Suositut postaukset

maanantai 31. toukokuuta 2021

Rauha

 Tässä kuvassa ovat isovanhempani ja äitini. Luultavasti kuva on otettu jatkosodan aikana talvella 1942 Räisälässä, Karjalassa. (Valokuvaajasta ei ole tietoa).

Samankaltaisia kuvia on meidän kaikkien suomalaisten albumeissa tai piirongin laatikoissa.

Kuulun siihen ikäluokkaan, jotka kantavat sodan traumoja mukanaan vaikkei ole sotaa henkilökohtaisesti kokenutkaan. Isoisäni ei puhunut sodasta koskaan kuulteni. Hän loukkaantui sodassa ja ontui toista jalkaansa loppuikänsä.

Mummolle Karjalasta lähtö oli raskaampaa ja hän puhui siitä paljon. Sodan aikainen ja jälkeinen pula-aika jätti jälkensä sodan kokeneisiin. Äitini olisi aikoinaan halunnut lähteä lukemaan kieliä, muttei siihen ollut varaa. 

Pula-aika heijastui välillisesti myös minun lapsuuteeni. Etenkin mummoni opetti säästämään kaikessa. Ja toden totta hyvä oppi se olikin, kun ajattelee nyt tätä kertakäyttökulttuuria ja yltäkylläisyyttä.

Äitini ei pystynyt puhumaan Karjalasta mitään, niin traumaattista hänelle oli sieltä kahdesti lähteminen; vuosina 1939 ja 1944. 

Isovanhempieni ja äitini muiston vuoksi kävin Karjalassa vuonna 2012. Näin heidän talonsa paikan, joskin tilalle oli rakennettu uusi talo. Näin Räisälää, mistä olin paljon mummoltani kuullut. Siellä Vuoksen rannalla, idyllisessä ja vehmaassa paikassa koin outoa ja syvää heimolaisuutta ja kotoisuutta kuullessani karjalaisten puheen partta. Ymmärrän varsin hyvin koti-ikävän, mikä karjalaisille iäksi jäi. 

Olen hankkinut Räisälän kansallispuvun kunnioituksena menneille sukupolville ja rakkaille ihmisille.

Osaisimmepa antaa arvoa kaikille sotaveteraaneille ja lotille heidän työstään ja uhrauksistaan. Ilman heitä ei olisi Suomea, ei rauhaa, ei omaa kieltä eikä ehkä kulttuuriakaan.

sunnuntai 30. toukokuuta 2021

Biologinen lääke

 Kirjoitin tässä blogissani 8.4.2021 koirani rannevammasta.

Kun koiran kipu ei helpottanut ja konsultoituani eläinortopedia, päätin kokeilla uutta koirille kehitettyä biologista lääkettä nivelrikkoon. Sitä tilattiin varta vasten koiraani varten. 

Koirani sai ensimmäisen pistoksen reilu viikko sitten. Paras vaste saadaan kuulemma toisen pistoksen jälkeen, eli reilun kuukauden kuluttua. Mutta jo nyt on havaittavissa selvää edistymistä! Koira lähtee mielellään lenkeille, vaikkeivat ne vielä pitkiä ole. Se leikkii spontaanisti itsekseen. Eikä se nuole rannettaan.

Olen hyvin toiveikas uuden lääkkeen suhteen. Eihän se hoito halpaa ole, mutta verrattuna ranteen jäykistämiseen ja sen jälkihoitoon, saa monen monta kuukautta koiralleni injektoida lääkettä leikkauksen sijaan.

Kuusen kukinnot


lauantai 29. toukokuuta 2021

Lehdon lempivä kerttu

 
 

Mä metsän polkua kuljen –

Mä metsän polkua kuljen
kesä-illalla aatteissain
ja riemusta rintani paisuu
ja ma laulelen, laulelen vain.

Tuoll’ lehdossa vaaran alla
oli kummia äskettäin,
niin vienoa, ihmeellistä
all’ lehvien vehreäin.

Minä miekkonen vain sen tiedän,
minä vain sekä muuan muu
ja lehdon lempivä kerttu
ja tuoksuva tuomipuu.

Eino Leino

perjantai 28. toukokuuta 2021

Turha kuolema


 Tämä suloisuus löytyi aamulla verannan nojatuolista. Se oli törmännyt ikkunaan kohtalokkain seurauksin. Lintu on kirjosiepponaaras (Ficedula hypoleuca) ja rakentamassa pesäänsä, koska sillä on kuivunut ruohonkorsi nokassaan.

Olen itseäni soimannut, sillä syy oli täysin minun. Tämän linnun kohtalokas lentoreitti kulki "taloni lävitse". Ikkunat sijaitsevat talon vastakkaisilla seinustoilla ja tekevät näin valheellisesti petollisen lentoaukon. Peitin heti toisen ikkunan tilapäisellä verholla, ettei vastaavaa enää sattuisi.

Luulen, että elämäni varhaisin muisto liittyy vastaavaan. Oli joko aikainen kevät tai myöhäinen syksy, sillä muistan luonnon ankeuden: värittömyyden ja koleuden. Olimme mummoni kanssa maatilan pihassa hautaamassa lintua pyykin kuivaustelineen juurelle. Tarina ei kerro, mitä linnulle oli sattunut, mutta voisin kuvitella löytäneeni sen maasta ja näyttäneeni sitä mummolle. Lintu laitettiin pieneen laatikkoon ja haudattiin. Muistan kysyneeni mummolta, milloin lintu tulee laatikosta pois ja ihmetelleeni mummoni vastausta, ettei se tule sieltä koskaan. Varmasti mummoni puhui minulle kuolemasta lapselle sopivin termein. 

Tuolloin kuoleman käsite tuli pienen ihmisen maailmaan ainakin jollakin tapaa. Ehkä juurikin siitä syystä se on jäänyt mieleeni. Arvelisin olleeni silloin 3-vuotias.

Jokaisen pikkulinnun kuolema on turha. Suomessa on tehty pitkään linnustonseurantaa ja niissä on tullut esille, että tututkin lintulajit ovat vähentyneet, kuten mm. västäräkki (Motacilla alba), haara- ja räystäspääskyt (Hirundo rustica, Delichon urbicum)) ja varpunen (Passer domesticus). Monilla lajeilla vähentyminen liittyy elinympäristöjen muuttumiseen, kuten maatalouden rakennemuutoksiin, kosteikkojen häviämiseen tai pesimäalueiden pirstoutumiseen, mutta joidenkin lajien vähentymiseen ei tiedetä syitä.




torstai 27. toukokuuta 2021

Putkareissu


 Olisihan minun pitänyt tietää, muistaa, mutta kun ei. Aina, kun stressi helpottaa, saan migreenikohtauksen. Olisin voinut etukäteen lääkitä itseäni, mutten muistanut.

Uudessa työpaikassani täytyy jokaiselle sairauspäivälle olla esimiehen, lääkärin tai työterveyshoitajan lupa. Siellä aikanaan käytettiin kolmen päivän omalla ilmoituksella -sairauslomalupaa väärin ja systeemiä kiristettiin.

Olen kolme päivää kärsinyt migreenistä ja koittanut lääkitä itseäni sopivasti. Tänä aamuna tuntui, kun vasen puoli kasvoista olisi roikkunut, silmä pullistunut päästä ja puhe takerteli. Otin etäyhteyttä työterveyteen ja lääkäri määräsi oireiden perusteella päivystykseen, vaikka sanoin näiden oireiden liittyvän migreeniini.

Menin päivystykseen ja jouduin putkaan! En todellakaan päihde- tai käyttäytymishäiriöiden vuoksi, vaan siksi että sain olla huoneessa itsekseni hämärässä ja hiljaisuudessa. Kerrankos sitä putkassa saa huilata.

Minua vähän tutkittiin, tropattiin, seurattiin ja pääsin kotiutumaan muutaman tunnin kuluttua. Toivottavasti tämä nyt tästä taas helpottaa!

Ja voihan sitä ottaa sisustusvinkkejä putkan askeettisuudesta😎


tiistai 25. toukokuuta 2021

Palatsit


 Ennen päätehakkuuta tässä oli hieno ja jännittävä, vanha metsä. Leikin siellä lapsena, kun äitini tai isoisäni kävi mustikassa. Minunkin kuului kerätä pieni mukillinen marjoja, muuten sain leikkiä toisten marjastaessa.
Minulla oli metsässä sekä talvi- että kesäpalatsi; majoja, joiden ympäristöön loin oman mielikuvitusmaailmani. Palatsin nimet noukin äitini kiinnostuksen kohteesta Leningradista ja Neuvostoliitosta, nykyisestä Pietarista ja Venäjästä. Äitini luki aikoinaan venäjää ja kävi paljon itärajan toisella puolen.

Löydän vieläkin nuo palatsit metsästä. Ne ovat isoja siirtolohkareita, joiden muodoissa oli jotakin jylhää tai muuten lapsen mieltä kiehtovaa. Luulen, että metsäsuhteeni syntyi osin noissa palatseissa viettämäni ajan ansiosta. Aikuinen oli jossakin lähistöllä, muttei välttämättä edes näköetäisyyden päässä. Olin siis ikään kuin yksin metsässä, ja tietoisuus aikuisen turvasta oli koko ajan läsnä. En osannut pelätä, eikä minua mikään pelottanut noina kertoina.

Vieläkään en pelkää metsässä. Päinvastoin. Minulla on hyvä suuntavaisto, enkä ole kertaakaan eksynyt metsään. Saatan tehdä suunnistusharjoituksia kartalla ja kompassilla. Haen kartasta tuntemattoman paikan, teen reittisuunnitelman ja sitten vain menoksi. 

Nykyään gps:ä auttaa, mutta käytän sitä vain, jos epäusko voittaa. Se on jännä juttu  mikä ristiriita syntyy, kun suuntavaisto "sanoo" toista, järki toista. En osaa sitä selvemmin selittää. Metsässä pitää ottaa järki käteen, sillä suuntavaistolla reitistä voi tulla liian pitkä. Tämä siis silloin, kun kompassia ei ole.

Vastaavia päätehakkuuaukkoja on nyky metsissä liikaa. Siellä on kovin tylsää liikkua, eikä siellä "asu" lintuja, eikä oikein muitakaan koppakuoriaisia isompia.

maanantai 24. toukokuuta 2021

Neljännes vuodesta


 Olen asunut kolme kuukautta Keski-Suomessa. Tuo aika on mennyt nopeasti, koska on tapahtunut niin paljon asioita. Tampereelle ei ole ollenkaan ikävä. 

Oikeastaan ikävöin vain hyvästä vihannes- ja hedelmätiskistä. Se on merkillistä, että täällä maalla, missä pitäisi tuotettavan sitä kuuluisaa lähiruokaa; juureksia ja kasviksia, niin ne onkin pakattu yksittäin muoviin! Esimerkiksi lanttua ei saa edes kokonaisena irtomyynnistä, vaan se on lohkottuna muovissa. 

Vai onko niin, että kaikki viljelevät itse? Valinnanvaraa ei tarvitse sen takia olla. Tuskin. Jos siis haluaa herkutella kasviksilla tai hedelmillä, on lähdettävä lähimpään isompaan kaupunkiin "shoppailemaan".

Olen aina inhonnut kaupassa käyntiä. Jo pelkästään ruokakaupassa, muista kaupoista puhumattakaan. Ja vaikka inhoan kivijalkakaupassa käyntiä, en myöskään osta juurikaan mitään netistä. Viimeisin nettiostoni oli yksi tenttikirja, mitä ei saanut lainaksi kirjastoista. E-kirjana se olisi tullut halvemmaksi, mutta voisiko sanoa, että vanhan liiton naisena en tykkää lukea kirjoja ruudulta. 

Eilen tuli mieleeni se aika, kun viikonloppuisin kävin täällä mökillä. Viikonlopusta meni vähintään viisi tuntia autossa istumiseen. Eilenkin olisi pitänyt ennen Tampereelle lähtöä laittaa mökki taas ns. kuntoon: siivota, tyhjentää tuhkat pesistä ja vedet saunasta, kantaa polttopuut sisälle ja paljon, paljon muuta. Nyt niitä tekee päivittäin, mutteivat ne kuormita yhtä paljon. Tosin nyt en tyhjennä vesiä saunasta, ainoastaan kannan niitä saunaan☺

Olen jo kahdesti nähnyt aamulla töihin mennessä koppelon, eli naaraspuolisen metson (Tetrao urogallus), tiellä.  Samoilla kohdin molemmilla kerroilla, joten oletan sen olevan sama yksilö. Ensimmäisellä kerralla se käveli tiellä tyyriin oloisena. Kun pysäytin auton, se lensi puun oksalle ja jatkoin matkaani. Toisella kertaa se oli ylittämässä tietä, juoksi tienposkeen ja piiloutui varvikkoon. Se on hieno! Ja miten hyvin se sulautuu luontoon.

Hyvin täällä maalla saa ajan kulumaan ilman TV:tä, kauppoja, kahviloita ja kaiken maailman huvituksia. Luonto on nyt kauneimmillaan ja kiihkeimmillään. Radiosta tulee laadukasta ohjelmaa ja sen saa ladattua aurinkoenergialla. 



sunnuntai 23. toukokuuta 2021

Ohi on


 Tai ei ihan vielä, mutta...

Jätin opiskeluissani tämän kevään viimeisen esseen eilen illalla. Jos pääsen kurssista lävitse, on jäljellä vielä haastattelututkimus ja tentti, jotka on tehtävä ensi marraskuun loppuun mennessä. Mutta opiskelun pakkotahtisuus ja yhteensovittaminen muuhun elämäntilanteeseen on nyt takana päin!

Jos ei ole vielä tullut lukijalle selväksi, opiskelen ympäristötieteitä yliopistossa. 

Ja sen se on tehnyt, etten ole ehtinyt liikkumaan, lukemaan kaunokirjallisuutta, nauttimaan kevään edistymisestä, tai vain olemaan viime syyskuun jälkeen. Kun vielä ottaa huomioon, että opiskelujeni aloittamisen jälkeen myin asuntoni, muutin paikkakuntaa, vaihdoin työpaikkaa ja aloitin uudisrakennusprojektini, ei vapaa-ajan ongelmia ole ollut.

Tässä iässä liikkumattomuus, inaktiivisuus on myrkkyä! Olen tähän mennessä liikkunut keskivertoa enemmän ja fyysinen rasituskestävyyteni on ollut ikäisiäni naisia parempi, mutta kuinka paljon olenkaan potenut huonoa omaatuntoa asian suhteen. Kun vielä työssäni joudun käyttämään autoa mm. työmatkoilla, ei sitä kauttakaan tule kunnon kohottamista niin kuin entisessä elämässäni.

Joten nyt on aika tyhjä olo. Ihmettelen miten olen jaksanut tänne saakka. Tunnetusti olen sisukas ja sitkeä eli niillä on menty.


lauantai 22. toukokuuta 2021

Monimuotoisuus

 Tänään vietetään kansainvälistä luonnon monimuotoisuuden päivää. Samalla tämä on blogini 100. postaus. Hyvä päivä siis.

Luonnon monimuotoisuudella tarkoitetaan elämän koko kirjoa: lajien sisäistä perinnöllistä muuntelua, lajien runsautta sekä niiden elinympäristöjen monimuotoisuutta. 

Mutta miten olemme tilanteessa, että luonnon monimuotoisuudesta pitää muistuttaa erikseen? Ihmistoiminta aiheuttaa monenlaisia uhkia luonnon monimuotoisuudelle. Se tuhoaa erilaisia elinympäristöjä. Niiden tuhoutuessa lajeja häviää. Jäljelle jäävät populaatiot voivat olla liian pieniä, jotta kestävä lajinsisäinen monimuotoisuus säilyisi.

Valitsin päivän kuvaksi kukkivat mustikat. Tässä ne odottavat pölyttäjiä. 

Tärkeimpiä pölyttäjiä ovat mehiläiset ja kimalaiset. Myös perhoset, kukkakärpäset ja jotkut kovakuoriaiset pölyttävät.
Viime vuosina on uutisoitu pölyttäjien kadosta. Pölyttäjähyönteisten hupenemiseen syynä ovat elinympäristöjen katoaminen, hyönteismyrkyt, vieraslajit ja ilmastonmuutos. 75% viljelykasveista tarvitsee hyönteispölytystä. Saksassa hyönteisten määrä romahti  yli 75% vain 27 vuoden aikana.
(Lähteet: MMM, peda.net, yle.fi)


torstai 20. toukokuuta 2021

Ukonilma

 Olen asunut mökillä yhtäjaksoisesti kaksi kuukautta. Käyn vain vuokra-asunnossani pari kertaa viikossa hakemassa postia ja kastelemassa kukkia.

Viime yönä oli  täällä kova ukkonen. Pahimmillaan salamoi ja jyrisi tauotta. Ikään kuin joku olisi räpsinyt valoja päälle ja pois. Ilmeisesti okkluusiorintama, missä kylmä ja lämmin säärintama kohtaavat toisensa. Yleensähän ukkosrintama etenee, mutta viime yönä ilotulitusta kesti pari tuntia. Sadetta ei niinkään tullut, vaikka media uutisoi kovista sateista Jyväskylässä ja Viitasaarella.

Koira ei eväänsä liikauttanut, vaikka mökkikin välillä tärisi. 

Tuollainen samanlainen ukkonen saattoi olla lapsuudessani, kun olimme kahdestaan isoäitini kanssa mökillä. Silloin oli päiväsaika. Tuntui kuin ukkonen olisi kiertänyt mökkiä. Rankkasade ja runsas vesimäärä "kaivoi" pihasta jopa puolen metrin syvyiset ojat vieden mukanaan maa-ainesta järveen. 

Pelkäsin silloin ukonilmaa kovasti, mutta isoäitini levollinen, rauhoittava olemus ja hurskas viesti taivaanisästä, joka määrää meidän elinpäivämme sai minut sivuuttamaan pelkoni. Sen jälkeen en ole pelännyt enää ukkosta.


Cumulus Nimbus


keskiviikko 19. toukokuuta 2021

Polku


Repussa leiväntähde,

tuohilippi ja lähde,

mätäs juurella puu.

Kanssani etkö lähde 

metsään toukokuun.


Polkua koukeroista

metsä sinua vie. 

Ihmettä tuskin moista

tarjosi tasainen tie.


Asuu kaikissa puissa

kauneus hiljainen.

Viipyy lintujen suissa

onni sen.


Repussa leiväntähde

kanssani etkö lähde?

Siellä juurella puun

on tuohilippi ja lähde,

on lähde toukokuun.


Näin runoili Helvi Juvonen Kääpiöpuu -kirjassaan 1949. Runon nimi on Tuohilippi ja lähde.

 

tiistai 18. toukokuuta 2021

Piikki on auki

Kuva on vuodelta 1973

 

Huomenna erääntyvät ensimmäiset laskut uudisrakentamisesta. Ensimmäisenä ehti talotoimittaja laskuttamaan kahdella laskulla, eli varausmaksut piirustuksista ja säältä suojaan asennuksesta. Tämän jälkeen piikki on niin sanotusti auki ja laskuja riittää ties kuinka pitkään...

Valitsin päivän kuvaksi minut isoisäni kanssa. Olemme tässä tulleet juuri kalasta ja hyvällä saaliilla. Kuva on veikeä. Näen siinä isoisäni suunnattoman rakkauden minuun ja kalastukseen. Muistan, kun kuvaa otettiin; mallailtiin miten kalasaaliita kannatellaan. Kuvaaja on todennäköisesti ollut äitini.

Vietin ennen kouluikää paljon aikaani isovanhempieni kanssa. He saivat Karjalan siirtolaisina kylmätilan vuonna 1954 Keski-Suomesta. Kuva on heidän maatilansa pihamaalta. 
Talo on vielä pystyssä, muttei siellä ole asuttu enää vuosiin. He aikoinaan luopuivat vanhuuttaan maatilan pidosta ja sen jälkeen asukkia jos toista on nurkissa viipyillyt. Tästä mökiltä on sinne linnuntietä vajaa 5 km.

maanantai 17. toukokuuta 2021

Uusi työ 6

 On aika makeeta, kun pääsen liikkumaan kunnan keskustassa työpäivän aikana pyörällä tai kävellen ja samalla kuulen käen (Cuculus canorus) kukkuvan, hippiäisen (Regulus regulus), peukaloisen (Troglodytes troglodytes), metsäkirvisen (Anthus trivialis), tiltaltin (Phylloscopus collybita) tai esimerkiksi kuovin laulavan. Sellainen ei toteutunut Tampereella edes kaupungin laitamilla tai Kaupin metsässä.

Vieläkin on välillä nipistettävä itseään, että tämä todellakin on totta. Saan elää unelmaani!

Tai ehkä juurikin siksi on nipistettävä itseään, kun ei oikein ehdi pysähtyä ja nauttia. Lähes kaikki vapaa-aikaa menee opiskeluun ja uudisrakennuksen tarjouspyyntöjen tekemiseen, lupahakemuksiin ja ties mihin... Suoraan sanoen välillä pelottaa ja tulee tunne, ettei tästä selviä millään.

En olisi aloittanut opiskelujani viime syksynä, jos olisin tiennyt mitä eteeni tulee. En toki kadu aloittamiani opintoja millään lailla; kaikki on edelleenkin kiinnostavaa ja inspiroivaa, kunhan vain olisi riittävästi aikaa paneutua. Nyt olen kuitenkin ajatellut pitäväni välivuoden niiden osalta. Nämäkin perusopinnot suoritan loppuun vasta ensi marraskuussa, kun on viimeinen tentti.

Viikko sitten kuvattua paannejäätä



sunnuntai 16. toukokuuta 2021

Yötön yö

 Tänään se alkaa Utsjoella ja päättyy 26.7.2021. Yöttömän yön alue valuu päivä päivältä alaspäin Suomineitoa pitkin ja lähtee sitten kesäpäivän seisauksesta taas kipuamaan ylöspäin. 

Yltäkylläinen valon määrä ja kuinka itsestäänselvänä sitä pitää. Sydäntalvella tätä aikaa muistelee kaiholla.

Pimeää ei tule edes aamuyön tunteina, ainostaan on hämärää. Yölaulajaretkillä (linnut) sen huomaa, kun ei muuten tule enää hilluttua öisin ulkona.

Korvasienet kuivumassa
 Oheisessa kuvassa on kolmen päivän saalis korvasieniä, n. 3 l. Saahan näistä ainakin keiton, jos enempää ei löydy.




lauantai 15. toukokuuta 2021

Niin kaunis on maa

Niin korkea taivas


 Kari Rydmanin sanoin:

Aurinko nousee,

On kastetta maassa.

Aika on herätä,

Nousta ja lähteä

Kohdata ystävä kallehin.


Niin kaunis on maa,

Niin korkea taivas.

Soi lintujen laulusta kukkiva kunnas

Ja varjoisat veet,

Niin varjoisat veet.


Päivä on kirkas,

Vain metsässä tuulee.

Aika on leikin

Ja naurun ja riemun.

Mukana ystävä kallehin.


[...]

Aurinko laskee,

Jo pitenee varjot.

Aika on eron ja jäähyväisten.

Poissa on ystävä kallehin.


[...]

perjantai 14. toukokuuta 2021

Picea abies


 Tässä olen kuusen istutuksessa pottiputkella. Kuusentaimet ovat 1,5 -vuotiaita. Tänään oli sopiva ilma istutukseen, koska tuuli kohtalaisesti, eikä lämpötila päässyt nousemaan liian korkeaksi. 

Tein tuttavalle "vaihtotaloutta", eli ostan häneltä lehtikuusen lankkua uudisrakennukseeni ja maksan osan niistä tekemällä työtä.

Ja mikä parasta, saa olla keväisessä luonnossa, keskittyä vain löytämään taimelle hyvä kasvualusta ja toivoa sille hyvää ja pitkää elämää elävänä puuna. Voi unohtaa kaiken muun. Kuunnella lintujen laulua, heitellä koiralle käpyjä ja viettää laatuaikaa.


Picea abies eli metsäkuusi, kuusi.

Kuusta kaupataan Keski-Euroopassa nimellä whitewood (valkopuu). Sydänpuusta tehdään usein lattioita. 

Kuusen pihkaa on perinteisesti käytetty ihovaurioiden hoitoon, ja se on hyväksytty lääkekäyttöön pihkavoiteena.

Oletko nähnyt koskaan karsikkopuuta? Karsikkopuita on vielä jossakin paikoissa nähtävyytenä. Tiedän täältä päin ainakin yhden. Karsikkopuuhun kaiverrettiin vainajan nimikirjaimet ja kuolinvuosi. Vainaja liitettiin näin tuonpuoleiseen yhteisöön ja estettiin kummittelu.

(Valokuvaaja: I.P.)



torstai 13. toukokuuta 2021

Oregon Pine

Luonnon kerrostalo
  Kävin tänään korvasienessä. Sain saalista vain puolisen litraa. Taitaa tulla huono sato tänä vuonna. Pitkään oli kylmää ja nyt näillä helteillä haihdunta on suurta. Se ei tiedä hyvää sienisadolle.

 Viime ja edellisvuonna keräsin 14 litraa tuoretta sientä.  Kuivatin niitä ensin laakeissa vadeissa auringon paahteessa ja siirsin ne sitten ilmavaan pussiin verannalle sateen suojaan. Loppukesästä laitoin ne lasipurkkiin.

 Tänään siirsimme ystäväni kanssa douglaskuusen  kasvupaikkaa tontilla. Douglaskuusta (Pseudotsuga menziesii)  nimitetään sahatavarana nimellä Oregon Pine (Oregon-mänty). Se on ainavihanta havupuu. 
 

keskiviikko 12. toukokuuta 2021

Pääskysestä ei päivääkään

Kelloköynnös 
 Tänään näin räystäspääskysiä (Delichon urbicum). Miten oikeassa nuo linnut ovatkaan kesän ennustamisessa. 
Lämpömittari hätyyttelee hellelukemia. Joka paikka kuhisee elämää. Lehtipuut ovat tehneet lehtensä parissa päivässä. Käki kukkui eilen. Hernekerttu Sylvia currura) lauloi tänään. Ilmatila on täynnään kaikenlaista lentäjää.

Siirsin tänään pari puuta ja muutaman saniaisen (Pteridophytina) uudisrakennuksen tieltä pois. Samalla istutin pääsiäisnarsissit (Narcissus) ja työkavereiltani saaman esikon (Primula veris) maahan. Ajattelin tehdä kartan, mitä mihinkin laitan. Löytyy, jos löytyy sitten parin vuoden kuluttua, kun pihaa laittelen...
 

tiistai 11. toukokuuta 2021

Kesä

 Tässä eräs suomalaisen runoilijan vuodenaikaa kuvaava runo.

Lauri Viita, Kaita polku kaivolta:


"Kaita polku kaivolta ovelle nurmettuu

ikkunan edessä pystyyn kuivunut omenapuu.

Reppu naulassa

oven pielessä

siinä linnun pesä

kun olen kuollut

kun olen kuollut

kesä

jatkuu kesä"


Kesä tuli tänään, muutamassa tunnissa ainakin tänne Keski-Suomeen. Oikeastaan sen huomasi aamulla siten, että hysyt = hyönteissyöjät olivat saapuneet yön aikana; pajulintu (Phylloscopus trochilus), kirjosieppo (Ficedula hypoleuca), sirittäjä (Phylloscopus sibilatrix). Havaintoja käestä (Cuculus canorus) ja haarapääskyistäkin (Hirundo rustica) tuli.

Puolen päivän jälkeen lämpö oikein lehahti. Aamulla pyöräillessä oli tumput ja talvitakki päällä, mutta päivällä ei tullut se varustus enää kuuloonkaan. 

Vein jo aamulla kelloköynnöksen verannalle, ensi kertaa ulkoilmaan. Töiden jälkeen laitoin sen ison kuusen viereen aurinkoiselle paikalle kasvamaan. Se saa kiipeillä kuusen oksia pitkin vaikka latvukseen saakka.

Päätinkin laittaa sen kuusen viereen liiterin sijaan. Rakennusprojektini maankaivuut saattavat haitata sitä liiterin nurkalla. Raakavesiputki ja sähkökaapelointi vedetään samaan kuoppaan ja se saattavat tulla liiterin nurkalta.

Valkovuokkoja (Anemone nemorosa)


sunnuntai 9. toukokuuta 2021

Äidille

Äitini hautajaisissa luki hänen paras ystävänsä Eeva Tikan runon Lähdöstä sinä teet paluun.

Nostan tähän koskettavimmat säkeet:

[...]

Sillä vuodet ovat lyhyet, 

kevät välähtää hangella

ja kiipeää koivuun

ja oksilla helisee kesä

         niin vähän aikaa;

kohta puu on paljas

ja oksat ojentuvat lumen alle.

Tulee meidän vuoromme väsyä, 

irtoamisen aika.

[...]

Lähdöstä Sinä teet paluun:

niin kuin muuttolinnut palaavat

niin palaa ihminen, rakastamasi,

luoksesi kotiin

kevättä helisevän ilman halki.


Hyvää äitienpäivää äiti ja isoäidit halki sukupolvien!

 

lauantai 8. toukokuuta 2021

Metsän ekologinen laatu


 Kuvassa on järeä tervaleppä (Alnus glutinosa), minkä läpimitta rinnankorkeudelta on 84 cm. Sen runkoa kiersivät kaksi puukiipijää (Certhia famialiris). Luultavasti ne pesivät siinä tai etsivät pesäpaikkaa kaarnan rakosesta.

Suomessa metsiä riittää, mutta ne ovat lähinnä talousmetsiä joissa suositaan saman ikäistä ja lajista puustoa, eli ne muistuttavat puupeltoja. Yksipuolisia kaikella tavoin. Tylsiä.

Metsän rakennepiirteet kuvataan ekologisen laadun kolmen puustomuuttujan avulla: kuollut puu, järeät puut ja lehtipuiden osuus. 

Jos asuu lähellä vanhaa metsää, mistä löytyy maassa lojuvia tai pystyyn kuolleita puita, järeitä puita ja lehtipuita havupuiden seassa, voi olla onnekas. 

"Lahopuun väheneminen on ensisijaisena uhanalaisuuden syynä ja uhkatekijänä lähes yhtä yleinen kuin vanhojen metsien ja kookkaiden puiden väheneminen." (Suomen lajien uhanalaisuus. Punainen kirja 2019;47).


perjantai 7. toukokuuta 2021

Elämä ennen ja jälkeen

Lehtikuusilankku (Larix) odottaa höyläystä
Juurisyy, miksi halusin tätä elämänmuutosta, juontaa vajaan 10 vuoden päähän. Sairastuin melko rajusti suhteellisen vaarattoman virustautiin. 

Olin sairaus- tai osasairauslomalla kahdeksan kuukautta, mutta toipuminen kokonaan kesti lähes kolme vuotta.

Akuuttivaiheessa, kun olin erittäin kipeä ja luulin kuolevani, juolahti mieleeni kysymys: missä haluaisin viettää viimeiset hetkeni? Ja vastaus oli: mökillä.

Sitä kohden olen määrätietoisesti kulkenut. Kolme vuotta sitten aloin katsella eri valmistajien talomalleja. Keräilin erilaisia ideoita sekä sisustukseen ja materiaalivalintoihin että käsityöläisten yhteystietoja.

Kun sain tiedon uudesta työpaikasta en empinyt hetkeäkään. Olin tehnyt suunnitelmia ikään kuin varastonhyllylle ja sitten vain aloin nostella hyllyltä suunnitelmia käytäntöön.
Sitä sanotaan, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. 

Tauti jätti jotakin jälkiä elimistööni ja esimerkiksi eliniänodote varmasti laski kohdallani. Voin vain todeta, että tauti oli elämässäni monessa suhteessa kuin vedenjakaja. Elämä ennen ja jälkeen.

Kuvassa on viime kesänä urakoituja lehtikuusilankkuja, joista tulee uudisrakennukseeni verannan ja kuistin lattia ja portaat. Niitäkään tehdessäni en tiennyt, että näin pian ne tulevat käyttöön. Ihastuin hienoon puuainekseen ja heitin tuolloin leikilläni, että näistä tulee lattia uuteen mökkiini.

torstai 6. toukokuuta 2021

Oi, ihana toukokuu

Aamu-uintilaisen "tassunjälki"

 Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ja tässä en nyt tarkoita jotakin poliittista suuntautumista.

Melko harvoin toukokuussa sataa lunta. Tänä keväänä on sen vuoro. Kävin työasioissa vielä idemmässä, minne luvattiin huonoa keliä ja toden totta, lumi jäi maahan. Sitä oli jo useampi senttimetri puolelta päivin. Onneksi on vielä talvirenkaat alla.

Tänään olisi ollut hyvä päivä ns. pitää sänkyä selässä tai alushousupäivä. Taas muuten upeita suomenkielen ilmaisuja laiskotteluun.

Jotenkin päivä käynnistyi tahmeasti ja sitä on kestänyt koko päivän. Tällaiset räpäskäkelit pitävät ihmiset sisätiloissa ja luonnossa liikkuessa ei ole törmäyskurssilla kanssaliikkujiin.

keskiviikko 5. toukokuuta 2021

Noita

 Kutsun itseäni noidaksi. Syystä että tiedän, tunnen ja näen asioita etukäteen. Minut varmaankin poltettaisiin, jos eläisimme noitavainojen aikaa (1400 - 1600-luvuilla).

Teininä ennaltatietäminen oli hienoa ja vähän kiinnostuinkin parapsykologiasta, mutten tarpeeksi. Siinä oli jotakin pelottavaa ja on vieläkin.

Viimeisin ennaltatietäminen oli eilen, kun kirjoitin tätä blogiani eläinten kohtaamisesta luonnossa. Näin jo silmissäni sen, miten autoa ajaessani minua vastaan tulee jokin.

Tänään töiden jälkeen ajelin valtatietä pitkin, kun näin ison linnun nousevan tienpenkalta lentoon ja tulevan minua kohti tien yllä. Se nipin napin sai sen verran lentokorkeutta ettei törmännyt autooni. Se oli sääksi (Pandion haliaetus)! 

Olihan se upea nähdä parin metrin päästä, mutten kameraa ehtinyt virittää. Jos autossani olisi ollut kojelautakamera tms., mitä paljon nykyään harrastetaan, olisi siinä näkynyt tuo hieno kohtaaminen.

Viime juhannuksena näin erään tuttavapariskunnan ohimennen (asuvat pääkaupunkiseudulla). Helmikuussa aloin kysellä, joko se heidän vauvansa on jo syntynyt. Vauva syntyi maaliskuun loppupuolella. En ollut kuullut keneltäkään raskaudesta, minulla oli vain vahva tunne siitä. Tuskin nainen tiesi asiasta itsekkään tavatessamme kesäkuussa.

15 vuotta sitten lähdin kesäkuun alussa ajamaan erään työkaverini 50-vuotisjuhlista kohti mökkiä. Ilta oli jo pitkällä lähtiessäni. Hyvin pian minulle tuli tunne, että olehan varovainen, hirvet ovat liikkeellä. Lähes kolme tuntia myöhemmin, puolen yön jälkeen ja vain muutaman kilometrin päässä mökiltäni, nousi hirvi (Alces alces) tielle. Hetkeä aikaisemmin olin muistanut "oman vaarailmoitukseni" ja tarkkaavaisuuteni oli melko korkealla. Sain tilanteen hyvin haltuun.

Omien läheisteni menehtymisistä sen sijaan en ole saanut mitään "ilmoitusta", onneksi. Ikävistä aiheista mainittakoon ennaltatieto ihmissuhteen epäonnistumisesta.

Vain luuta puuttuu, ja lentotaito!

Routavaurio



tiistai 4. toukokuuta 2021

Fauna

Täällä maalla asuessa voi kohdata lähes mitä vaan. Työkaverini kertoivat viime viikolla upeita havaintojaan eläinmaailmasta. Joku oli nähnyt työmatkallaan karhun (ursus arctos) tulevan tiellä vastaan, joku kertoi maakotkan (Aquila chrysaetos) lähteneen metsäaukon reunasta, ja joku oli nähnyt ilveksen (Lynx lynx) pentujensa kanssa ylittävän tietä.

Odotan sitä päivää, kun näen jotakin vastaavaa. Olisipa silloin kamera tai edes kiikarit lähistöllä.

Olen kolunnut täällä paikallisia metsiä jo monta vuosikymmentä, ja nähnyt vain hirviä (Alces alces) vasoineen, mäyrän (meles meles), ilveksen tappaman laulujoutsenen (Cygnys cygnys), karhun hävittämiä muurahaispesiä, suden (Lupus lupus) jälkiä, valkohäntäkauriita (Odocoileus virginianus), ketun (Vulpes vulpes) ja tietysti paljon erilaisia lintuja.

Vielä on metsän kuningas näkemättä. Sitä odotellessa.

 

maanantai 3. toukokuuta 2021

Talon suunnittelua 4

 Tämä on mielenkiintoinen rooli. Toimia työnantajana palkatessani itselleni työntekijöitä uudisrakennuskohteelle. Luotan paljon suosituksiin, koska en tunne täältä juurikaan paikallisia rakennusammattilaisia. Naisena palkkaamassa (yleensä) miehiä rakennusprojektiin on melko haastavaa. Siinä kohtaavat mm. asenteet, tietämättömyys, kunnioitus, ammattimaisuus, yhteistyötaidot ja arvot.

Olen palkannut ennenkin, ja antanut myös toimeksiannon näkemättä ko. työntekijöitä edeltä. Alihankintana palkkaamani henkilöt olivat kyllä pohjanoteeraus. Se on toinen tarina.

Sain tänään palkattua itselleni lvi-suunnittelijan. Sähköasentaja jo onkin ystävän kautta hankittuna. Neuvottelua käyn myös maansiirto ym. urakoitsijasta. Timpuriakin on jo kyselty. Vastauksen saan häneltä juhannukseen mennessä. 

Olen antanut itseni ymmärtää, että nyt on hyvin vilkasta rakentamisen suhteen. Hirsitalopakettia ei juurikaan enää saa pystyyn ennen kesää 2022. Haluan palkata mahdollisimman paljon paikallisia yrittäjiä. Onneksi oma aikatauluni on väljä. Se on etuna jo näidenkin palkkaamieni ammattilaisten suhteen.
 

sunnuntai 2. toukokuuta 2021

Over the rainbow

"Somewhere over the rainbow skies are blue

And the dreams that you dare to dream really do come true

If happy little blue birds fly above the rainbow

Why, oh why, can't I"

Eva Cassidy 1992, levyllään The Other Side


Vappuaattona uudisrakennukseni valvoja tuli käymään ensimmäistä kertaa. Hän aikaisti mökin purkamis- ja uudisrakennuksen perustusten/lattiavalun aikataulua. Mökki purettaisiin jo elokuussa, ja perustus/lattiavalu tehtäisiin syyskuussa.

Se vähän surettaa, että jo elokuussa mökkikauteni päättyy. Silloinhan on mm. paras marjastuskausi, vaikkei nykyisestä asunnostanikaan ole pitkä matka metsään. Saunominen yhdistettynä uimiseen jää pitkäksi aikaa.

Tuo aikataulu tarkoittaa myös sitä, että minun täytyykin siirtää kaikki perennat, koristepensaat ja -puut jo nyt keväällä pois kasvimaalle säilöön. Minulla on mökin ympärillä kukkapenkkejä, jotka jäisivät muutoin kaivinkoneiden alle. Ja siemenestä kasvattamani kelloköynnös on laitettava kasvamaan liiterin kylkeen. Olen sitä ennen kasvattanut mökin eteläisellä seinustalla.

Puustoa täytyy kaataa myös paljon, mikä surettaa erityisesti. Olen sellainen puiden halaaja 😘. Mökkitonttini on kovin metsäinen ja siellä kasvaa toista sataa vuotta vanhoja mäntyjä. Niihin ei nyt todellakaan tarvitse koskea.

Mökkitonttini takarajalla kasvaa kuusiaita, mitä muistan istuttaneeni isoisäni kanssa. Se oli joskus 70-luvulla. Nyt kuusiaita on jo usean metrin korkuinen ja hyvä näkösuoja, sillä mökin takaa kulkee suosittu retkeilypolku kiertäen koko järven. 

Perkasin tuon "takapolun", kun metsässä tehtiin kymmenkunta vuotta sitten harvennusta. Metsäkone jätti syvät arvet metsänpohjaan ja siellä kulkenut vanha polku sotkeentui ja peittyi hakkuujätteeseen. Metsänomistajan luvalla sain kerätä alueelta polttopuuta ja siinä samalla ohjasin polkua vanhoille urilleen niin paljon kuin mahdollista.

Ystäväni lohduttavat minua, kun joudun hetkeksi luopumaan mökistä ja rutiineistani (aamu- ja iltauinnit, saunominen, pihatyöt, haaveilu verannalla jne.) rakennusprojektin ajaksi. Perustelevat, että perustukset ja lattiavalu tulee tehdä vielä plussa-asteilla. Talon valmistettua saan olla aina kodissani. Ymmärrän toki kaiken tuon, mutta sentimentaalisuus vyöryy aika ajoin ylitseni aallon tavoin. Tämä on vaikein rasti!

Päivä paistaa tikankolon läpi. Lahopuut ovat elintärkeitä monimuotoisuuden ilmentäjiä.



lauantai 1. toukokuuta 2021

Vapunpäivä

Jalan jäljet muuttuivat jään sulaessa "lautasiksi"

 Yön jäljiltä oli valkoinen maa. Kuluneella viikolla on ollut joka yö pakkasta, parhaimmillaan 6 astetta. Järvi ei ole vapautunut vieläkään kokonaan jäistään.

Täällä on vielä paksulti lunta toisinaan. Tein juoksulenkkiä hangen kuorilla. Hyvin ne kestivät juosta. 

Suomenkieli on värikästä, jos vaikka valitsee sanan hangen kuori. Olen kuullut puhuttavan hankikannosta, hankiaisesta, kerihangesta ja hankikelistä. Ruotsiksi skare tai skarsnö. Englanniksi crusted snow.

Kävin toisen lenkin läheisellä lintujärvellä koirani kanssa. Viikossa oli veden pinta laskenut paljon ja sen huomasi linnustossakin. Pikkulokki (Hydrocoloeus minutus) ja kahlaajia (Pluvianidae) oli saapunut. Pajusirkku (Emberiza schoeniclus) lauloi pusikossa. Metsäkirvinenkin (Anthus trivialis) kajautteli laululennossaan kevään saapumista.

Väkevää vappua!

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...