Suositut postaukset
-
Jätin eilen neljään pankkiin asuntolainatarjouspyynnön. Joudun jonkin verran rahoittamaan lainarahalla uudisrakennuskohdettani, vaikka sain...
-
Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...
-
Pari päivää sitten oli viimeinen päiväni nykyisellä työnantajallani, missä olen työskennellyt kaiken kaikkiaan +26 vuotta. En ole eläkkeell...
-
Muutama sana isästäni. Tutustuin isääni vasta ripille päästyäni. Sitä ennen en tiennyt isästäni yhtään mitään. Olihan se 15-vuotiaalle vaike...
-
Sydämeni laulu Tuonen lehto, öinen lehto! Siell’ on hieno hietakehto, Sinnepä lapseni saatan. Siell’ on lapsen lysti olla,...
-
Sain pari päivää sitten luettua Anthony Doerrin Taivaanrannan taa. Tässä muutama ote. "Talvet sekoittuivat Annan mielessä toisiinsa, m...
-
Tänään koirani täytti 8 vuotta ja tänään se kuoli. Se ei enää toipunut viimeisestä leikkauksesta. Sen kävely oli huonoa ja jalka turposi. S...
-
Selviänkö hengissä tästä rumbasta? Koko viikonloppu meni mökkiä purkaessa, tavaroita pakatessa ja viedessä vuokra-asuntooni. Nyt lähes kaik...
-
Tämä elämänmuutos on aiheuttanut minulle myös paljon pohdintaa omista juuristani, minkä varmasti olette laittaneet merkille. Olen keskittyn...
-
Tässä eräs suomalaisen runoilijan vuodenaikaa kuvaava runo. Lauri Viita, Kaita polku kaivolta: "Kaita polku kaivolta ovelle nurmettuu ...
keskiviikko 30. kesäkuuta 2021
Uusi koti 2
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 29. kesäkuuta 2021
Ystävyys
Tässä kuvassa (valokuvaajana äitini) olemme korkeintaan 4-vuotiaita ystäväni kanssa. Meillä on vajaa kahden kuukauden ikäero, tosin olemme syntyneet eri vuosina. Minä aloitin vanhempana koulun vuotta aikaisemmin kuin ystäväni.
Tutustuimme toisiimme asuessamme samassa taloyhtiössä ja äitimme olivat keskenään työtovereita. Olimme myös siis perhetuttuja ja siten he olivat mukana äitini hautajaisissa.
Ystävyys on säilynyt yli 50 vuotta, vaikka jo lapsuudessa ystäväni perheineen muutti pääkaupunkiseudulle.
Olen saanut olla onnekas saadessani tutustua myös ystäväni lapsiin ja olla osallisena heidän elämissään. Hyvä ystävä on lahja❤
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 28. kesäkuuta 2021
Kaasua!
Kuten olen kirjoittanut, täällä mökillä on kaasulla toimivia kodinkoneita: jääkaappi, hella/uuni ja lämmitin. Nyt vielä erikseen on ulkokäyttöön tarkoitettu liesi.
Minua on aina hieman epäilyttänyt kaasukäyttöisten kodinkoneiden käyttö syystä, että muistan lapsuudesta pienehkön tapaturman, joka sattui mummolleni.
Mummo leipoi ja teki uuniruokia karjalaiseen tapaansa. Kaasu-uunin käytön piti olla hänelle tuttua. Olin toisella kymmenellä ja istuin mökin portailla, kun mummo säntäsi mökistä ulos ja haroi kasvojaan ja vähäisiä (ohuita) hiuksiaan. Minulle se näyttäytyi kuin mummolla olisi ollut taikinaa naamassaan.
Kaasu-uunia sytyttäessä pidetään väännin pohjassa n. 10 sekuntia, sitten annetaan kipinä, mikä sytyttää polttimen ja väännin vapautetaan.
Jostakin syystä ilmeisesti kaasua oli päässyt vuotamaan kauemmin kuin 10 sekuntia ja kipinästä oli kaasu "räjähtänyt" mummon kasvoille polttaen ripset, kulmakarvat, hiuksia ja kasvojen ihoa.
Siihen maailman aikaan ei lähdetty päivystykseen, vaan podettiin kotona. Mummolla oli punakammat kasvot ja silmät jonkin aikaa ja aikanaan karvatkin kasvoivat takaisin. Tapaus jäi loppuiäkseni mieleeni ja turhakin varovaisuus näin ollen.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
sunnuntai 27. kesäkuuta 2021
Mansikkapaikka
Nyt tätä herkkua taas saa! Ihan kotimaista, avomaalla kasvatettua herkkua: NAM!
Näin alkaa satokausi, mikä kestää pitkälle syksyyn. Se tarkoittaa kymmeniä kertoja lähtöjä pellolle, metsiin ja soille kipon kanssa. Ja siinä välissä vielä sienestystä.
Edellispäivänä näin jo pienen pieniä kanttarellin alkuja. Se on sellainen biotooppi, mihin aina kesän ensimmäiset kanttarellit ilmestyvät. Sieltä ne myös häviävät saman tein, kun paikka sijaitsee ahkerasti kuljetun polun varrella.
Nyt vaan tuntuu, että edellistenkin vuosien marjat ja sienet ovat syömättä, pakkasen uumenissa. Satoa, kun olen voinut jättää vuosien varrella pakkaseen ystäväni luokse. Tampereelta tuodut pakasteet on jo lähes tuhottu.
Tämäkin marjastus- ja sienestysintoilu on karjalaisia peruja. Isovanhempieni ja äitini opettamaa. Voin yhden käden sormilla laskea, kun olen pakastemarjoja kaupasta ostanut. Niin omavarainen niiden suhteen olen aina ollut. Ja varmasti olen jatkossakin. Kunhan vaan jalka nousee ja toiminnanohjaus pelaa😊.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
lauantai 26. kesäkuuta 2021
Kuikka
Näin tänään melko läheltä kuikan poikasen. Se sukeltaa jo tottuneesti emon varoitellessa ja siinä on nähtävissä kuikan profiilia mm. pitkä kaula. Se jaksaa uida jo melko isossakin aallokossa. Se on noin 2-viikkoinen.
Silmäteräni ja kesäni seurannan kohde.
![]() |
| Lumme |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Äitini in memoriam
![]() |
| Äitini oikealla instrumenttihoitajana. Kuva TKS:n alkuajoilta |
Äitini teki lähes koko työuransa Tampereen yliopistosairaalan (Tays) leikkaussalissa.
TKS valmistui vuonna 1962. Äitini aloitti TKS:n leikkaussalissa 1.8.1963. Hän siirtyi melko pian leikkaussalin osastonhoitajaksi, mutta työskenteli varsinkin kiireapuna myös salin puolella lähes koko ikänsä.
Äitini valmistui Turun sairaanhoitajatarkoulusta sairaanhoitajaksi 1.2.1957. Kolmen vuoden koulutuksessa hän sai 6 kuukautta erikoisopetusta leikkaussalityöhön. Valmistumisensa jälkeen hän työskenteli kuuden vuoden ajan Turun yliopistollisen keskussairaalan, eli puhekielessä lääninsairaalan leikkaussalissa.
TKS:ssa hän oli mukana sydän-teamissa, kun avosydänleikkaustoiminta alkoi Tampereella 1964, aluksi koirille ja 1966 alkaen ihmisille.
Äitini jäi eläkkeelle virastaan toukokuussa 1993.
Äitini menehtyi huhtikuussa 2008.
Valokuvaajasta ei ole tietoa.
Lähde:
Heydemann, I. (1967). Tiistaina Tampereella. Suomen Kuvalehti. 1967.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 25. kesäkuuta 2021
Juhannuksen viettoa
![]() |
| Juhannusruusu (Rosa spinosissima 'plena') |
Kaunista mittumaaria!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 24. kesäkuuta 2021
Hummani hei
Lapsuudesta muistan äitini intohimon hevosiin ja minäkin uskaltauduin ratsastustunneille opiskellessani ammattiini. Tästä kirjoitinkin 20.2.2021.
Isovanhemmillani oli hevonen maatilallaan, niin kuin lähes kaikilla maatilallisilla. Hevosella tehtiin kaikki maatilan työt ja metsätyöt. Traktoreiden voittokulku ja hevosista luopuminen alkoi 1960-luvulla.
Pelkäsin isovanhempieni hevosta ja siksi suhde hevosiin jäi etäiseksi lapsuudessa. Tai minua varoiteltiin hevosesta, ja ehkä se oli sellainen yksilö, mikä ei ollut sovelias lapsille.
Varmastikin yksi rakkaimmistani muistikuvista lapsuudestani on näky, missä isoisäni (kutsuttiin ukoksi) tuli maatilan pihaan hevosen kanssa puukuormaa täynnä olevalla reellä. Pakkasilmassa hevonen höyrysi raskaasta rasituksesta. Ukon vaatteet ja reki oli kuorrutettu kuuralla. Muistan kuinka ukko piti hyvän huolen aina hevosestaan ja silloinkin hän heti riisui hevosen valjaistaan ja vei sen talliin huollettavaksi.
Nykyisellä tallilla käydessäni ehtii kiintyä sen asukkaisiin. Tämän viereisen kuvan herkkä ravuri sai muutama viikko sitten uuden kodin.
Toivottavasti sillä on hyvä ja mielekäs elämä!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 22. kesäkuuta 2021
Varoituksia pukkaa
Tänään on tukalan helteen, rajun ukonilman, sade- ja metsäpalovaroituksen päivä. Ja toden totta tukala helle meinaa uuvuttaa. Olen aina huonosti sietänyt kuumaa. Saunassakaan en pysty istumaan löylyissä kauaa, vaan pitää päästä jäähylle välillä.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 21. kesäkuuta 2021
Vuoden pisin päivä
Huomasin aamu viideltä, niin kuin aina herätys työpäivinä on, että jääkaappi oli sammunut. Kaasu ei ollut loppunut, mutta liekö jääkaapin kallistelu ja kuljetus eilen tehnyt ilmakuplia putkistoon, tai jotain...? Jääkaapissa on pieni pakastelokero ja tietysti siellä olleet pakasteet olivat päässeet sulamaan!
Vaan jotakin hienoakin päivään mahtui: sain arvosanan 5/5 viimeisestä ympäristöekologian ja luonnonsuojelu -kurssista, jonka esseessä tarkastelin paikallisen pienen joen ja sen valuma-alueen ekosysteemiä. Tehtävä oli moniosainen. Siinä piti valita mm. jokin laji (koskikara) ekosysteemistä ja tehdä 10 lajin ravintoketju, valita näistä lajeista kaksi (plankton ja minkki), ja tarkastella näiden lajien runsastumista/vähenemistä suhteessa ravintoketjuun ja koskikaraan.
Tämä ilmanala on näännyttävä. Kyllähän sitä ilmastoidussa työpaikassa jaksaa, mutta muualla onkin jo toinen juttu.
Sain eilisellä jääkaapin uloskannolla mökin sisätilan lämpötilan laskemaan yön aikana kahdella asteella, mutta töistä tullessa lämpötila oli taas sisällä 28 astetta. Nyt kuumennan vedetkin ulkona, jottei mikään "ylimääräinen" lisää sisälämpötilaa. Enkä minä itseni puolesta, mutta koirani. Se on vielä niin hölmö, ettei se mene uimaan. Valelin tänäänkin sen turkkiin ämpärillisen viileää vettä. Ja syötin jäälihapullia (pakastin taas toimii 😏).
Kait näitäkin hetkiä joskus talvipakkasilla ja pilkkopimeässä kaipaa. Turnauskestävyys vain hyttysten ja kuumuuden kanssa alkaa olla koetuksella.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
sunnuntai 20. kesäkuuta 2021
Elämää mökillä 8
Mökkielämään on kuulunut lähes 30 vuotta kalan savustus. Tämä savustuslaatikko on ystäväni isän tekemä, ajan ja noen patinoima, mutta toimiva!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
lauantai 19. kesäkuuta 2021
Riparia riparia
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Elämää mökillä 7
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 17. kesäkuuta 2021
Perheonnea
Tänään todistin mukavan perhetapahtuman, sillä näin kuikkaparilla (Gavia arctica) yhden poikasen. Viimeksi tällä järvellä on ollut kuikilla poikanen vuonna 2015.
Poikanen on noin viikon ikäinen. Havainto perustuu kuikan narskutteluääneen. Se ääntelee vain sillä tavoin, kun sillä on poikasia. Myös poikasen koko ja sen taito jo sukeltaa lyhyitä matkoja kertoo sen olevan "vähän vanhemman".
Kuikanpoikanen on täysin avuton voimakkaassa aallokossa kolmanteen elinpäiväänsä saakka, siitä eteenpäin uintitaito kehittyy nopeasti. Se ei pysty sukeltamaan aivan ensimmäisinä elinpäivinään. Viidennen elinpäivän jälkeen sukeltaminen voi kestää jo muutaman sekunnin. Ja sukellustaito kehittyy usein nopeasti. Kaksiviikkoinen poikanen saattaa sukeltaa jopa kymmeniä metrejä ja pystyy olemaan veden alla jopa 30 sekuntia.
Kuikkalintujen poikasen kokoluokka vertaillaan suhteessa emoon ja ilmoitetaan seuraavasti:
I = korkeintaan 1/4 emon koosta
II = 1/4 - 1/2 emon koosta
III = 1/2 - 3/4 emon koosta
IV = 3/4 - emon kokoinen
Jos poikanen saavuttaa kokoluokan III, niin silloin se on selvinnyt ja se voidaan merkitä vuoden pesimätulokseen.
Lähteet:
Lehtonen, P. 2010. Kuikanpoikasen kehittyminen. Gavia 4 - joulukuu 2010. Julkaisija Birdlife Suomi, Gavia-työryhmä.
Lehtonen, P. 2009. Ajankohtaista Gavia-työryhmältä. Sähköposti 29.6.2009.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
keskiviikko 16. kesäkuuta 2021
San Diego
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 15. kesäkuuta 2021
Alivuokralaiset
Mökin välikatossa ja seinien välissä on aina kulkenut metsähiiriä ja -myyriä (Rodentia). Varsinkin viileään aikaan. Tämän kevään uusi ilmiö oli jokin jyrsijä, mikä raapi vimmatusti. Ääni oli sen verran kova, että siihen jopa heräsi. Ääni kuului aina katosta. Sitä pitä häätää pois koputtamalla kattoon. Liekö raapinut eristeitä pesätarpeikseen.
Parina edellisenä kesänä makuuhuoneen seinän välissä on pesinyt lepakko (Chiroptera). Ensin huomiotani kiinnittivät erikoiset äänet. Lepakot kaikuluotaavat saalistaessaan niin korkeilla äänillä, ettei niitä ihmiskorva erota, mutta ilmeisesti emo tai poikanen pitää matalampaa ääntä, jonka minä ja ystävänikin havaitsimme. Kuuntelin netistä löytämääni nauhoitetta ja siellä kuului samanlainen äännähdys kuin seinän välistä. Näin pääsin lepakon jäljille.
Löysin muutama vuosi sitten kuolleen lepakon mökkitieltä yhtenä aamuna. Sen siivessä oli verta. Se oli varmaankin törmännyt autoon, mikä on todella harvinaista. Kyseessä oli vesisiippa (Myotis daubentonii), mikä lentää lähellä veden pintaa.
Loppukesällä näkee lepakoiden lentävän mökin pihapiirissä hämärän tullessa. Niiden ilmestyessä on jotakin taianomaista, salaperäistä. Tuolloin on niitä elokuun lämpimiä, melko tyyntä iltoja ja öitä.
Olen joskus käynyt lepakkoretkellä Jyväskylässä. Retken vetäjällä oli mukanaan detektori, mikä muunsi lepakoiden äänet ihmiskorvin kuultaviksi. Suosittelen osallistumista mukaan retkelle, jos sellaisia taas joskus järjestetään. Tampereella järjestettiin myös Tapahtumien yössä lepakkoretkiä.
Hämähäkkejä on myös tietysti alivuokralaisina. Ja ne saavat olla rauhassa ja punoa verkkojaan vielä tovin.
Vaan kohta ei ole tätä mökkiä kenellekään, missä asustaa. Ja uudisrakennukseeni tulee kaiken maailman eläinverkot estämään erilaisten eläinystävien (orava, hiiret, myyrät) pesiytymisen.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 14. kesäkuuta 2021
Pesukone
![]() |
| Unkarinsyreeni (Syringa josikaea) |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
sunnuntai 13. kesäkuuta 2021
Kuikkalinnut
![]() |
| Suopursu (Rhododendron tomentosum) |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
lauantai 12. kesäkuuta 2021
Karhu
![]() |
| Tältä vuodelta |
![]() |
| Viime vuodelta |
Herätessään keväällä ja saadessaan ruoansulatuksensa vähitellen toimimaan usean kuukauden syömättömyyden jälkeen, nauttii se muurahaispesän antimia, eli muurahaisia. Eli summa summarum: Karhu luultavasti talvehtii jossakin lähistöllä!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 11. kesäkuuta 2021
Ruuhkia pyöreä 0
Eilen oli huomattavan paljon vastaantulevaa liikennettä maanteillä ja muistin yhtäkkiä minkälaista oli sovittaa entisessä elämässäni lomia mielekkäästi mm. kesätapahtumien yhteyteen. Tämä siis siksi, että jouduin ajamaan aina Vt 9 ja vaihtelevasti Vt 4 Tampereen ja mökin välillä. Ja, kuten kaikki lähestulkoon tietävät Vt 9 välillä Tampere - Orivesi on mm. Suomen vilkkaimpia tieosuuksia, varsinkin juhlapyhien aikaan.
Jouduin ottamaan huomioon myös kesällä tapahtuvat teiden päällystystyöt, uskonnolliset kesätapahtumat, jos niiden järjestäminen vaikutti laajemmin alueen liikennöintiin tai joka vuotuiset MM-rallin osakilpailut.
Osittain siksi kesäisin lähdinkin mökiltä ajamaan maanantai aamuisin klo 04:n jälkeen töihin, jottei tarvinnut ajaa ruuhkissa.
Huokaan syvään ja olen niin kiitollinen, sillä täällä minne elämääni nyt rakennan, ei ole ruuhkia.
Luonto on askeleen päässä kotoa ja työpaikalta.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 10. kesäkuuta 2021
Talon suunnittelua 6
![]() |
| Pihlajaperhoset (Aporia crataegi) |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
keskiviikko 9. kesäkuuta 2021
Vie minut metsiin
Vie minut metsiin
Älä vie teille
Tiet ovat heille
Mutta metsäpolut meille
Paetkaamme
Ystäväni heitä
Kahden sinun kanssasi
Tahdon minä jäädä
Jos he meitä seuraavat
Pois heidät häädä
Eivät he ymmärrä meitä
Eivät he ymmärrä meitä
Pois minut saattele
Ihmisten luota
Samotkaamme korpea
Samotkaamme suota
Kauas, kauas
Pohjoiseen ja itään
Siellä minun lämpeni
Saat sinä vasta
Siellä me rakastamme
Kaksi metsän lasta
Ihmisten tietämättä mitään
Ihmisten tietämättä mitään
Sävellys Heikki Laitinen, sanat Kimmo Koskimaa
Vuodelta 1971
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Hyttyset
Olen mieltynyt koristepensaista syreeniin eniten. Sekin taitaa tulla mummolta ja karjalaisuudesta... jonkinlainen hämärä muistikuva olisi siitä, että mummon silmäterä oli varsinkin unkarinsyreeni (Syringa josikaea).
Tässä kuvassa on perinteinen pihasyreeni (Syringa vulgaris).
Otsikon aihe on puhuttanut viime aikoina. Hyttyset/itikat/sääsket (Culicidae) ovat massoittain liikkeellä ympäri Suomea. Ulkonaolo on lähes mahdotonta. Ainoastaan järvellä sietää olla, koska siellä käy jonkinmoinen tuulenvire pitäen pahimmat inisijät loitommalla. Nyt, kun asun mökillä, eikä täällä ole sisävessaa, on suorastaan kamppailua käydä ulkovessassa.
Yritän elää mahdollisimman ekologisesti, enkä käytä mitään hyönteismyrkkyjä. En iholla tai mökin sisällä. Sen vuoksi tämä on yhtä kamppailua.
Tosin, olen koko ikäni tahtonut elää siten, etten päästä itseäni liian helpolla. Sekin taitaa juontaa juurensa luterilaisuuteen?
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 7. kesäkuuta 2021
Prinsessaunelmia
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
sunnuntai 6. kesäkuuta 2021
Liike on lääke
![]() |
| Mökin ovi |
En muista koska viimeksi aamulla herätessäni koin itseni levänneeksi, mutta tänä aamuna näin kävi.
Varmasti liikunnan lisäämisellä on suuri merkitys. On jotenkin hyvin voimaannuttavaa, kun huomaa kuntonsa ja jaksamisensa kasvaneen, eikä liikkeellelähtö ole vaikeaa. Tietysti nämä hienot kesäilmat lisäävät virkeyttä huomattavasti.
Viime yönä käki (Cuculus canorus) kukkui miltei tauotta. Pidin mökin ikkunoita auki ja lintujen laulu tuuditti uneen ja (ehkä) oli taustamusiikkina unikinossakin. Joskaan viime yön unia en muista.
Unikin on laadukkaampaa, kun rasittaa itseään fyysisesti päivän mittaan.
Mittaan liikuntasuorituksiani kännykän sovelluksella. Eihän siihen tule läheskään kaikki suoritukset, mutta suuntaa-antava se on. Maaliskuun huonoimmalta viikolta olen kolmenkertaistanut kuluneella viikolla liikuntasuoritteet ajallisesti. Olen aina ollut (liikunta)päiväkirjojen puolesta puhuja, sillä ne toimivat motivaattorina, kun haluaa tehdä elämänmuutoksen. Minulla tämä toimii!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
lauantai 5. kesäkuuta 2021
Talon suunnittelua 5
Sain tänään uudisrakennukseni piirustukset. Niissä on nyt julkisivukuvatkin, joskin kuvista puuttuvat verannan ja kuistin kaiteet, koska ne tehdään itse.
Pääsen ensimmäisen kerran "näkemään" rakennusta oikeasti ja mieltämään sitä ympäristöönsä.
Joitakin pieniä korjauksia täytynee tehdä ja katsotaan mitä valvoja sanoo. Hän se asiantuntija on.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 4. kesäkuuta 2021
Kuikka
Näin tänään käydessäni soutamassa kuikan (Gavia arctica) pesällään! Once in lifetime✌
Kuikan pesä on matala kuoppa ja sijaitsee lähellä vedenrajaa, koska se on huono liikkumaan kuivalla maalla. Sen jalat sijaitsevat ruumiin takaosassa ja siksi käveleminen on vaivalloista.
Nyt, kun olen soudellut päivittäin, ilmestyy kuikka järvelle. Olenkin pohtinut, missä sen pesä on tänä vuonna, koska veden pinta on korkealla ja joskus pesintä epäonnistuu vedenpinnan nousun takia. Sen tavanomainen pesäpaikka on altis vedennousulle.
Kuikka on hyvin varovainen pesimäaikaan. Jos järvellä on liikkujia (veneilijät, kalastajat, uimarit, suppailijat), se sukeltaa pesästään ja munat jäävät ilman emon suojaa.
Tänään reittini meni kaukaa kuikan pesästä. Kuitenkin, näin sen taas lähteneen pesästä. Kiersin järvellä ja tulinkin toista kautta pois. Kuikka oli palannut pesälleen sillä välin. Se ei huomannut tuloani, kun tulin niemeä kiertäen ja tuulikin vaimensi ilmeisesti tuloni. Yhtäkkiä näin linnun "kökkivän" pesällään ollen valmiina sukeltamaan. Jatkoin soutuani rytmiä muuttamatta ja olin kuin en olisikaan. Siinä ei kameraa kaiveta esille, vaan jatketaan matkaa häiritsemättä sen enempää.
Nyt tiedän, ettei sieltä päin kannata mennä ennen kuin poikaset kuoriutuvat. Laskeskelin kalenterista, että noin 10 vrk:n kuluttua poikaset voisivat syntyä.
Vuosia sitten kuoriutui kaksi kuikan poikasta, mikä on enimmäismäärä. Ne eivät olleet kuin reilun 10 vrk:n ikäisiä, kun huomioni kiinnittyi emojen poikaskutsuihin.
Kuikanpoikaset ovat pesäjättöisiä, eli niiden pitää kyetä lähtemään melko pian kuoriutumisen jälkeen veteen. Pojat piilottelevat rantakasvillisuuden suojissa, kun emot lähtevät kuikille ominaiseen tapaan aikuisten lintujen "tapaamisiin" esim. muille järville.
Emot olivat olleet pois järveltä jonkin aikaa ja palattuaan ne kutsuivat poikiaan. Vaan poikia ei kuulunut. Meni monta tuntia. Oli sydäntä särkevää kuunnella emojen kutsuja ja nähdä niiden etsivät poikia.
Lähdin veneellä kiertämään rantoja. Löysin toisen pojan kelluvan vatsapuoli ylöspäin vedessä. Ilmeisesti minkki oli löytänyt poikaset rantakasvillisuudesta, tappanut toisen ja toinen oli pelästynyt ja saanut sydänkohtauksen.
Minkki on erittäin paha vieraslaji, mikä tuhoaa lintujen pesintöjä! Se vain tappaa, eikä välttämättä syödäkseen.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Suvivirsi
Jo joutui armas aika
ja suvi suloinen.
Kauniisti joka paikkaa
koristaa kukkanen.
Nyt siunaustaan suopi
taas lämpö auringon,
se luonnon uudeks luopi,
sen kutsuu elohon.
Taas niityt vihannoivat
ja laiho laaksossa.
Puut metsän huminoivat
taas lehtiverhossa.
Se meille muistuttaapi
hyvyyttäs, Jumala,
ihmeitäs julistaapi
se vuosi vuodelta.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 3. kesäkuuta 2021
Muuttoa, taas!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 1. kesäkuuta 2021
Kesäaamut
Olen vuosien tauon jälkeen herätellyt vanhaa harrastustani, soutua. Se on kelpo liikuntaa. Tai kaikki vesillä tapahtuva omalla lihastyöllä tehty liikunta on mainiota: uinti, melonta, suppaus. Purjehtimista tai surffausta en ole koskaan kokeillut.
Osallistuin viitenä vuonna perättäin Pirkan soutuun kirkkovenesarjassa työpaikan joukkueissa vuosina 1999-2003. Tavoitteena Pirkan soudussa oli vain se, ettei olla jumbosijalla. Myös vuonna 2012 soudin omaksi ilokseni ja pitääkseni päänuppini kasassa kuntouttaessani jäätynyttä olkapäätäni.
Vesillä olo on mukavaa liikuntaa ja huovatessa aktivoituvat syvät lihakset, mitä näin opiskelun jälkeen tarvitsee erityisesti! Suosittelen💪
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
🧭 koilliseen
Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...


































