![]() |
| Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää |
Suositut postaukset
-
Jätin eilen neljään pankkiin asuntolainatarjouspyynnön. Joudun jonkin verran rahoittamaan lainarahalla uudisrakennuskohdettani, vaikka sain...
-
Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...
-
Pari päivää sitten oli viimeinen päiväni nykyisellä työnantajallani, missä olen työskennellyt kaiken kaikkiaan +26 vuotta. En ole eläkkeell...
-
Muutama sana isästäni. Tutustuin isääni vasta ripille päästyäni. Sitä ennen en tiennyt isästäni yhtään mitään. Olihan se 15-vuotiaalle vaike...
-
Sydämeni laulu Tuonen lehto, öinen lehto! Siell’ on hieno hietakehto, Sinnepä lapseni saatan. Siell’ on lapsen lysti olla,...
-
Sain pari päivää sitten luettua Anthony Doerrin Taivaanrannan taa. Tässä muutama ote. "Talvet sekoittuivat Annan mielessä toisiinsa, m...
-
Tänään koirani täytti 8 vuotta ja tänään se kuoli. Se ei enää toipunut viimeisestä leikkauksesta. Sen kävely oli huonoa ja jalka turposi. S...
-
Selviänkö hengissä tästä rumbasta? Koko viikonloppu meni mökkiä purkaessa, tavaroita pakatessa ja viedessä vuokra-asuntooni. Nyt lähes kaik...
-
Tämä elämänmuutos on aiheuttanut minulle myös paljon pohdintaa omista juuristani, minkä varmasti olette laittaneet merkille. Olen keskittyn...
-
Tässä eräs suomalaisen runoilijan vuodenaikaa kuvaava runo. Lauri Viita, Kaita polku kaivolta: "Kaita polku kaivolta ovelle nurmettuu ...
lauantai 11. helmikuuta 2023
🧭 koilliseen
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 10. helmikuuta 2023
Kova luoteistuuli 2
Tänään todistin aamulenkilläni luonnonilmiötä. Oli ihan tyyntä, kun lähdimme koirani kanssa lenkille. Satoi lunta melko tiiviisti. Luonto oli kaunis, sillä lumi jäi puihin kuorruttaen ne valkoiseen vaippaansa.
Lenkin puolivälissä nousi kova tuuli kuin sormien napsauksesta. Metsässä liikkuessa sai varoa tuulen puista pudottamia lumia.
Nyt tuulee kovaa luoteesta, sieltä kylmän suunnalta. Lumet ovat saaneet kyytiä ja aamuinen luminen maisema on tipotiessään.
![]() |
| Koirakin ihmettelee puista putoavaa lunta 10.2.2023 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
keskiviikko 8. helmikuuta 2023
Polttopuita 17
Ystävälläni on taas polttopuusavotta sellaisessa asennossa, että meikäläinenkin pystyy kantamaan kortensa kekoon. Lähinnä siis puiden pinoamisen muodossa.
![]() |
| "Pikkasen parempi pannukakku" sisältää tällä kertaa mm. maitoa, piimää, banaania, cashew-pähkinää, kardemummaa, kanelia, puolukoita ja raparperihilloa |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Toipilas 18
![]() |
| Koskenniskalla |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 7. helmikuuta 2023
Talon rakentaminen 🏡🏗 29
Pankkini lähestyi minua viime viikolla pyytäen taloni valmiusastetodistusta ja lopputarkastusraporttia. Etten vaan ole hassannut lainarahojani johonkin muuhun!
Hän laittoi valmiusastetodistuksen, mutta valmiusaste onkin 98% johtuen tekemättömästä lopputarkastuksessa. Olimme ystäväni kanssa ihan "äimän käkenä", että mistä nyt on kyse. Viime kesänä saimme käyttöönottotarkastuksen jälkeen muuttaa taloon asumaan.
Soitin valvojalle saaden valaistusta asiaan. Talo pitää vielä maalata, jotta lopputarkastus voidaan pitää. Lopputarkastus sisältyy rakennusluvan hintaan ja se on tehtävä rakennusluvan voimassaoloaikana. Rakennuslupa on viisi vuotta, joten minulla on vielä aikaa maalata taloa reilu kolme vuotta.
Nyt kyselemme tarjouksia talon maalauksesta ensi kesälle. Voihan se olla, että maalaamme taloa itsekin. Aika näyttää onko 'toinen jalka jo haudassa'.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 6. helmikuuta 2023
Talvi 12
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
lauantai 4. helmikuuta 2023
Postia potkukelkkailijalle 2
Kirjoitin eilen kuinka kadotin kirjekuoren iltapäivälenkilläni koiran kanssa. Tänään lähdimme taas kerran kulkemaan eilisiä jälkiämme ja koirani löysi kirjekuoren melko läheltä paikkaa, missä eilen huomasin sen kadonneen. Pienellä vaihtokaupalla sain kirjeen koiralta haltuuni.
![]() |
| Kuva tämän aamun lenkiltä, -13°C |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Koira 46
![]() |
| Kuva tältä aamulta |
Epäilyni vierasesineistä tuli sen vuoksi, että se oksensi taannoin lähes sulamatonta ruokaa, vaikka ruokailusta oli monta tuntia.
Eläinlääkäri ensin palpoi koirani suolistoa ja mahalaukkua. Mahalaukun kosketteluun koira reagoi. Sitten eläinlääkäri ultrasi koirani mahalaukun ja suoliston. Siellä ei näkynyt mitään ylimääräistä. Aloitin koiralleni mahansuojalääkkeen gastriittiepäilyn (mahakatarri = mahan limakalvon tulehdustila) takia. Sitä lääkettä ei voinut käyttää kuin pari päivää koirallani alkaneen ripuloinnin vuoksi.
Eilen sille ei annettu kuin piimää ruoaksi. Viime yö olikin rauhallinen ripulin osalta, MUTTA koirani alkoi oksennella. Aamuyöstä se sitten oksensi sen hävinneen sukkani, mikä on ollut noin neljä kuukautta kadoksissa sen sisuksissa! Pystyn sukan häviämisen määrittämään oikean jalkani leikkauksen ajankohtaan.
Ultraäänessä ei siis näkynyt sukkaa, eikä muitakaan "häntiä". Nyt sitten odotan taas muutaman viikon tai kuukauden häntiä tulevaksi🤢
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 3. helmikuuta 2023
Postia potkukelkkailijalle
Lähdin tänään töiden jälkeen koirani kanssa potkukelkkailemaan metsätaipaleelle ja suunnitelmana oli hakea samalla päivän posti postilaatikosta.
Se olikin mahtavaa lasketella potkukelkalla harjun rinteitä alas! Kaikki meni hienosti, hain postin (kirjekuori), jonka laitoin taskuuni. Jatkoin lenkkiä ja asetin itselleni haasteen mennä vielä uudestaan harjulenkille, vähän eri kautta.
Olin jo palaamassa kotiin, kun huomasin kirjekuoren pudonneen taskustani. Olin sen olemassa oloa vähän väliä tarkistanut taskustani, mutten enää muistanut tarkoin missä sen viimeisen kerran olin nähnyt. Eihän siinä muu auttanut kuin lähteä omia jälkiään kulkemaan vastakkaiseen suuntaan. Siinä vaiheessa oli jo melko pimeää. Onneksi olin varustautunut otsalampulla ja lähdin hakemaan "neulaa heinäsuovasta". Sillä kirjekuori oli valkoinen ja uutta lunta on satanut viime päivät.
Lenkistä tuli melkein kaksinkertainen, muttei kirjettä löytynyt. Jossain tuolla se nyt lojuu, sillä muitakaan kulkijoita ei ole ollut.
Huomenna ainakin lenkin suunta on selvillä. Josko se sitten löytyisi?
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 2. helmikuuta 2023
Toipilas 17
Kuvassa kokeilen hoitaa oikean alaraajani kipua vastakkaisen raajan (kontralateraalinen) kautta TENS:llä (Transcutaneous Electrical Nervous Stimulation).
Kun on kyse hermovauriosta, voi kipua yrittää hoitaa terveen raajan puolelta. Ideana on se, että tuntopuutosten, puutuneisuuden, iho-ongelmien ja haavojen vuoksi voi kipua hoitaa terveen ja normaalisti tuntevan ihon kautta. Esim. tuntopuutoksen takia voisi pahimmassa tapauksessa tulla palovamma elektrodin alle, kun virran voimakkuutta nostaa liikaa. Tai kun rikkoutuneelle iholle ei voida elektrodeja asettaa.
Myös amputaation aavekipuja voi hoitaa toisen raajan kautta.
Kaikkea on kokeiltava. Ja tämä hoitomuoto on ei kemiallinen eli ei rasita elimistöä samalla lailla kuin lääkkeet.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Koira 45
![]() |
| Good morning! |
Eilen koirani ja ystäväni olivat hiihtolenkillä järven jäällä. Koira oli innoissaan metsäkanalinnuista ja putosi siinä touhutessaan heikkoihin jäihin joen luusuassa. Koira jäi etutassut jään reunalla odottamaan pelastajaa yrittämättä edes nousta itse ylös sieltä. Eihän siinä muu auttanut kuin ystäväni riisui sukset jalastaan ja nosti koiran jäistä. Siinä samalla ystävänikin mulasi heikkoihin jäihin.
Pelastamisen jälkeen koirani lähti uudestaan lintujahtiin. Ei kylmä kylpy tuntunut missään!
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
keskiviikko 1. helmikuuta 2023
Toipilas 16
![]() |
| 3.1.2023 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 31. tammikuuta 2023
Kuunteluvinkki 5
Areenasta löytyy mielenkiintoinen äänikirja. Se on Virginia Woolfin klassikko vuodelta 1928 Orlando. Eero Ojalan lukemana tarina sopii vaikkapa iltasatuna tai työmatkaliikenteeseen.
Adeline Virginia Woolf (1882-1941) oli englantilainen kirjailija, kirjallisuuskriitikko ja feministi. Hän oli keskeinen jäsen Lontoossa vaikuttaneessa Bloomsburyn ryhmässä, johon kuului useita kirjailijoita ja kuvataiteilijoita. Bloomsburyn ryhmään kuuluessaan Woolf osallistui muun muassa vuonna 1910 järjestettyyn Dreadnought-huijauksena tunnettuun jäynään.
Woolfin esikoisteos Menomatka ilmestyi 1915. Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat Mrs. Dalloway (1925), Majakka (1927), Orlando (1928), Oma huone (1929) ja Aallot (1931).
Woolf oli James Joycen ohella merkittävimpiä modernin kirjallisuuden ja erityisesti niin sanotun tajunnanvirtatekniikan uranuurtajia Euroopassa. Woolf oli myös tuottelias journalisti ja toimi kustantajana miehensä Leonard Woolfin kanssa pariskunnan perustamassa Hogarth Pressissä.
Lähde:Wikipedia
![]() |
| 31.1.2023 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 30. tammikuuta 2023
Kuunteluvinkki 4
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
sunnuntai 29. tammikuuta 2023
Koira 44
Kokeilimme tänään ensimmäisen kerran valjakkohiihtoon valmistavaa harjoitusta koirani kanssa. Valjakkohiihdossa koiralla on valjaat ja hiihtäjällä vetovyö, minkä saa yhdellä liikkeellä vapautettua koirasta, jos niikseen tulee sellainen tilanne.
Otin kuitenkin varman päälle ja lähdin potkukelkalla "hiihtämään". Ideana oli se, että koira tottuisi valjaisiin ja niiden kautta kohdistuvaan vetoon.
Koira täytti juuri 8 kuukautta, eikä sitä voi vielä käyttää näille lumille varsinaiseen valjakkohiihtoon. Vasta 1-vuotiaana koiran kanssa voi esimerkiksi tehdä juoksulenkkiä. Tosin, en tiedä onko minusta enää koskaan juoksemaan.
Vaan eipä meidän harjoittelusta tullut oikeastaan yhtään mitään. Koira halusi pitää suussaan vetovyön narua ja hihnaa. Oltiin oikeastaan koko ajan solmussa enempi vähempi🙈
Olen valjakkohiihtänyt kaikkien edellisten koirien kanssa ja se on hienoa, vauhdikasta yhteistä tekemistä. Turvallisinta sitä on tehdä jäällä.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Ei läheskään kaikkea isästäni 10
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 27. tammikuuta 2023
Uusi työ 10
Eilen tapasin ensimmäistä kertaa uuden esihenkilöni Keski-Suomen hyvinvointialueelta, olimme tosin kerran aikaisemmin keskustelleet puhelimitse.
Pidimme palaveria entisen ja uuden esihenkilöni kesken. Työtehtäväni tulevat muuttumaan jonkin verran, asiakkaiden kohderyhmä ja työskentelyalueenikin laajenee, työaikakin muuttuu. (Kts. blogini postaus 9.11.2021).
Kaikki nämä muutokset ovat mielestäni oikeaan suuntaan. Työ muuttunee asiantuntijuuttani paremmin hyödyntäväksi, työmatkakin saattaa ehkä lyhentyä joinakin päivinä.
![]() |
| Auringonlaskun aikaan 26.1.2023 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 26. tammikuuta 2023
Koira 43
Lähdin tänään työpäivän jälkeen potkukelkkailemaan järven jäälle. Keli oli aivan loistava! Eilinen lämpö oli tiivistänyt lumipeitettä ja nyt pieni pakkanen antoi mukavan liukkaan kelin. Potkuttelevan jalan alla oli pitoa.
Koirani taisi myös aistia emäntänsä nautinnon, sillä se kiiti laukalla järven ylitse moneen kertaan. Mieleeni tuli se, että miksen voisi päästää jo irti surusta Uskoa kohtaan. Nauttisinkin uudesta koirastani. Voisinko kenties?
Tänään oli pitkästä aikaa hyvä päivä kaikin puolin. Jalan kivun suhteen taidan taas päästä tilanteen "herraksi". Talitintti (Parus major) lauloi tityytä ensimmäisen kerran tällä leveysasteella tänä keväänä. Päivä on pidentynyt 2,5 tuntia Oulun horisontin mukaan.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Vuosi täynnä 4
Tänään tulee vuosi rakkaan koirani Uskon kuolemasta. Vieläkin on aikoja, varsinkin unen ja valveen rajamailla, joissa en voi uskoa tapahtumaa todeksi. Sitä ettei Uskoa enää ole. Tekee vieläkin kipeää ajatella minkälaisia tuskia sillä oli. Koen syvästi huonoa omaatuntoa tässä asiassa.
![]() |
| Usko 1,5 vuoden ikäisenä. Tyypillinen kuva koirastani. Se loukkasi tuon oikean, ylhäällä olevan etujalkansa 2-vuotiaana |
En edes tiedä miten sen menetys jätti niin syvän arven. Ehkä koiraan liittyi niin paljon omiakin odotuksia: uusi koti, asuminen maalla, jonkinlainen rauhoittuminen sekä fyysisesti että psyykkisesti ja turvallisuudentunne.
Turvallisuudentunne sillä tavalla, että saisimme olla omassa kodissamme, omassa rauhassa. Usko rakasti tätä paikkaa missä nyt asun. Olisi ollut hienoa toteuttaa unelmani yhdessä.
Rakkaimmista irtipäästäminen ja aiheutunut suru menetyksestä on kuin polttomerkattu sydämeeni.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
keskiviikko 25. tammikuuta 2023
Ei läheskään kaikkea isästäni 9
Ryhtyessäni lukemaan Ira Vihreälehdon kirjaa Isä tuntematon, Suvun salaisuuksien jäljillä (kts. blogin postaus 23.1.2023), tiesin ettei kirja lukeudu chick lit -kirjallisuuteen.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 24. tammikuuta 2023
Talvi 11
![]() |
| Huurretta 23.1.2023 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 23. tammikuuta 2023
Ei läheskään kaikkea isästäni 8
Sain lapsuudenystävältäni tämän kuvassa olevan kirjan: Ira Vihreälehdon Isä tuntematon, Suvun salaisuuksien jäljillä, 2020.
Olen tavannut tätä kirjaa tässä päivänä muutamana ja yrittänyt ymmärtää omaa kohtaloani suhteessa kirjan tekstiin.
Minunhan isäni (oletettavasti) lähti "minua pakoon" ulkomaille, äitini kertoessa olevansa raskaana, jopa noin 15 vuodeksi. Tapasin isäni ensi kertaa juuri ripille päästyäni hotelli Tammerissa Tampereella.
Lukiessani uudestaan vuosikymmenten tauon jälkeen isäni minulle kirjoittamia kirjeitä viime vuoden lopulla, isäni jopa epäili olinko hänen tyttärensä ollenkaan, sillä äidilläni oli ollut muitakin miehiä tuohon aikaan. Tekstit loukkaavat minua vieläkin ja voin vain kuvitella kuinka paljon ne loukkasivat silloin 80-luvulla, lukiessani kirjeitä ensi kertaa. Dna-testiä ei tehty tuolloin, eikä myöhemminkään. Vieläkin sen voisi tehdä, sillä minulla on sukulaisia isäni puolelta elossa, mutten näe siihen mitään tarvetta.
Kirjassa on isäänsä etsivien tarinoita, ja kuinka he isänsä löydettyään tunnistivat yhdennäköisyyttä, luonteenpiirteitä tai muita ominaisuuksia itsestään suhteessa isäänsä.
Kuten olenkin kirjoittanut aikaisemmin tässä blogissa yhdennäköisyyttä minulla on isääni ainakin alaraajoissa ja osittain kasvoissa ja ainakin silmissä. Kirjoittamisen taidon olen perinyt isältäni, joskin en ole niin ehdoton teksteissäni kuin isäni. Kunto- ja kestävyysominaisuuksia olen myös saanut verenperintönäni, kuten myös kiinnostuksen liikuntaa/urheilua kohtaan. Luonteenpiirteistäni tietynlainen mustavalkoisuus tulee varmaankin isältäni.
Isääni on kuvailtu älyköksi, mutta sitä minä en ole. Myöskään kunnianhimoa minulla ei ole.
Se miten isättömyys on minuun vaikuttanut on siinä, etten ole koskaan kokenut normaalia perhemallia. Äidillä, jos nyt oli muita miehiä, ei hän niitä kotiimme tuonut. Ehkä tuo normaalin perhemallin puuttuminen aiheutti minulle sen, etten kyennyt koskaan hankkimaan omaa perhettä. Osittain se on luottamuksen puutetta ja sitoutumisen pelkoa. Ja nuoruudessa tuli "takkiin" kerran jos muutamankin, kun tuli ihastuttua/rakastuttua vääriin henkilöihin.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
perjantai 20. tammikuuta 2023
Toipilas 15
![]() |
| 20.1.2023 klo 16:51 |
Ensimmäinen työviikko takana 50%:sesti ja täytyy tuottaa itselleni pettymys. Viikon edetessä jalka vain kipeytyi ja kipeytyi. Kävely muuttui ontuvaksi, en voi ajatellakaan kulkevani lumihangessa tai epätasaisella, töissä pelkään jonkun vahingossa astuvan jalkani päälle tai muuta vastaavaa, matalissa alkuasennoissa oleminen (kyykky ja polvillaan olo) on hankalaa.
Tuon viimeksi mainitun tiesinkin aiheuttavan vaikeuksia, ja täällä kotona ollessani olen pystynyt niitä tekemään omaan tahtiini, mutta töissä ei aina ole edes kunnolla tilaa laskeutua polvilleen kun kyykistyminen ei onnistu.
Työpäivinä minulle tulee 12 tunnin yhtämittainen pystyssäolo rupeama. Tarkoitan sitä, etten voi nostaa jalkaani kohoasentoon, tai se on niin lyhyt aika ettei se palauta. Se on jalalleni liikaa. Tänään on ollut pakko nostaa kipulääkitysannosta, mitä pääsin jo hyvin purkamaan.
Ja kun niin luulin, että töihin paluu fyysisesti on minulle helppoa.
Olen pettynyt itseeni.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
torstai 19. tammikuuta 2023
Talven selkä taittuu 2
Olemme kansanperinteen mukaan talven puolivälissä. Ilmastonmuutoksen vuoksi monina vuosina talvi on alkanut vasta näihin aikoihin mm. Näsijärvi on myöhäisinä talvina jäätynyt vasta tammikuussa, tai lumipeite on saatu Etelä-Suomeen.
Tämä talvi on ollut poikkeus, mutta nyt reilun viikon sään lämpeneminen ja vesi- ja räntäsateet ovat hävittäneet lumipeitteen tai ohentanut sitä huomattavasti ja jäät entisestään heikentyneet.
Tänään täällä Keski-Suomessa on ollut huono ilma. Tiheä lumisade lisäsi lumipeitettä usealla sentillä. Luonto on taas hyvin kaunis, kun märkä lumi tarttui puiden oksille ja runkoihin. Luvattu viilenevä ilma takaa lumisia maisemia muutamaksi päiväksi.
Kotini välittömässä lähistössä on kaksi jokea, ja olen molemmilla nähnyt koskikaran (Cinclus cinclus) tälle talvelle (joulu-tammikuu). Luultavasti on kyse samasta yksilöstä.
Lisäksi omalla lintujen ruokinnallani on harmaapäätikka (Picus canus) (koiras) käynyt ruokailemassa. Käpytikan (Dendrocopos major) kanssa niillä ei synkkaa yhtään.
![]() |
| Koirani on ihan nirvanassa nallensa kanssa, 18.1.2023 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
keskiviikko 18. tammikuuta 2023
Kirjallisuus 9
Sain pari päivää sitten luettua Anthony Doerrin Taivaanrannan taa. Tässä muutama ote.
"Talvet sekoittuivat Annan mielessä toisiinsa, muistoja katoaa hänen mielestään. Odottamattomilla hetkillä - kun hän noutaa vettä tai ompelee haavaa Omeirin jalassa tai nyppii täitä tämän hiuksista - aika taipuu kaksinkerroin ja hän näkee Himeriuksen kädet airoissa tai tuntee jälleen painovoiman huimaavan kiskonnan sillä hetkellä, kun hän laskeutui kallioluostarin seinää pitkin." s. 519.
"Omeirille alkaa selvitä, että unohtaminen on maailman keino parantua haavoistaan." s. 521.
"Joka aamun koittaessa ihminen olettaa, että se on melko samanlainen kuin edellinen - että hän on turvassa, että perhe on elossa, että perhe pysyy yhdessä, että elämä pysyy enimmäkseen entisenlaisena. Sitten koittaa hetki, jona kaikki muuttuu." s. 64.
Kirja on kirjailijan mukaan omistettu menneille, nykyisille ja tuleville kirjastonhoitajille.
Itse koin kirjaa lukiessani voimakkaasti vertailuvuutta nykyiseen maailmantilaan; ilmastonmuutokseen ja Venäjän hyökkäyssotaan Ukrainaan. Viimeksi mainittu ei ole kuitenkaan ollut ainakaan tiedostettua kirjoittajalta, tai ainakin uskoisin niin.
Kaunista ja monitasoista kerrontaa.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
tiistai 17. tammikuuta 2023
Polaariyö 4
![]() |
| Blurred = sumea, ai jaa? |
Tänään päättyi kaamos Suomen pohjoisimmalla paikkakunnalla Utsjoella. Tämä on ollut aina juhlava hetki minulle. Vaikka en pimeää pelkääkään, niin ainainen pimeä sydäntalvella on raskasta. Tälle talvelle toki aikainen lumipeitteen tulo (15.11.2022) ja sen maassa pysyminen helpotti tuota pahinta pimeyttä.
Tänään näkyi vähän aurinkoakin ja koira tuntui aistivan sen erityisesti. Se viihtyi pihalla yksinään leikkien erilaisten lelujensa kanssa. Sen touhuja on mukava seurata.
Minulla on ollut parin käyttöliittymän kanssa viime aikoina pientä kitkaa. Läppäri (= laptop) ei suostunut ollenkaan avaamaan salojaan minulle ja tablettikin meinasi yksipuolisesti tänään sanoa sopimuksen irti. Toinen on saatu elvytettyä, ainakin hetkeksi. Toisesta ei vieläkään ole tietoa.
Hyvänä aasinsiltana... Näin voi sattua ihmissuhteissakin. 10 vuotta sitten eräs ihminen, jota todellakin olin pitänyt ystävänäni (nainen), ilmoitti pitkässä sähköpostissa, ettei halua enää olla kanssani tekemisissä. Olin muuttunut oudoksi = wierd. Olin toki ollut kiireinen työssäni, koska olin työstänyt yhtä isoa koulutusluentoani ja tieteellisen artikkelin deadline lähestyi uhkaavasti. Silloin elin työelämässäni niitä parhaita, hienoimpia vuosia saaden kuulua hyvään tiimiin (kts. postaus 27.7.2021). En puolustele itseäni yhtään. Emme ole olleet "ystäväni" kanssa sen jälkeen tekemisissä.
Tai ystäväpariskunta, joiden lapsen kummiksi he minut kutsuivat 1990-luvulla, alkoivat kartella minua muutaman vuoden jälkeen. Eivät enää kutsuneet kummilapsen juhliin jne. Tänä päivänäkään en tiedä mitä tapahtui. En myöskään ole tavannut kummilastani sen koommin.
Ihmiset muuttuvat. Se nuoruuden kirkasotsaisuus on enää muisto vain.
Helppo ei ole koskaan helppoa!
Ja ymmärrän sen, että me onneksi voimme valita kenen kanssa olemme tekemisissä vapaa-ajallamme. Työelämässä se on hankalampaa. Tästä olenkin kirjoittanut joskus aikaisemmin.
Onko oikea sulle hän
Anna meren se selvittää
Kuka viereesi jää
Ja jos silloin kun myrsky soi
Vain sun kumppanis vaikeroi
Vene lähimpään rantaan vie
Jääköön pois mikä lie
Onko oikea sulle hän
Anna tunturin selvittää
Kuka viereesi jää
Kun on kaukana kaikki muu
Ja kun päättyvät pitkospuut
Kuka rinnallas ruikuttaa
Takaisin mennä saa
Onko oikea sulle hän
Ajat ankeimmat selvittää
Kuka viereesi jää
Kun on sinulla vaikeaa
Ja kun tarvitset auttajaa
Silloin ystävyys punnitaan
Menee muut menojaan
Siitä tunnet sä ystävän
Kun on vierelläs vielä hän
Turhat tuttavat luotas ois
Hävinneet pian pois
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
maanantai 16. tammikuuta 2023
Uusi työ 9
![]() |
| Kaipaatko jo aurinkoa? |
Aloitin tänään työt 50%:sti. Ja kuten otsikko antaa ymmärtää, työ oli kuin uutta. Tai, no... Vuoden ensimmäisenä päivänä minun kuten 11 500 muunkin henkilön työnantaja muuttui Keski-Suomen hyvinvointialueeksi.
Mutta palataanpa aamuun.
Lähdin hyvissä ajoin ajamaan työpaikalleni, sillä viime päivien plussa-asteet ja vesisateet ovat huonontaneet teiden kuntoa merkittävästi. Tiet ovat tuon pehmentymisen lisäksi kuin luistinratoja. Välillä tiellä ei ole hiekanmuruakaan. Väistä siinä sitten raskasta ajoneuvoa.
En päässyt kauaksikaan, kun autoni juuttui eräässä liittymässä pehmeään lumeen. Yön aikana lumi oli pehmennyt siinä määrin, että autoni upposi siihen kuin kuuma veitsi voihin. Lopulta en päässyt enää eteen enkä taakse päin. Eihän siinä muu auttanut kuin yrittää saada ystävääni kännykällä kiinni - ei onnistunut. No, auto jäi "keskelle tietä" ja minä juoksin!, niin juoksin tällä jalallani pimeällä, jäisellä tiellä kännykän taskulampun valossa, kumisaappaat jalassa kotiin, hain lumilapion ja ystäväni avuksi.
Mielikuvani rauhallisesta köröttelystä työpaikalle toteutui aivan muulla tavoin. Ehdin kuin ehdinkin töihin juuri oikeaan aikaan hikisenä, ja vähän ehkä ylikierroksillakin.
Sitten työhön.
Oli mukava nähdä työkavereita pitkästä aikaa, päivittää kuulumiset. Mutta kaikki muu olikin sitten lähes tulkoon muuttunut tai muuttumassa. Minun kaksi ainoaa kollegaa ovat uusia. Entinen esihenkilöni ei tiennyt kuka nykyinen esihenkilöni on. Ja kollegoillani on myös erilliset esihenkilöt. Mikään ei ole selvää. Tämän lisäksi oli jo ihan haastavaa mennä 4 kuukauden tauon jälkeen töihin.
Kaikesta selviää.
"Kaikki järjestyy parhain päin". Näin lapsuudenystäväni minua tsemppaa💗
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa 22 Keski-Suomen kunnan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista, ja sen toiminta käynnistyi 1. tammikuuta 2023. Nämä tehtävät siirtyivät hyvinvointialueen vastuulle alueen kunnilta ja kuntayhtymiltä.Tehtäviä hoitava henkilöstö siirtyi kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueen palvelukseen. Tämä vähentää kuntien palkkakustannuksia. Ikääntymisestä ja sairastumisista johtuvat kulut siirtyvät kunnilta hyvinvointialueelle.Toimintaa varten tarvittavat tilat ja välineet siirtyvät myös hyvinvointialueen hallintaan. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ja Keski-Suomen pelastuslaitos purkautuvat, ja niiden omaisuus sekä velat siirtyvät hyvinvointialueelle. Koko maassa on yhteensä 21 hyvinvointialuetta.
Lähde: Wikipedia
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
sunnuntai 15. tammikuuta 2023
Toipilas 14
![]() |
| Metroakin tuli kokeiltua Helsingissä |
Olen reilun parin viikon aikana päässyt vähentämään hermokipulääkettä. Ja mitä vähemmän sitä menee, sen kirkkaammaksi ajatus käy. Voihan sitä kuvitella mitä kaikkea muuta hermostossa "lamaantuu", kun se kyllästetään kipulääkkeillä.
Tämä kulunut 4 kuukauden sairausloma on ollut erikoinen kokemus. Ensinnäkin tuon lamaannuttavan kipulääkkeen vuoksi. Olen ollut hyvin väsynyt ja osittain kuin jossakin usvassa. Toisaalta näin taakse päin katsoessa eniten mieleeni ovat painuneet runsaat lenkit koirani kanssa ja irtaantumiset omista ympyröistä suuriin kaupunkeihin (Tukholma, Tampere, Helsinki).
Aloittaessani sairausloman päädyin tekemään myös lihaskuntoharjoitteita, jotka olivat olleet tauolla turhankin pitkään. Ja ennenkaikkea olen liikkunut lihasvoimalla leikkauksen jälkeen 800 km. Esimerkiksi Helsingissä kävelin yhden päivän aikana 16 km.
Kestävyys on siis parantunut, ja kipu vähentynyt. Kuitenkaan oikea jalka ei ole parantunut, vaikka hermokipu on jotenkin hallinnassa. Se on ihan samanlaisesti puutunut ja tunnoton kuin leikkauksen jälkeenkin. Korjaantumista ei siis ole tapahtunut kaikilla osa-alueilla.
Helsingissä, Luomuksessa (Luonnontieteellinen museo) Suomen Luonnon -näyttelyssä oli myös lintujen ääniä. Eräässä vitriinissä (kait sitä voisi vitriiniksi sanoa), oli kurkia (Grus grus) ja teeriä (Lyrurus tetrix) ja niiden keväisiä ääniä. Ajattelin siinä ohikulkiessani, että kohta tuo vuodenaika on oikeasti täällä, kun teeret kukertavat ja kurjet töräyttelevät! Se teerien kukertelu (soidinäänet) kuuluu täällä kiivaimpina aikoina kuin koko tienoo kiehuisi.
Päivä on pidentynyt jo Oulun horisontin mukaan 1 tunti ja 27 minuuttia. Iltapäivästä sen huomaa hyvin, vaikka on ollut tällaista sateista, pilvistä ja kurjaa keliäkin. Pääkaupunkiseudulla kävimme ystäväni kanssa päivällä pienellä lenkillä, ja siellä kuului ensimmäisen kerran tälle keväälle talitiaisen (Parus major) soidinlaulu "tityy", tai jotain sinne päin. Niidenhän laulu on lyhentynyt erityisesti kaupungeissa "titityystä".
On upeata mennä kohti valoa, "kevään kohinaa" ja muuttolintujen saapumista. Lintuharrastajan parasta aikaa ja koirani elämän ensimmäistä kevättä🐾🦅 Toiveikkaana odotan myös kehoni korjaantumista. Reipas mieli, liikunta, monipuolinen ravinto ja ystävät suorastaan siivittävät parantumistani😇
![]() |
| Meri on jollakin tavoin jäässä. Jäällä kyyhöttää lokkeja (Laridae) |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
🧭 koilliseen
Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...































