Irrottauduin tänään muuttolaatikoista ja muusta 'kodin laittamisesta' ja hyppäsin pyörän selkään tavoitteenani käydä kartoittamassa kaakkureiden (Gavia stellata) pesinnät lähistön lammilta. Harmikseni löysin vain yhden poikasen emojensa kanssa. Sen sijaan sain todistaa pariakin luontotapahtumaa, mitkä molemmat edustivat minulle sitä ensikertaisuutta.
Yhden lammelle vievän reitin varrella pysähdyin katsomaan perhosen toukkaa ja kuulin siitä lähistöltä kummallista ääntelyä. Ajattelin sitä närheksi/närhipoikueeksi ja jatkoin matkaani. Närhet (Garrulus glandarius) ovat hyviä matkimaan erilaisia ääniä - varsinkin hiirihaukkaa (Buteo buteo). Ei ole kerran tai kaksi, kun huijaavat minua!
Takaisin tullessa pysähdyin samalle kohdalle uudestaan ensinnäkin katsomaan liekö perhosentoukka vielä paikallaan, mutta myös pohdiskelemaan äänen/äänten lähdettä. Katselin läheisiä puitakin, mutta ei... Ääni tuli maasta. Kuin kissanpennun naukunaa.
Paikka oli kovin ryteikköinen. Lähimpään taloon oli noin kilometrin matka. Lähdin selvittämään, sinne ryteikköön, mikä ääntelee! Vaan niinhän siinä kävi, että ääntely loppui. Eläin kuuli "ryskeeni" ja hiljeni.
Olen lähes varma, että kyseessä oli ilveksen (Lynx lynx) pentu/pennut. Villikissa (Felis catus) tekee rakennusten läheisyyteen poikasensa, ilves juurikin sellaiseen biotooppiin.
 |
| Tammikehrääjä (Lasiocampa quercus) |
Toinen outo tapahtuma oli eräällä kaakkurilammella aikuisten lintujen käytös. Yleensä kaakkuri on hyvin piilotteleva ja vähäeleinen lintu. Nämä linnut ikään kuin esittelivät minulle kauneuttaan ja tapojaan, keskustellen keskenään hiljaisella äänellä. Jonkin ajan kuluttua toinen linnuista lähti lentoon. Kiersi lampea pari kierrosta pitäen kalalentoääntään ja suunnaten ilmeisesti ruokailemaan isolle järvelle. Jäljelle jäänyt yksilö alkoi narista ja pitää soidintyyppistä ääntelyä pysyen koko ajan n. 30 metrin päässä minusta.
Olin vaikuttunut. Koskaan ei ole kaakkurit näiden 20 vuoden aikana, mitä niiden pesintöjä olen seurannut, "esitelleet" itseään minulle niin kuin ne nyt minulle esittäytyivät. Viihdyin niiden seurassa ainakin puoli tuntia.
Ei jotain hyvää, jos ei huonoakin. Löysin läppärin (laptop) jäänteet luonnosta. Keräsin ne kasaan, sillä minulla ei ollut mitään mihin niitä ottaa mukaan. Täytyy hakea jätteet myöhemmin pois paremmin varautuneena. SER-jätettä voi maksutta jättää SER-keräyspisteisiin, ei luontoon!
SER tulee sanoista sähkö- ja elektroniikkalaiteromu. Käytöstä poistetut sähkö- ja elektroniikkalaitteet ovat sähkö- ja elektroniikkalaiteromua. Sähkö- ja elektroniikkalaitteiksi luetaan kaikki laitteet, jotka toimiakseen tarvitsevat sähkövirtaa, akkua, paristoa tai aurinkoenergiaa. Myös kaikki lamput lukuun ottamatta hehku- ja halogeenilamppuja luetaan sähkö- ja elektroniikkalaitteiksi.
Kodin yleisimpiä sähkö- ja elektroniikkalaitteita ovat muun muassa kodinkoneet, kellot, tietokoneet, tulostimet, kännykät, televisiot, viihde-elektroniikka, kamerat, lamput, valaisimet ja sähkötyökalut. Myös sähkökiukaat, lämminvesivaraajat ja muut talotekniset sähkölaitteet ovat SE-laitteita.
Käytöstä poistettuja sähkö- ja elektroniikkalaitteita otetaan vastaan maksutta alueellisissa SER-keräyspisteissä, joita on yli 400 kpl. Osoitteet näihin löytyvät sivuilta www.kierratys.info.
Lähteet:
Wikipedia
https://serkierratys.fi/fi/kuluttajille/mitae-on-ser