| Äitini kollegansa kanssa leikkaussalissa 1962 Turussa. Valokuvaaja tuntematon. |
Muistan alle kouluikäisenä haistelleeni äitini käsiä, kun hän tuli töistä kotiin. Ne haisivat puhtailta, steriileiltä. Se oli antiseptisen pesuaineen tuoksua.
Äitini oppi tietysti tarkan aseptiikan (=menettelytavat, joiden avulla pyritään toimimaan mikrobittomasti) opiskellessaan ja työskennellessään leikkaussalissa, mutta siitä hän oli tarkka myös kotona. Varsinkin keittiössä ja ruoanlaitossa.
Liekö siihen vaikuttanut äitini kokemus evakkomatkalta Ilmajoelta, missä sama ämpäri toimitti virkaa lattianpesu- ja kaivoveden säilytysastiana.
Minä imin äidinmaidossa paljon vaikutteita sairaalamaailmasta, ja aseptiikasta äitini kautta ja myötävaikutuksella. Minulle on hyvin tarkkaa esim. erilaisten siivousliinojen ja tiettyjen astioiden käyttö (vain tiettyyn tarkoitukseen) tai ruoka-aineiden puhtaus. Asiaa ehkä kuvastaa muun muassa se, ettemme koskaan saaneet mahatautia mökillä ruokamyrkytyksen vuoksi, vaikkei siellä ollut sähköä ja ruoansäilytys oli joskus enemmän kuin pulmallista. Kun oli vain kantovesi ja tiskit tiskattiin vesuvadeissa. Ja kaivoveden ehtyessä kuumina ja kuivina kesinä, juomavesi tuotiin lähteestä.
Itse kukin voi miettiä, miten laskee kattilan kannen alustalle/pöydälle käsistään ottaessaan ruokaa? Alassuin, vai ylösalaisin?
Lähde:
www.terveyskirjasto.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti