Suositut postaukset

torstai 30. kesäkuuta 2022

Ohi on 3

 Voi tätä huojennuksen päivää, vaikkei sitä helpolla saavutettukaan!

Tänään sain muuttoni tehtyä ja vuokra-asunnon siivottua. Viileämpää toki olisi voinut olla, mutta mikäs teet. Kyllähän tässä on taas painettu ympäripyöreätä päivää: ensin töihin ja sieltä suoraa muuttoa tekemään.

Eikä tavarat ole paikoillaan, ei lähimaillakaan! Mutta 'työmaa' on nyt yhdessä osoitteessa.

Terassi on toiminut lastaussiltana viimeiset pari viikkoa!

Jaan tässä ahdistustani nyt, kun vuokra-asuminen on ohitse. Allaolevat kuvat esittävät ex-asunnon kylpyhuoneen pyyhekoukkuja. Omanlaiseen esteettisyyteen hakeutuvana kylpyhuone oli alusta saakka kauhistus. Onneksi asuminen vuokra-asunnossa on nyt ohitse!


















Mukavampiin aiheisiin. 

Sain ystäväpariskunnalta tänään kaksi kirjaa jaettavaksi eteenpäin. Muuten hyvä tapa tuollainen - antaa kirjoja, mitkä on itse lukenut ja jakaa näin hyvää mieltä ja ekologisuutta.

Jospa nämä kirjat ja muutolta vähitellen liikenevä aika antavat minulle taas upeita hetkiä luonnon parissa.



keskiviikko 29. kesäkuuta 2022

Talon rakentaminen 🏡🏗 28

 


Tänään oli vuorossa sadevesiputkien, autopistoketolpan kaapelin ja vesi-ilmalämpöpumpun kondensaatiovesilaskunputken syöttökaapelin asentamiset. 

Syöksyputkien ja vesi-ilmalämpöpumpun alle tulivat kokoojasuppilot. Putkituksella hallitaan sadevesien kerääntyminen talon vierustoille. Vesi-ilmalämpopumppu muodostaa kondensaatiovettä kostealla ilmalla ja tietyllä ilman lämpötilalla. Talvella kondensaatioveden jäätymisen ehkäisemiseksi käytetään saattolämmitystä. Se on muutamia watteja/metri.

Autopistoketolpassa on valmius tulevaisuuteen; sähköauton lataamiseen.

Vesi-ilmalämpöpumpun kaivantoa


Sadevesiputkea

Valokuvaaja I.P.


tiistai 28. kesäkuuta 2022

Kukkiva maa

 

Kanadanvuokko (Anemonidium canadense)

"Maa kuohuu syreenien sinipunaisia terttuja,
pihlajain valkeata kukkahärmää,
tervakkojen punaisia tähtisikermiä.
Sinisiä, keltaisia, valkeita kukkia
lainehtivat niityt mielettöminä merinä.
Ja tuoksua!
Ihanampaa kuin pyhä suitsutus!
Kuumaa ja värisevää ja hulluksijuovuttavaa,
pakanallista maan ihon tuoksua!
Elää, elää, elää!
Elää raivokkaasti elämän korkea hetki,
terälehdet äärimmilleen auenneina,
elää ihanasti kukkien,
tuoksustansa, auringosta hourien –
huumaavasti, täyteläästi elää!
Mitä siitä, että kuolema tulee!
Mitä siitä, että monivärinen ihanuus
varisee kuihtuneena maahan.
Onhan kukittu kerta!
On paistanut aurinko,
taivaan suuri ja polttava rakkaus,
suoraan kukkasydämiin,
olemusten värisevään pohjaan asti!"

Vala, Katri 1924: Kaukainen puutarha. Werner Söderström Osakeyhtiö, Porvoo.

Lähde: https://fi.m.wikisource.org/wiki/Kukkiva_maa_(Maa_kuohuu)

maanantai 27. kesäkuuta 2022

Luontoliikuntaa

 Kävin tänään ensimmäisen kerran avovesiuinnilla. Tällä tarkoitan pidempää matkaa uiden siten, että ystävä varmistaa veneellä vieressä. Vesi on nyt kuin linnunmaitoa. Ja olihan se ihanaa, kaikin puolin!

"Yleisemmin kuin suloisen lämpimään ilmaan tai uimaveteen linnunmaito on vanhastaan liitetty johonkin harvinaiseen herkkuun, etenkin erittäin maistuvaan juomaan. Varhemmin se on usein ollut viinaa; se käy ilmi vanhasta kirjallisuudesta ja sananparsista. Muun muassa Artturi Leinosen teoksesta löytyy tällainen esimerkki: ”[Saksojen maalla] nieltiinkin hopeakannusta linnunmaitoa.” Kajaanista on poimittu sananparsi: ”Se on kun linnun maetoa, sano ukko, kun tenttuva ryyppäsi.”

Mutta mitä erikoisen hyvää on linnunmaidossa? Ja mitä oikeastaan on linnunmaito? Onko sitä edes olemassa? Maitohan on nisäkäsnaaraiden tuottamaa ravintoa; eihän sitä linnuilla voi olla. Ei varsinaisesti olekaan, tosin kyyhkysen tiedetään valmistavan poikasilleen kuvussaan maitomaista ainetta, kyyhkynmaitoa. Se on siis harvinaista herkkua lintumaailmassakin. Mutta siinä ehkä on linnunmaidon alkujuuri.

Linnunmaito on laajentunut makuaistimuksesta ilmaisemaan muutakin harvinaisen hyvän olon tuntemusta. Se näkyy Kielitoimiston sanakirjan (2006) linnunmaito-esimerkissä: ”Elämä on kuin linnunmaitoa”. Selityksenä on: ’elämä on nautittavaa, ihanaa’.

Linnunmaidon rinnalla esiintyy kielessä, vaikka nykyään harvemmin, samaa merkitsevä linnunpiimä. Myös sitä tapaa vanhassa kirjallisuudessa ja sananparsissa. Seitsemän veljeksen Juhani huokaa tyytyväisenä Impivaaran joulun yltäkylläisyydessä: ”Mikä on meidän täällä ollaksemme. Mitä puuttuu?” Timo vahvistaa: ”Ei Jumalan armoa eikä linnunkaan piimää. Aitta on ruokaa täys ja pirttimme lämmin.” Timon repliikki Jumalan armosta ja linnunpiimästä viittaa selvästi vanhaan sananparteen, jonka Kivi on varmasti tuntenut: ”Kaikkija rahalla saa paitti Jumalan armoo ja linnun piimää” (Hämeenlinna).

Linnun maito ja linnun piimä ovat siis samaa ainetta: jotakin harvinaisen hyvää ja vaikeasti saatavaa. Se osoittaa, että myös sanat maito ja piimä voivat merkitä samaa eli maitoa. Eräät murteemme sen todistavatkin: piimä merkitsee maitoa tai maidon kaltaista ainetta laajalti länsimurteiden alueella. Viron yleiskielessä sana piim merkitsee maitoa;  piimä on hapupiim eli hapanmaito. Suomen tapaan Virossa tunnetaan myös ilmaus linnupiim. Sielläkin se tarkoittaa jotain harvinaista herkkua.

Kreikan taruston mukaan jumalat joivat Olympos-vuorella jaloa juomaa, nektaria. Joissain lähteissä tämä juoma on käännetty linnunmaidoksi. Että niin harvinaista herkkua!"

Lähde: https://www.kielikello.fi/-/mista-linnunmaito-


Valokuvaaja J.P.

sunnuntai 26. kesäkuuta 2022

Eläimellistä menoa

 

 Kuvassa on vajaa 2-vuotias nuori suomenhevonen (Finnish Universal), johon tutustuin ihan sen elämän alkutaipaleella. Vaikka se alkaa olla teini-iässä, ainakin minun kanssani se käyttäytyy varsin säyseästi. Olen edelleen viikottain käynyt sitä ja muutamaa muuta hevosta ja ponia katsomassa. Hevosten kanssa touhuaminen on erittäin hyvää stressin hoitoa.

Ritariperhosia (Papilio machaon) on nyt runsaasti liikkeellä. Tämäkin kuvan yksilö lenteli rannassani pitkään. Liekö ollut naaras munimassa?

Seuraavassa on kuva-arvoitus:

Vertaa kahta ylintä alimpaan kuvaan. Kuinka monta eroavaisuutta näet?


Keväällä, kun ystävälläni ei ollut muuta(kaan) tekemistä, hän aisasi eli osittain kuori puun kuorta rikki, jotta se kuivaisi hyvin. Sen takia hän joutui pinoamaan oikean puoleisen pinon uudelleen. Lisäksi pinosimme vielä viime syksynä pihalta kaadettuja puita kasan päälle, jotka jäivät syksyltä muiden kiireiden takia tekemättä.

lauantai 25. kesäkuuta 2022

Juhannuksen viettoa 4

 

Naurulokkien (Chroicocephalus ridibundus) pesimäluoto

 Näin upealla säällä emme malttaneet tehdä muuttoa, vaan lähdimme pitkälle souturetkelle eväiden kera. Retkellä näkyi mukavasti lintuja ja niiden poikasia ja evästelypaikassa oli saukko (Lutra lutra) pitänyt omaa ruokailuhetkeään syömällä rapuja.

Evästelypaikka; jääkauden aikainen merenranta kohoten yli 200 metriin ja laskeutuen järven pohjaan noin 30 metriin

Rapujen (Astacoidea) jäänteitä




















Haimme illan suussa lähdevettä joen uurtamasta kanjonista. Hassua puhua illasta, kun aurinko paistaa vielä korkealta taivaalta.

perjantai 24. kesäkuuta 2022

Juhannuksen viettoa 3

 

Ritariperhonen (Papilio machaon)
Aloitimme juhannusaaton käymällä mattoja pesemässä. Siellä meitä ilahduttivat pihlaja- ja ritariperhoset. Ne laskeutuivat soratieltä tankkaamaan mineraaleja. Niiden läsnäolon havaitsivat muutkin ohikulkijat, niin paljon niitä oli.

Valokuvaaja I.P.


Matot jo kuivumassa


Pihlajaperhonen (Aporia crataegi)

Valokuvaaja I.P.


torstai 23. kesäkuuta 2022

Juhannuksen viettoa 2

 Tänään on eräänlaisia virstanpylväitä saavutettu. 

Ensinnäkin tasan 16 kuukautta sitten muutin Tampereelta tänne maalle asumaan. Sen jälkeen olen mennyt uuteen työpaikkaan töihin, aloittanut talonrakentamisprojektin, saanut perusopintoni suoritettua suunnitelmani mukaisesti, hoitanut sairasta koiraa ja menettänyt sen, rakentanut talon ja saanut sen valmiiksi lähes tulkoon.

En halua ylpistellä tehokkuudella, tai millään muullakaan. Moni asia on vain loksahtanut paikoilleen ja ilman ystäviäni en olisi koskaan selvinnyt. Kiitos teille💝

Toiseksi: tämä on blogini 500:s postaus.

Koiranheisi (koiranheisipuu), lumipalloheisi tai lumipallopensas (Viburnum opulus)

Ja kolmanneksi: olemme juhannuksen kynnyksellä. Nauttikaamme kesästä, valosta ja huolehtikaamme rakkaistamme.

Toivotan kaikille lukijoilleni kaunista ja turvallista mittumaaria!


keskiviikko 22. kesäkuuta 2022

Koti 4

 

Kodinhoitohuone

Kirjoitin 14.3.2021 postauksessa 'kovan onnen pesukoneestani', joka ei mahtunut vuokra-asuntoni kylpyhuoneeseen, enkä voinut sitä käyttää keittiössäkään, kun siellä ei ollut lattiakaivoa. Nyt pesukonekin on päässyt kotiin, omalle paikalleen.

Kodinhoitohuoneen lattia on Exclusive Ceramican Amarcord Corona. Kiintokalusteet AINA-Keittiöiden Felice -sarjaa, välitila ja pöytälevy väriltään betoni. Seinät maalattu Tikkurilan harmaalla TIKH.

Tukkimiehentäi (Hylobius abietis)

Kuvan (huonolaatuinen) mukaisia kovakuoriaisia on ollut satoja tänä keväänä ja alkukesällä talon sisällä ja ulkona. Viimeksi tänään kiipeili ko. otus kodinhoitohuoneessa. Niitä on kiinni vaatteissa, tuoreessa puussa ja ties missä. Tukkimiehentäi ei kuitenkaan kulkeudu tukkimiehen mukana, vaikka sellainenkin on viime aikoina näkynyt🤗

Tukkimiehentäin "yleisenä kansanomaisena nimenä on ollut rautakopra, mikä juontuu lajin taipumuksesta puristua lujasti esimerkiksi puuta tai sormea vasten.

Tuoreet hakkuutähteet, etanolin ja alfa-pineenin sekoitus, houkuttavat kevätkesällä parveiluaikana tukkimiehentäitä puoleensa. Parveiluaikana tukkimiehentäit voivat löytää tiensä uusiin puu- ja hirsirakennuksiin."

Lähde: Wikipedia 

tiistai 21. kesäkuuta 2022

Perheonnea 2

 Tänään on vuoden pisin päivä ja sen kunniaksi näin 'järveni' kuikkaparilla (Gavia arctica) poikasen. Se oli niin pieni vielä, ettei osannut sukeltaa. Emot hääräsivät sen ympärillä suojellen sitä kaikelta pahalta.


Työpäiväni paras hetki oli ikuistaa tämä yllä oleva pesä. Harmaasieppo (Muscicapa striata) oli väkertänyt pesän lähes tyhjillään olevaan kukkaruukkuun, joka sijaitsi erään autotallin seinustalla niin korkealla, että yletyin juuri kuvaamaan sen. Harmaasiepothan ovat kuuluisia siitä, että ne ovat taitavia tekemään kummallisiin paikkoihin pesiään. 



maanantai 20. kesäkuuta 2022

Turha kuolema 4

 

Vanhan mökin ikkunaa. Jalokärhö (Clematis x jackmanii). Kuvattu 7.6.2020

 Tänään töiden jälkeen haimme ystäväni kanssa entiseltä asunnoltani tavaroita ja ajoimme kotia kohti. Ajoimme peräkkäin, minä edessä. Näin jo kaukaa ajokaistallani kaksi tummaa myttyä. Varis (Corvus cornix) lensi toisen mytyn luokse kuin suojellakseen sitä. Siinä oli kaksi variksen poikasta. Toinen oli kuollut ja toinen oli vielä hengissä. Ajoin auton sivuun ja ystäväni teki samoin. Juoksin katsomaan elävää lintua. Se ei päässyt liikkumaan, vain sen pää vain liikkui. Sen nokasta valui verta. 
Huusin ystävälleni, että lintu pitää tappaa. Kysyin häneltä pystyisikö hän sen tekemään. Hän nosti linnun maasta ja sanoi, että pystyy. Hän vei linnun metsään ja sieltä kuului variksen rääkäisy. Vein toisen kuolleen linnun myös metsään, ettei enää lisää tulisi uhreja.

Vaan mikä saa ihmisen tekemään moista? Ajamaan elollisten olentojen ylitse. Tosta vaan! Ja jättäen eläimen vielä kitumaan?

Se on ihmisen ylivertaisuus muuta luontoa kohtaan. Ihminen vaan voi tehdä mitä huvittaa, koska vaan voi! Käsittämätöntä.

Joku lukija voi ihmetellä tätä purkaustani, koska kyseessä on vain varikset. Haittalinnut. Mutta mitä me olemme kategorisoimaan, mikä laji on toista arvokkaampi. Jokaisella elämällä on merkitys. Jokaisella elämällä on arvo.


sunnuntai 19. kesäkuuta 2022

Koti 3

 

Kuva tältä aamulta klo 05.41. Ukkossolu satoi pitkään ja rankasti

Tänään loppui neljän viikon kesäloma. Olen ainakin yhtä väsynyt kuin lomalle jäädessä. Pään ovat täyttäneet muut kuin työasiat, joka on tietysti hyvä asia, mutta olisin toivonut hieman hengähdystaukoa. Väsymys onkin fyysistä ennen kaikkea. Yhtään lepopäivää ei ole ollut. Tänäänkin maalasin, siivosin kaappeja ja täytin niitä.

Toisaalta toiveeni, minkä esitin ennen lomalle jäämistä, oli lähteä seuraavan kerran töihin eri osoitteesta. Näin toki nyt käykin.

Vuokra-asunnossa on vielä paljon tavaraa. Sitä roudataan kuun loppuun saakka pois, kunnes tavarat löytävät paikkansa.

Mökin huonekalut menevät myyntiin. Mökin sisustus oli paljolti puunväristä paneelia seinissä, katossa, lattiassa ja huonekaluissa. Nyt tuntuu, että olen sille 'allerginen'. Eikä mökin huonekalut mahtuisikaan talooni.

Saunataidetta




lauantai 18. kesäkuuta 2022

Koti 2

 Laitan tässä muutaman yksityiskohdan urakoitsijamme puusepän taidoista. En voisi olla tyytyväisempi heidän huolelliseen työhönsä, ahkeraan työotteeseensa, asiakkaan huomioimiseen ja ennenkaikkea ammattitaitoon monessa, monituisessa asiassa!

Lasitiili-ikkuna saunasta kodinhoitohuoneeseen päin. Paneelin väri Tikkurila Supi Saunasuoja 241A Tumma metsä 

Eteisen kaksoislistaus katon rajassa. Tapettina Sandersonin kokoelmasta Vintage ja One Sixty Swallow Pebble (Pääskysestä ei päivääkään)

Esimerkki lattialistan kulmasta. Lattiana Parador Modular One, tammikorkkivinyyli Pure Light

Makuuhuoneen katon hirsipalkki. Tapettina Hanna Nunnin Hedgerow Nocturne (Öinen pensasaita). Siinä  kuviona mm. sormustinkukka (Digitalis purpurea)


perjantai 17. kesäkuuta 2022

Koti

 


 Tänään oli taloni käyttöönottotarkastus ja sain luvan siinä asua❤❤❤

Tässä kaiken kaaoksen keskellä nautimme ystäväni kanssa kuohuviiniä. Mukit ovat ihan muuhun käyttötarkoitukseen kuin kuoharin juontiin, mutta "elämän mittaisella retkellä ollaan"!

Tuo retki -juttu tulee siitä, kun tapasin ystäväni metsässä vajaa 10 vuotta sitten, ja kun hän alkoi käydä luonani mökillä ja tarjoillessani ruokaa hän sanoi: "ihan kuin oltaisiin retkellä!"

Retkeily on eräänlainen asennekysymyskin. Ei saa tulla koskaan liian tärkeäksi ihmisenä, jollei voi heittäytyä hetkeen, inspiroida ja leikkiä.

Kiitos äidille, mummolle ja ukolle, (ehkä vähän isällekin ja muille läheisille poisnukkuneille)! I did it🏡

Kaikkien vaikeiden hetkien jälkeen minä hymyilen.

torstai 16. kesäkuuta 2022

Irtolaisuus


Suopursun (Rhododendron tomatosum) ihana tuoksu valtaa nyt soiset tienoot

 Kuten kirjoitin blogissani 28.5.2022, tein ystäväni luokse tilapäisen osoitteenmuutoksen poikkeamislupapäätösprosessin ollessa kesken. Eilen tuli Digi- ja Väestötietovirastolta (DVV) minulle kirje (kts. alla), jossa ilmenee etten voi muuttaa tilapäisesti yli kolmeksi kuukaudeksi, vaan vakituinen osoitteeni pysyy vuokra-asuntoni osoitteessa!


Minua siis pyydetään tekemään joko vakituisen osoitteen muuttoilmoitus talooni, vaikkei osoitetta ole vielä virallisesti olemassakaan, tai muuttamaan vakituisesti ystäväni asuntoon. 

Yritin muuttaa tilapäisen osoitteeni vakituiseksi ystävälleni, muttei Digi- ja Väestötietoviraston ohjelma anna minun tehdä sitä. En voi siis muuttaa samaan osoitteeseen, jossa asun⁉️

Syy miksen voi vielä tehdä vakituista muuttoilmoitusta talooni, kun poikkeamislupaprosessi on kesken, on yksinkertainen. 

Tuttavani kertoi samanlaisesta tilanteesta tässä taannoin omalta kohdaltaan. Hänellä oli jo kaikki poikkeamislupaan liittyvät asteet käytynä, mutta entinen maistraatti, nykyinen DVV alkoi asiasta "nikotella". Se väitti, ettei heillä näy rakennusvalvonnan "leimaa" (minulta se vielä siis puuttuu). Tuttavani neuvoi kääntymään rakennusvalvonnan puoleen ja asia näin selvisikin. MUTTA muutaman viikon kuluttua maistraatti lähestyi taas samalla asialla. Kun kolmannen kerran maistraatti kyseenalaisti tuttavani poikkeamisluvan jo kuukausien kuluttua ensimmäisestä yhteydenotosta, tuttavani riemastui ja lupasi tehdä asiasta rikosilmoituksen, jos maistraatti vielä kerran soittaa. Soittoa ei enää ole kuulunut.

Joten siis, haluan omalta kohdaltani poikkeamislupaprosessin päätökseen ennen kuin alan "painimaan" maistraatin kanssa.

Huvittavinta, tai ehkä tässä tapauksessa ivallisinta, oli haluni tehdä asiat oikeassa järjestyksessä, ja että postini löytää ihan varmasti perille (talonrakentajana paperisia laskuja muuten riittää!). Nyt DVV "pakottaa" minut asumaan vuokra-asunnossani vakituiseen, kunnes saan poikkeamislupaprosessin päätökseen. Näin kesäloma-aikana siihen voi mennä muutama kuukausi. Vertaa irtolaislaki ja irtolaisvalvonta (alla), vaikkei laki ole enää voimassakaan. 

Jätin tänään asiasta soittopyynnön kyseiselle päätöksen tekijälle. Sitä odotellessa!

Voin toki vaatia DVV:lta oikaisua päätöksestä, mutta minulla on 30 päivää aikaa. Nyt on kulunut jo kuusi päivää.

Haluaisin vain rehellisesti tietää missä "ajoin ojaan", miten menetellä kun DVV:n ohjeistuksen mukaisen muuttoilmoituksen tekeminen ei onnistukaan ja voiko minua kohta verrata irtolaiseksi🤨

Irtolaislaki (17.1.1936/57) oli Suomessa vuonna 1936 säädetty ja vuosina 1937–1986 voimassa ollut laki, joka koski irtolaisten hoitoa ja valvontaa yhteiskunnassa. Irtolaisen määritelmä sisältyi lakiin. Irtolaisella tarkoitettiin esimerkiksi yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytyneitä, prostituoituja tai kerjäläisiä.

Irtolaislain nojalla henkilö voitiin saattaa ns. irtolaisvalvonnan alaiseksi. Tämä tarkoitti, että henkilölle voitiin antaa määräyksiä mm. hänen asuinpaikastaan. Irtolaiset merkittiin erityiseen irtolaisrekisteriin. Mikäli valvonta ei tehonnut, irtolaisia saatettiin lähettää määräajaksi työlaitokseen. Erityistä irtolaislain soveltamisessa oli, että täytäntöönpanoon ei tarvittu tuomioistuimen päätöstä, vaan työlaitokseen voitiin lähettää hallinto-oikeudellisella päätöksellä.

Lähde: Wikipedia

keskiviikko 15. kesäkuuta 2022

Kova luoteistuuli

 Nyt puhaltaa reipas luoteistuuli. Se tietää aina omalla rannallani kylmää, sillä tuuli osuu järven ylitse suoraan rantaan. Ja aina se on kylmää!


Huomiseksikin on luvattu viileää ilmaa kovan (ainakin puuskissa) tuulen ja sateen kera. Toista se on Keski- ja Etelä-Euroopassa; siis helteistä.

Tämä on itämerensuomalainen sananlasku, joka löytyy Kansainvälisestä Matti Kuusi sananlaskutietokannasta : Kaakko vie kalan merestä, itäkaakko kattilasta, luode lusikastakin.

Lähde: kirjastot.fi/kysy

Vastaus 13.6.2022 esittämääni kysymykseen linnunpoikasen lajimäärityksestä. Kyseessä on metsäkirvisen (Anthus trivialis) poikanen.

tiistai 14. kesäkuuta 2022

Irlanninsetteri III/2

 Kirjoitin blogissani 3.2.2022 ettei minulla ole Toivosta valokuvia. Nyt muuttoa tehdessä kävin valokuviani lävitse ja löysin kuin löysinkin Toivosta muutaman pentukuvan.

Toivo on 6 viikon ikäinen. Kävimme kasvattajan luona katsomassa pentuja 2006. Valokuvaaja J.P.

Näissä se on vasta asettunut taloon, eli on vajaan kolmen kuukauden ikäinen.

"Syötävän" söpö

Toivon "numeroa liian isot korvat" olivat aluksi ruokailun jälkeen aina ihan "puurossa"

Nukkumatti heitti unihiekkaa kesken kaiken





maanantai 13. kesäkuuta 2022

Serenadi Helmille

Minkä linnun poikanen?


 "Suukkoja tähti heittää perholle ruusuihin.

Kutrinsa tyttö peittää pieluksin.

Lentää jos voisin siivillä säteiden,

missä nyt öisin

tiedänpä sen.


Luoksesi untes tiellä hiipisin.

Hiljaa niin kätkien

laulun siellä kukkasiin.

Katsella saisin kaunista armastain.

Taas katoaisin suudeltuain.


Tähtönen yössä palaa, kuutamo kuuntelee.

Lauluni suutas salaa suutelee.

Laulujen laivaan laineet sut tuutikoot.

Lieskain ja taivain keskellä oot."


Josef Julius Wecksell (1838–1907) suomalainen runoilija ja näytelmäkirjailija. Uuno Kailaan suomennos.

Lähde: Wikipedia.

Linnunpoikanen olisi tänään jäänyt auton alle, jollen olisi ollut tarkkasilmäinen. Se oli täysin peloton, onneton rääpäle. Nostin sen kuvassa näkyvän kannon nokkaan. Osaatko arvata, mistä linnusta on kyse?

sunnuntai 12. kesäkuuta 2022

Cooling down

 Tänään oli jo rauhoittumista muuton osalta. Enimmäkseen sekä kuistin ja portaiden öljyämistä että lauteiden maalausta toiseen kertaan, kaappien siivousta ja hyllyjen asentamista paikoilleen, kukkien ja puiden istuttamista. 

Ystäväni toi mailtaan tammen ja peukemännyn taimia. Peuge eli makedonianmänty (Pinus peuce) on Balkanin vuoristossa luonnostaan kasvava mäntylaji. Sen kävyt ovat erityisesti pähkinähakkien (Nucifraga caryocatactes) mieleen.

Lähde: Wikipedia

Postaan vielä yhden ruokakuvan muuttoteemaan sopien. Se on spagettivuoka, käyttäen mm. härkistä eli härkäpapua (Vicua faba), sieniä (kantarelli, herkkutatti ja musta torvisieni), Koskenlaskijaa, herne-maissi-porkkana -sekoitusta.


Me kaikki "kävimme puolivaloilla", sen verran raskas puristus muutto lopulta oli. Vaikkei se vielä ole läheskään ohitse.

Ensi viikolla on talon käyttöönottotarkastus. Sen läpäistyään voin asettua talooni asumaan. Poikkeamislupa-asianikin etenee. Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen ei tullut määräaikaan mennessä yhtäkään valitusta asiastani, joten vuorossa on seuraavaksi taloni käyttötarkoituksen muutos loma-asunnosta vakituiseksi kaupungin rakennusvalvonnasta.

lauantai 11. kesäkuuta 2022

Muuttoa 10

 

Pullavanukas

Leivoin muuttoporukalle aamusta pullavanukkaan, mikä tekee aina hyvin kauppansa. Marjoina käytin tällä kertaa vadelmaa, mustikkaa ja mansikkaa. Kinuskikastikkeen kera suorastaan sulaa suussa.

Lähikuvaa piipun ja muurin välisestä aukosta. Makuuhuoneen ovi näkyy taustalla. Tulisija sai ympärilleen ja edustalleen laatoituksen: Betontech 60 x 60 Antracite

Varsinaisesta muutosta minulla ei ole dokumenttia, sillä miehet "neljään pekkaan" kantoivat tavaroita kahteen autoon ja minä olin ikään kuin liikenteenohjaajana. 

Veimme suurimmat huonekalut, sillä talossa ei ole vielä sähkömiehet käyneet, ja sen takia huonekaluja ei saada ihan vielä omille paikoilleen. Pistorasiat ja osin sen vuoksi siis lattialistat puuttuvat. Talossa ei myöskään voi vielä asua, koska vesiputkien koeponnistusta ei ole tehty, juurikin sähkön kytkentäongelmien vuoksi. Keittiön kaappeihin ei voi vielä laittaa tavaraa, sillä kaappien ovet on säätämättä. Eli siis pientä laittoa vaatii...

Vein mukanani astiat talolle ja valmistin meille pihalla grilliruokaa. Varakahvinkeitin meillä toki jo on talossa ja lähdevettä kanisterissa. Toin likaiset astiat takaisin asunnolle pesuun, sillä en harrasta kertakäyttöastioita. Melkein siis entisen veroista mökkiasumista🤭

Kappale kauneinta Suomea


perjantai 10. kesäkuuta 2022

Muuttoa 9

Hirvi-sipuli-juustopiiras

 Sain lapsuuden ystäväni pojan tänään muuttoavukseni pääkaupunkiseudulta. Olen perinteisesti leiponut tuloillaksi suolaisen piirakan, enkä nytkään poikennut tavoistani. Lisäksi naapurin rouva leipoi muuttoporukalle korvapuusteja.


Muuton ohessa urakoimme tontilla maalaten lauteita sekä öljyämällä kuistia että portaita.

Lauteiden väri: Tikkurila Supi Saunavaha Ihana ilta 245A 

Öljyttyä kuistia. Ulko-ovi on vielä väliaikainen, koska jatkoroikan on mahduttava kulkemaan ovenkarmin läpi. Sähköt tulevat jatkojohdolla ulkokaapista




🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...