Uudeksi ongelmaksi on muodostunut koiran vasemman etujalan ontuminen ja kyynärnivelen turvotus. Oikeastaan oireilu ilmeni silloin, kun oikean jalan suojana ollut kipsi poistettiin.
Kuvassa on vasen kyynärnivel sivukuvassa. Kuvassa näkyy ilmeinen nivelrikko ja mm. irtokappale ja luupiikkejä. Tämä oli yksi riski jäykistysleikkauksessa; joko saman tai eri jalan nivelet kipeytyvät. Nivelrikko on tietysti kehittynyt runsaan viiden vuoden aikana, kun koirani joutui varomaan oikeaa jalkaansa.
Varmasti nivelrikkoa on jo kaikissa nivelissä enemmän tai vähemmän. Koirani täyttää kahdeksan vuotta parin kuukauden kuluttua ja suurikokoisena, energisenä yksilönä nivelet ovat olleet kovilla. Ilahduttavaa on sen reipas virkistyminen sekä fyysiseltä että psyykkisestä kunnoltaan leikkauksesta jälkeen.
Kyynärnivelen nivelrikon hoitona on biologinen lääke, kipu- ja hermokipulääkkeet. Liikuntaa se saa tehdä mielihalujensa mukaan. Uinti olisi sille hyvää treeniä, muttei koirani ole koskaan ollut innostunut kuin kahlaamisesta.
Päivä kerrallaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti