan kautta talon sisään (yllä oleva kuva). Minäkin sain osallistua tuohon touhuun ja voin sanoa, että oli RASKASTA hommaa!



Parin viime päivän aikana kaivoimme kaapelille n. 60 cm syvän kaivannon. Tämä hommahan alkoi jo viime elokuussa, kun aloimme kaivaa tunnelia vetäen kaapelin kuusiaidan alta talon rakentamisen vuoksi (kts. blogi 13.8.2021).




 

torstai 26. toukokuuta 2022

Oireilua 4

 


Tänään on kulunut neljä kuukautta Uskon kuolemasta. Tällä viikolla korjasimme Uskon hautaa laittamalla kiven muistomerkiksi. Kivi löytyi pohjatöiden aikaan tontilta. Asettelin kuusen kävyt kynttilälyhdyn ympärille säteittäin. 

Kuusenkävyt erityisesti olivat Uskolle mieleen. Niillä meidän lukemattomilla lenkeillä Usko pysähtyi tiettyjen kuusten kohdalle ja siinä oli aina leikkituokion paikka. Opetin Uskolle myös kaatuneiden havupuiden latvuksista etsimään käpyjä. Niitä se "jaagasi" ahkeraan.

Nyt lenkkeillessäni talon lähistöllä tärkeissä maastoissa minusta tuntuu etten ole kokonainen – ilman koiraa. Ja edelleen löytäessäni kuusenkäpyjä tai talven jäljiltä kaatuneen kuusen tai männyn, ajattelen Uskoa: "miten hyvä käpy Uskolle" tai että "tuossahan latvuksessa on vielä runsaasti käpyjä". Ennen kuin muistan ettei Uskoa enää ole.

keskiviikko 25. toukokuuta 2022

Urpon päivä

Kuvassa vasemmalla valkolakattu ja oikealla puunvärinen sisäovi. Valokuvaaja I.P.

 Eilen asennetut sisäovet eivät näyttäneet yhtään hyviltä värinsä puolesta. En tiedä missä tapahtui väärinymmärrys, mutta meille tuli neljä puun väristä 3-peilistä ovea. Talotoimittajan edustaja esitteli meille valkoisia ovia, joten ajattelimme koko ajan sellaiset saavamme.
Joten hankimme ovitoimittajan ohjeiden mukaan alkydilakkaa ja tänään maalasimme sisäovet toiselta puolelta. Se ei ollutkaan ihan helppoa, sillä lakka kuivuu nopeasti ja sitten siitä tulee kokkareista.

Harjoittelu tekee mestarin. Huomenna ovien toiset puolet ovat varmasti jo paljon paremmat.


Saimme tällaisen vieraan kesken kaiken: kyykäärme (Vipera berus)! Tässä se luikertelee veneen alle. Kuvatessani sitä se "kiroili" minulle sihisten. Ymmärsin yskän ja annoimme sen rauhassa jatkaa matkaansa. Se oli täysin musta, eli ilmeisesti koiras.

Illalla laattamies tuli tekemään työtään ja kerroin hänelle kyystä. Hän sanoi myös kuulleensa, että kyitä on nyt liikkeellä "sankoin joukoin". Äkilliset lämpimät ovat saaneet ne heräilemään talvihorroksestaan.

Urpon päivän (25. toukokuuta) tienoilla ilmat alkavat lämmetä kunnolla. Laajalla alueella Etelä-Suomesta Keski-Pohjanmaalle päivää on pidetty varsinaisen kesän alkuna. »Urpo suveksi sääntää, Perttu (24. elokuuta) toiseksi kääntää». Kesää otettiin vastaan kylpemällä ensimmäistä kertaa uusilla vastoilla.

Kesän ensimmäisenä päivänä Urpo määritteli myös kesän sään – tosin olemalla sen vastakohta. Jos tänä päivänä kuljetaan paitasillaan, kesä värjötellään turkin kanssa. Päivä myös sulki maamiehen kouran ja päätti kevään kylvöt.

Lähde: https://www.taivaannaula.org/perinne/kansanperinteen-pyhat/urpon-paiva/

Kevättöitä 2

 

Jo neljäs vanhapoikakaktuksen kukka: 23.5.

Eilen kävin korvasienessä (Gyromitra esculenta). Se on kovin mieluisaa hommaa. Kuljeskella keväisessä luonnossa, mahtavassa valossa ja linnunlaulussa. Löysin litran verran komeita sieniä. Mustikka (Vaccinium myrtillus) kukkii. Ja mikä ihana ilma on ollutkaan nyt muutaman päivän. 

Talon pihaa olen yrittänyt siivoilla. Haravoida oksia, neulasia ja lehtiä pois. Siistiä kaikella tavoin muutenkin. Onneksi osa perennakasveista on säilynyt viime syksyn kaivurin mylläyksen jälkeen. Toin kelloköynnöksenkin jo ulkoilemaan.

Talossa on asennettu välioviakin jo paikoilleen, laattoja saumattu. "Leikimme kotia" niin kuin taannoin tein lapsena nukketalon kanssa siirrellen siellä huonekaluja. Asettelimme kaapistoja "omille" paikoilleen ennen niiden kiinnitystä. Siten sai kuvaa, minkälainen lopullisesta versiosta tulee.


maanantai 23. toukokuuta 2022

Kevättöitä


 Käänsin veneeni oikein päin lauantaina ja kävin soutamassa pitkästä aikaa! Kirjoitin blogiini 21.11.2021 pestessäni venettä, että kun seuraavan kerran käännän veneeni, on taloni rakentaminen ja sisätyöt pitkällä.

Näin onkin. Pidän teitä nyt jännityksessä, enkä paljasta minkälainen kodistani tulee. Vasta kun se on valmis ja tavarat muutettuna. Sen voin kertoa, että kaapistoja on koottu, osa kodinkoneista on asennettuna, laattoja laitettu seiniin ja lattioihin, korkkilattiat ovat valmiit.

Souturetkeni ansiosta tiedän suurin piirtein, millä rannalla järvestä kuikka (Gavia arctica) pesii tänä vuonna.  Kuikkalinnuilla on ollut tänä keväänä vaikeuksia löytää kuiva pesäpaikka korkean veden vuoksi. Pesä kun ei saa olla kaukana vedenrajasta.

Postauksen kuva on joesta, minkä hyydetulvaa kävin joulukuun alussa ihailemassa. Veden virtaama on edelleen runsasta juurikin lumen johdosta, vaikka kovimmat kuohut ovat jo laantuneet.

Olen haravoinut pihaa parina päivänä. Viime syyskuussa tontilta kaadettujen puiden oksakasat on viety pois. Olen vähän jaksanut viitaakin siivota viime syksyisen harvennushakkuun jälkeen.


sunnuntai 22. toukokuuta 2022

Naapuritarinoita

 Kuulin eilen nämä tarinat ja ajattelin ne jakaa lukijoillekin.


Tulevan taloni naapuri kysyi eilen minulta, tiedänkö minkä linnun muna on kyseessä? Muna on kuvassa miehen kädessä ja 10 cm pituinen. Muna oli ilmestynyt heidän laiturilleen viime viikolla. 

Rannoilla on liikkunut isokoskelopari (Mergus merganser) ja joutsenia (Cygnys cygnus). Suomen linnuston suurin muna on kyhmyjoutsenen (Cygnus olor), pituudeltaan 11 cm.

Ilmeisesti kyseessä on laulujoutsenen muna. Se, miksi se on munittu laiturille on tietenkin ihmetys.

Minäkin löysin laituriltani joskus vuosia sitten telkän (Bucephala clangula) munan.

Toisen tarinan kuulin nykyisen asuntoni naapurilta, vanhalta rouvalta. Hän istui parvekkeella tullessani illalla tontilta ja jäin hänen seurakseen turisemaan.

Punatulkkukoiras (Pyrrhula pyrrhula) oli törmännyt talvella hänen ikkunaansa siten, että se oli pökertynyt. Rouva otti linnun sisälle lämpimään, ja sen virkistyessä hän huomasi linnun siiven vioittuneen törmäyksessä. Rouva ruokki ja juotti lintua kaiken kaikkiaan neljä viikkoa. Kolmannen viikon kohdalla hän vei jo linnun uloskin kokeillen pystyisikö se lentämään, mutta lento päättyi lumihankeen. Viimeisen viikon hän kuntoutti lintua sisällä lennättäen.

Neljännen viikon lopulla rouva vei linnun kämmenellään ulos ja päästi sen lentoon. Lintu lensi läheisen koivun oksalle. Rouva jäi katsomaan linnun pärjäämistä. Kohta paikalle lensi naaras punatulkku. Alkoi kiivas lintujen välinen jutustelu ja sitten linnut hieroivat nokkiaan vastakkain. Lopuksi linnut lensivät pois.

Lähde: Det Bästa (1979). Nya fågel boken. Stocholm. 471 s.

lauantai 21. toukokuuta 2022

Junanviemä

 Junantuomat on jotakuinkin synonyymi ihmisille, jotka ovat työ- tai opiskelupaikan takia muuttaneet pääkaupunkiseudulle asumaan.

Onko junanviemät sitten vastakohta kaupungista maalle muuttajille vaiko paluumuuttajille? Itse koen olevani junanviemä juurikin siinä yhteydessä, että olen luopunut omasta tahdostani kaupunkilaisuudesta päästäkseni asumaan maaseudulle.

Kävin eilen illalla 'apostolin kyydillä' eräällä lintutornilla. Kävelymatkaa edestakaisin tuli 12 km. Se oli läpileikkaus suomalaiseen maaseutuun; metsää, pensaikkoa, avohakkuuta ja peltoa. 

Kauluhaikaran (Botaurus stellaris) puhaltelua kuului, mikä olikin retken parasta antia. Näin ja kuulin myös lehtokurppakoiraan (Scolopax rusticola) soidinlentoa. Lintu lensi ihan pääni ylitse.

perjantai 20. toukokuuta 2022

Hajamietteitä 10

 Viime viikolla tehnyn talon tiiveysmittauksen tulos on kiitettävä.

Linnuista ovat tulleet lehtokurpat (Scolopax rusticola), käet (Cuculus canorus), kalatiirat (Sterna hirundo), haarapääskyt (Hirundo rustica), pajusirkut (Emberiza schoeniclus) ja punavarpuset (Carpodacus erythrinus).

Tänä aamulla ajaessani töihin näin (taas!) viirupöllön (Strix uralensis) samoilla huudeilla kuin reilu pari viikkoa sitten. Nyt se lensi tien ylitse melko matalalla. On sillä iso pää! Se varmaankin pesii siinä lähistöllä. Täytyy mennä retkeilemään alueelle hyvin varustautuneena; visiiri/suojalasit ja kypärä. Viirupöllö on hyvin aggressiivinen poikasten lähettyvillä. Se hyökkää nimenomaan ihmisen päätä kohden.

Naapuri kertoi olleensa joskus korvasienessä, kun (ilmeisesti) viirupöllö "nappasi" hänen punaisen lippalakkinsa. Viirupöllön hyökkäys pudotti lakin ja sinne se jäi. Kuulemma keikkuu vieläkin kuusen oksalla. Naapuri pääsi vähällä, kun perääntyi heti tulosuuntaansa.

"Silta yli synkän virran"





Loma

 


Onko tämä unta? Tämän työpäivän jälkeen minulla alkaa kesäloma!

Olen ollut yhtäjaksoisesti töissä yli 14 kuukautta, lukuunottamatta kahta palkallista lomapäivää ja viittä palkatonta päivää.

Voin sanoa, että olen ihan puhki!

Toivon, että seuraavan kerran lähtiessäni töihin kotiosoite on jo eri. Siihen tarvitaan vielä paljon ponnistuksia, joten loma ei todellakaan ole lepoilua ja joutenoloa.

keskiviikko 18. toukokuuta 2022

Uutta kohden 34

 Ei mennyt niin kuin Strömsössä!

Keittiö- ja kiintokalusteiden toimituksesta olisi pitänyt tulla avisointi (ilmoitus, kun tavara tai yksikkö saapuu tai lähtee). Eli minua oli ohjeistettu keittiösuunnittelijan toimesta sekä suusanallisesti että kirjallisesti, että avisointi tapahtuu edellisenä päivänä. Tiesin, että tämä nimeltä mainitsematon kuljetusliike kuljettaa vain parina päivänä kotiseudulleni tavaraa. Kun edeltävänä päivänä ei ilmoitusta tavaran saapumisesta tullut, oletin automaattisesti kuljetuksen siirtyvän seuraavaan viikkoon. Olin jo varannut 10 kuljetuslavalliselle kantoapua tietylle päivälle... Vaan mites kävikään?

Oli kylmä ja sateinen päivä. Ilman kosteusprosentti oli 95–96. Tehtaan ohjeena oli, ettei keittiö- ja kiintokalusteita saa säilyttää ulkona, koska ne eivät kestä kosteutta.

Olin töissä, kun minulle tuli soitto 17 minuuttia ennen kuin jakeluauto kurvasi pihaan:"Täällä olisi nämä huonekalut!" 

Olin ihan äimän käkenä. Mitäs siinä muuta tekemään kuin haalimaan porukkaa kokoon. Ihmiset, jotka eivät osanneet odottaa mitään tällaista. No, eihän siellä ollut aluksi kuin ystäväni, joka levitti konttien päälle pressua, sillä niitä ei oltu suojattu ylhäältä päin mitenkään.

Sain reilun tunnin kuluttua yhden miehen verkoilta lisäavuksi, toinen oli tiedon saatuaan lähtenyt ajamaan Helsingistä.

Voitte arvata saiko kuljetusliike muutaman tuohtuneena yhteydenoton keittiösuunnittelijalta ja minulta. Kehtasivat väittää ettei tehdas ollut maksanut avisoinnista. Asiakaspalvelija ei ollut kutsumustyössään ja jäi kiinni vielä perättömistä puheistaan! Tässä tapauksessa minähän olen asiakas, eli lopullisen laskun maksaja ja tavaran 'onnistuneen kuljetuksen' vastaanottaja. Tavara oli kärsinyt kuljetuksessa myös vaurioita kaiken muun lisäksi. 

No loppu hyvin, kaikki hyvin. Tavarat saatiin sisälle ilman kosteusvaurioita. Tehtaalta tulevat uudet kalusteet vahingoittuneiden tilalle.

Tässä paniikinomaista tavaran sijoittelua. Valokuvaaja I.P.

Kokemusperäiseen intuitioon vedoten menetin luottamuksen kuljetusliikkeeseen. Sanotaanko näin, että ylikansallisen logistiikkafirman maine ei mairittele. Harmiksi vain, se on fuusioittanut itseensä suomalaisia kuljetusfirmoja.


tiistai 17. toukokuuta 2022

Talon rakentaminen 🏠🏗22

 Tänään kävi muurari tekemässä liesi-leivinuunin iltatöinään. Hänellä meni aikaa kuusi tuntia. Minulle tuli lähes 17 tunnin päivä. Joten enpä enempää jorise.










Kuvan ylälaidassa näkyvät savuhormit, mitkä johtavat piippuun










Lieden kierto kulkee ristiin rastiin tulisijassa
















Tulisija alkaa hahmottua
 
















Tämä on sitä huoltovarmuutta!

Tulisija saa kuivua parisen viikkoa, sitten sitä voi alkaa sisäänajamaan polttamalla pieniä määriä puita.


maanantai 16. toukokuuta 2022

Paikallista 9

 


 Viimeksi tänään kuulin uppo-oudon sanan työkaverin puheessa: teltti. "Se oli minun telttini". Suomeksi tarkoittaa tehtävää🤔

Niukahtaa tarkoittaa horjahtaa, nyrjäyttää.

Rämmyyttää tarkoittaa häirikkösoittamista kännykällä.

Kerkee tarkoittaa nopeaa. "Äidilläni on kerkeet jalat."

Rontostella tarkoittaa kävellä rennosti esim. kumisaappaat jalassa.

Tämän pienen sanaston avulla, mitä olen blogiini kerännyt, alat ymmärtää paikallisia, jos joskus liikut täällä päin koillista🤗

sunnuntai 15. toukokuuta 2022

Turha kuolema 3

 Tänään löytyi terassilta, pakkauksessaan olevan saunan oven päältä kuollut kirjosieppokoiras (Ficedula hypoleuca). Se oli törmännyt ikkunaan. Kummallista törmäyksessä oli se, että ikkunat on peitetty. Eli talon läpi ikkunasta ikkunaan olevia "kanavia" ei ole. Lintu on ehkä tavoitellut hyönteisiä, paennut petoa tai tulkinnut ikkunan heijastuksen virheellisesti. Ihan turha kuolema!










Aamupuhteiksi teimme yhden puupinon taas valmiiksi. Pyöreä puu on viidasta lähtöisin viime syksyltä (kts. blogi 18.10.2021 ja 8.11.2021).

















Eilen illalla alkoi toinenkin vanhapoikakaktus kukkia


lauantai 14. toukokuuta 2022

Uutta kohden 33

 Tänään urakoimme 'kolmeen pekkaan' tulisijan kivet sisälle muuraria varten. Kivillä on tietty järjestys muuratessa ja erityisesti pintakivien kanssa sai olla tarkkana, sillä niihin ei saanut tulla minkäänlaisia kolhuja tai naarmuja niitä siirrettäessä. 

Nostelimme ensin sisäkivet traktorin lavalle ja siitä sitten sisälle. Samoin tehtiin pintakivien kanssa. Sisällä piti sisä- ja pintakivet olla omissa paikoissaan.

Paljon menee kiviä moiseen tulisijaan! Osa niistä oli todella painavia. 

Tulisijan sisäkivet

ja ulkokivet


Fauna 5

 Lukiessani juttua vesakkomyrkytyksistä (Suomen Luonto -lehti) palasi hämärästi muistiini sellaista, minkä olin täysin unohtanut. 

Ne lukijat, jotka eivät tunnista asiaa, kerron siitä vähän. 

"Suomen luontoon kylvettiin 1950-luvulta alkaen satoja tuhansia kiloja vesakkomyrkkyjä, joista osa sisälsi erittäin vaarallista dioksiinia. Luonnonsuojelijoiden aktiivisuus, yleisen mielipiteen herääminen ja lainsäädännön kiristäminen pakottivat lopettamaan myrkytyslennot 1980-luvun lopulla." Suomessa käytettiin samaa myrkkyä, jota Yhdysvallat oli kylvänyt Vietnamissa Agent Orange -nimellä vuodesta 1962 alkaen.

Syynä vesakkomyrkytyksiin oli lehtipuiden hävittäminen, jotteivät ne haittaisi havupuiden kasvua. "Metsäalan vaikutusvaltainen yhteisrintama eli metsäyhtiöiden johto, Metsähallituksen virkamiehet, Metsäntutkimuslaitoksen johto ja osa tutkijoista sekä osa mediasta tukivat voimalla vesakoiden lentoruiskutusten jatkamista."

Samalla kun myrkyt taltuttivat kaksisirkkaiset ruohokasvit, siis metsämarjat ja lehtipuut, niin "fenoksihapot aiheuttivat nisäkkäille mm. lamaantumista, lihasheikkoutta sekä tunto- , koordinaatio- ja ääreishermostohäiriöitä. Lääkintöhallitus totesi vuonna 1980 2,4,5-T:stä, että se 'suurina pitoisuuksina saattaa vaurioittaa korkeimpien eliöiden geneettistä materiaalia'. Muut fenoksihapot voivat olla samoin suurina annoksina heikosti mutageenisiä (syöpää aiheuttava) ja klastogeenisia (kromosomikatkoksia aiheuttava)."

Myrkyt saastuttivat maita ja vesistöjä. Myrkyt tappoivat selkärangattomia. "Linnusto väheni puoleen entisestään, kanervikosta tuhoutui puolet."

Se mitä muistini oli armeliaasti unohtanut, mutta mm. ylläolevan lukeminen palautti mieleeni, oli marjastus- ja sienestyskielto. Karjalaisuudesta voimakkaasti ammentamana, nuo ravinnonhankintakeinot ovat edelleenkin tärkeä osa luonnossa liikkumistani. 

Lentoruiskutetuilla alueilla tai niiden välittömässä läheisyydessä ei voinut ruskutusvuonna marjastaa tai sienestää. "Alueet oli merkitty maastoon varoituskylteillä, joilla kerrottiin varoajat." Muistan erityisesti mummoni olleen hyvin tarkka, minne sai mennä keräämään luonnon antimia. 

"Nykyään vesakontorjuntaan käytetään kantokäsittelynä, taskuttamalla tai maanpäällisinä lehvästöruiskutuksina pääasiassa glyfosaattipohjaisia myrkkyjä kuten Roundupia." Roundup on hyvin haitallista mm. pölyttäjille, joiden luontokatoon on havahduttu liian myöhään.

Lähde:

Nortio, J. (2022). Myrkynkylväjät. Suomen Luonto 1/2022.



perjantai 13. toukokuuta 2022

Talon rakentaminen 🏠🏗21

 Kuluneen viikon aikana hirsien sisäpuoli ja väliseinät saivat väriä pintaansa, kattopaneelit ja ikkunalistat, piipun pellit ja tuhkaluukut asennettiin.

Hirsien ja ikkunalistojen väri on Osmo Color puuvaha 3181 helmi (1 kerros). Tässä kuvassa seinät näyttävät tummemmilta ja ruskeammilta kuin on. Ulkoilman kirkkaus vaikuttaa valaistukseen

Piipun pellit ovat paikoillaan. Seinän väri on Tikkurila X487 laasti. Muurin yläosassa näkyvä palkki ja laudat sekä makuuhuoneen hirret ovat samaa väriä kuin ylimmässä kuvassa.

Piipun tuhkaluukut

Keiteleestä (lue "uimarannaltani") lähtivät jäät tänään. Pitihän siellä käydä kokeilemassa pitkästä aikaa. Märkää oli ja raikastakin🏊‍♀️

torstai 12. toukokuuta 2022

Vanhapoika

 

 Vanhapoikakaktus eli raspipallokaktus (Echinopsis eyriesii) nauttii elämästään! Se aukaisi tänään kaksi kukkaansa samanaikaisesti. Kukka kestää noin vuorokauden tuoreena. Tuoksu on hyvin voimakas. 

Minusta tuntuu kuin asuisin nyt kukkakaupassa. Posliinikukka kukkii ja tuoksuu voimakkaasti edelleen ja nyt tämä vanhapoikakin intoutui (kts. blogi 28.4.2022). Toinenkin vanhapoika kukkii lähipäivinä.

Onhan tämä! Onko se nyt Natoon liittymisen kunniaksi, vaiko vain suomalaisuuden päiväksi? Kaksi kukkaa, kaksi juhlan aihetta.



keskiviikko 11. toukokuuta 2022

Jäähyväiset jäälle 2

 Eilinen tuuli hajotti Keiteleen jäitä niin, että jäljellä on enää jäämurskaa. Huomenna jäitä tuskin enää on.

Tänään tuli tieto sekä keittiö- ja kiintokalusteiden että kodinkoneiden toimitusviikosta. Se oli huojentavaa, sillä välillä tuli viestiä jopa toimitusten myöhästymisestä.

Kaikki tapetit ovat saapuneet. Yksi on ruotsalainen kuitutapetti ja kaksi ovat englantilaisia paperitapetteja.

Muurarikin on tulossa muuraamaan Tulikiven tulisijaa, vihdoin ja viimein.

Parin eri laatan kanssa jouduin tekemään kompromissin. Italialaiset laatat ovat jumissa jossakin... Joten pesuhuoneen ja saunan lattiaan otan hieman isomman laatan - sama merkki ja väri kylläkin. Muutoin olisin joutunut odottamaan laattojen saapumista juhannusviikolle! Tulisijan yhteyteen tulevat laatat muuttuvat hieman vaaleammiksi alkuperäisistä. Ei varmaan paha!

Kaikki ovetkin ovat saapuneet: pesuhuoneen ja saunan ovet tulivat jo viime viikolla. 

"Palapelin" palaset alkavat olla kasassa😍


tiistai 10. toukokuuta 2022

Jäähyväiset jäälle

 Kova tuuli (13 m/s) painoi tänään Keiteleellä irtojäät valleiksi kiviä, rantoja ja laitureita vasten. Sanoisin ilmiötä ajojääksi, mutta asiaa tutkittuani ajojäästä voi puhua vain merijäätä tarkoittaessa.

Ajojää-termiä käytetään laajasti tarkoittamaan kaikkia merijään muotoja, lukuunottamatta kiintojäätä. Ajojää liikkuu tuulten ja virtausten voimasta. Ajojää voi olla tasaista, päällekkäin ajautunutta tai ahtautunutta ja sen peittävyys vaihdella 1-100 prosenttiin.

Lähde:https://www.jarviwiki.fi/wiki/J%C3%A4%C3%A4tyypit












maanantai 9. toukokuuta 2022

Uutta kohden 32

 Tänään talossa tehtiin tiiviysmittaus. Se kuuluu talotoimitukseen. Tiiviysmittauksella varmistutaan rakentamisen laadusta ja vähennetään kosteusvaurioiden riskiä. Hallittu ilmanvaihto lisää viihtyvyyttä (ei vuotoa, ei vetoa). Rakennuksesta tulee energiatehokkaampi ja se näkyy energiatodistuksessa. Mittauksen avulla voi korjata löytyneet ilmavuodot ja tehdä talosta vielä tiiviimmän.

Lähde: www.vertia.fi/asumisen laadun varmistaja

Valokuvaaja I.P.

Räystäslaudat saivat maalia pintaansa.

Valokuvaaja I.P.

Viikonloppuna öljysin terassin toiseen kertaan. Alla kuivunutta pintaa.




sunnuntai 8. toukokuuta 2022

Jäiden lähtö 3

 

Ensinäkymä sulalle järvelle uuden kodin ikkunasta

 Keväisessä jäiden lähdössä on jotakin sakraalista, pyhää. Ikään kuin luonto loisi nahkaansa. Väistyvän jään reunalla usein taiteilevat västäräkit, rantasipit ja lokit. Kuikat tekevät uskaliaita sukelluksia jään tuntumassa. Kaikenlaiset vesilinnut laskeutuvat suliin levähtääkseen ja jatkakseen taas muuttomatkaansa jonnekin tuntemattomaan päämääräänsä pesimään.

Eilen illalla kävin kirkonkylällä kävellen kuuntelemassa ja katselemassa härkälintuparien soidinta. Sitä ääntä voisi äkkinäinen pelästyä. Se oli hauskaa vuorottelua kahden eri parin välillä. Vähän niin kuin stereona, mutta kaiuttimet eivät olleet synkronissa. 

Paljon on uusia lintulajeja saapunut kuluneen viikon aikana: harmaahaikara (Ardea cinerea), hernekerttu (Sylvia curruca), metsäkirvinen (Anthus trivialis), laulurastas (Turdus philomelos), valkoviklo (Tringa nebularia), haapana (Mareca penelope) ja kirjosieppo (Ficedula hypoleuca).


Yllä vielä kuvaa klapiurakasta. Keräsimme koivilastua ja tuohta yms. mitä aina tulee puiden pilkkomisen sivutuotteena. Nämä toimivat hyvin syttyinä. Ei tarvitse ostaa sytytyspaloja tai käyttää sytytysnesteitä puiden sytyttämiseen.

Useamman laastikerroksen jälkeen alkavat tiilten ääriviivat häipyä.







Valokuvaaja I.P.



Hyvää äitienpäivää🌹 Terveiset pilvenreunalle äidille ja mummolle. Ei mene enää kovin pitkään, kun unelmani käy toteen.

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...