Elämme kekrin, keyrin tai köyrin aikaa, eli satokauden päättymistä ja talven alkamisen aikaa. Kekrin aika alkaa mikkelinpäivästä ja jatkuu pyhäinpäivää saakka.
Itse en ole koskaan ollut mikään juhlijatyyppi ja välttelen jo ekologisuuden takia kaikkea krääsää ja härpäkettä. Minua surettaa, että suomalainen kekri on muuttunut amerikkalaisten Halloweeniksi. Miksi emme voisi aidosti juhlia kotimaista satokautta ja ruokakulttuuria, sytyttää lyhtyjä, valoja, tulia synkkyyden keskellä ilman ainaista ylikansallista kaupallisuutta?
Lähteet:
Kataja, M. (2021). Kekristä alkoi kissaviikko - Suomessakin oli riehakas, keppisteleva ja viina huurteen "Halloween", kunnes kansakoulu painoi sen unohduksiin. Yle.fi
Wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Kekrin_vietto
Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti