Veronan matkan 5. päivän ohjelmassa oli suuntana Venetsia.
Matkaohjelmaan tutustuessa minua ei yhtään innostanut lähteä Venetsiaan. Mielikuvat turisteja kuhisevista kujista ja pitkistä jonoista nähtävyyksiin ei houkutellut yhtään. Ostin kuitenkin alueen kartan (kuva) ja opiskelin sitä tuntitolkulla ennen matkaa.
Viikonpäivänä oli perjantai, kun saavuimme veneellä Venetsiaan. Opaskin ihmetteli kuinka vähän elokuun lopun perjantaina siellä oli turisteja. Oli upea sää ja väljää kävellä.
Oppaan johdolla kävelimme Markuksen aukiolta (Piazza San Marco) Rialton sillalle (Ponte di Rialto). Sen jälkeen oli muutama tunti vapaa-aikaa ennen illan konserttia.
Olin jo hotellilta lähtiessä pakannut kassiini uimapuvun ja pyyhkeen, sillä karttaa tutkiessani halusin päästä pois ahtaasta ja nähtävyyksiä täynnä olevalta pääsaarelta. Kohteeksi valitsin Lidon saaren (Lido di Venetzia).
Ostin kalliin päivälipun (80€) Vaporettoon (moottorivene) ja nousin Rialton sillan pysäkiltä veneeseen (nro 2). Se kulkee Canal Grandea pitkin. Vaihdoin Ferrovialla venettä (nro 5.2) ja pääsin sillä Lidoon.
Lidon saari on suihkuseurapiirien suosima lomakohde ja siellä vietetään vuosittain La Mostradel cinema eli Venetsian elokuvajuhlia. Lido on 12 km pituinen kapea hiekkäsärkkä Adrianmeren rannalla. Niinpä suuntasin minäkin upealle hiekkarannalle ja kävin uimassa Adrianmeren aalloissa.
Takaisin päin tulin veneellä (nro 1) ja jäin pois Rialton sillan pysäkillä. Sitten lähdin kulkemaan vastakkaiseen suuntaan oppaamme opastamia kujia löytääkseni takaisin Markuksen aukiolle. Siinä välissä kävin syömässä päivällisen (tryffelirisotto) hienossa ravintolassa ja juomassa kupillisen espressoa suklaakonvehtien kera.
Löysin määräaikaan mennessä takaisin Markuksen aukiolle, josta siirryimme oppaan kanssa San Vidalin kirkkoon (Chiesa San Vidal). Siellä konsertoi Interpreti Venetziani -jousiorkesteri - soittaen Vivaldin, Vitalin ja Bartòkin musiikkia.
Konsertin jälkeen kävelimme öisen Venetsian katuja ja nousimme veneeseen ja kohti Veronaa.
Ehkä arvaatkin, miten minulle kävi?
Sydämeni jäi Venetsiaan. Seikkailu yksin ympäri Venetsiaa, ne kaikki linnut joita näin, mieletön kesäinen sää, upea ruoka, musiikki ja huoleton vapaus!
Matkan jälkeen olen 'ahminut' elokuvia, dokumentteja ja uutisia Venetsiasta. En nähnyt oikeastaan mitään nähtävyyksiä lukuunottamatta Huokausten (Ponte dei Sospiri) ja Rialton siltoja ja Markuksen aukiolta, mutta kaupungin kauneus ja haavoittuvaisuus yhtä aikaa tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Venetsia oli parasta antia Veronan matkallani, ehdottomasti.
 |
| Ostamani CD-levy |