Eilen alkoi kaamos Nuorgamissa, mistä se valuu alaspäin kunnes 21.12 on talvipäivänseisaus ja päivä alkaa hitaasti taas pidentyä. Mutta sitä ennen eli tänään on Kaisan päivä, minkä säistä on ennustettu jopa joulun säitäkin. "Jos o Kaesana uppu (= paljon lunta) ni o jouluna kalju". Joutsa.
"Liisan liukkaat ja Kaisan kaljamat" -sanontaa käytetään runsaasti nykyäänkin.
"Liisa (19.11) lippoi tietä myöten tasakäpälässä tanssi." Nilsiä.
"Kyllä son vain harvoon kunnei Kaisanpäivän viikoll oo kaliamia." Isojoki.
"Kyllä Kaisa kaljamansap pittää vaan on pyryt Paavalillaki (25.1)." Pattijoki.
Kaisan päiväksi on luvattu liikennesään muuttuvan erittäin huonoksi lumipyryn vuoksi. Joten seurataan joulun säitä sillä silmällä.
Lähteet:
Ilmatieteenlaitos
Suomen murteiden sanakirja
| Tältä näytti eilen illalla risteysalueella |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti