| Auringonnousu 27.11 |
Eilinen pakkanen ja tyyni ilma sai suuretkin järvet vetäymään jäähän lukuunottamatta selkävesiä. Kylän miehet kertoivat, ettei näin kylmää ole ollut 20 vuoteen tähän aikaan, marraskuun lopussa.
Ulkoilu oli miellyttävää, kunhan pysyi liikkeessä. Pakkasta oli parhaimmillaan 15°. Lumella näkyi ketun (Vulpes vulpes), oravan (Sciurus vulgaris), lintujen ja pienten jyrsijöiden jälkiä. Tilhien (Bombycilla garrulus) suuria parvia ja yksittäisiä räkättirastaita (Turdus pilaris) on vielä pihlajanmarjojen kimpussa.
Miten sanonta menikään ja varsinkin tulkinnat? "Pihlaja ei kanna kahta taakkaa" (kts. blogi 5.8.2021). Pihlajanmarjat alkavat olla kohta syödyt näiltä leveyksiltä.
| Keitele jäätyy: sumu kuvan keskellä nousee sulasta 27.11 |
Pari viikkoa sitten näkyi jo koskikarakin (Cinclus cinclus) eräässä koskessa. Silloin näin viimeiset laulujoutsenet (Cygnus cygnus) ruokailemassa pellolla. Samoihin aikoihin vetäytyivät Korkeasaaren karhutkin talviunille. Nämä merkit enteilevät talven tuloa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti