Viime aikoina on tullut uudessa tai nykyisessä työpaikassani esille, että aloittamaani työtä tekisikin joku muu ammattilainen kuin mitä itse edustan. Karrikoiden sähköinsinöörin töitä tekisi putkiasentaja tai mekaanikko lentäisi lentokonetta. Pelkkä into tai reippauskaan ei kuitenkaan riitä takamaan ammattitaitoa. Tässäkään en halua vähätellä kenenkään ammattinimikettä, ammattiin johtavaa koulutusta tai ammattitaitoa.
Olen ylpeä omasta työstäni, ammattitaidostani ja työkokemuksestani, mutta mitä järkeä tässä on? Kenen etua moinen käytäntö ajaa, ei ainakaan asiakkaan? Tässä mennään mistä aita on matalin! Käytäntö romuttaa mm. turvallisuuden ja on eettisesti ja moraalisesti arveluttavaa. Se ei myöskään lisää työviihtyvyyttä.
Minun oikeudentajua vastaan taistelee myös se, että kuka on vastuussa väärin tehdystä työstä, jos ammattitaidottomana mennään sorkkimaan toisen työtä. Esihenkilöt tietysti, ketkä tätä nyt ehdottavatkin. Mutta minä sen sotkun lopulta korjaisin.
Ei kiva! Ei yhtään.
| Koirani irvistää kerjäämäänsä lumipalloa. Valokuvaaja I.P. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti