![]() |
| Kohti etelää |
Tänään ovat olleet hanhet (Anserinae) muutolla. Koillisvirtaus on siivittänyt niiden muuttoa Kuolan niemimaan ja Vienanmeren alueilta. Liekö lähestyvä talvi laittanut vipinää siipiin ja joukot ovat saaneet "liikekannallepanokäskyn"?
![]() |
| Kohti etelää |
Tänään ovat olleet hanhet (Anserinae) muutolla. Koillisvirtaus on siivittänyt niiden muuttoa Kuolan niemimaan ja Vienanmeren alueilta. Liekö lähestyvä talvi laittanut vipinää siipiin ja joukot ovat saaneet "liikekannallepanokäskyn"?
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Vuorenvalloittaja; se haluaa nousta kivien ja siirtolohkareita päälle. Tänne se piti nostaa! |
![]() |
| Karannutta palloa hakemassa. Samalla se totuttelee huomioliivin käyttöön |
![]() |
| Fasaanijahtia harjoittelemassa |
![]() |
| "Loppu hyvin, kaikki hyvin" -poseeraus |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Yksilöllinen ortoosi vaihtui saapasortoosiin |
Leikkauksesta on kulunut 2 viikkoa ja se tietää muutoksia lääkitykseen, haavanhoitoon ja immobilisaatioon.
Muutama päivä sitten lopetin verenohennuslääkityksen, vaikka yksilöllisen ortoosin olisin saanut virallisesti tänään poistaa (kts. blogi 17.9.2022). Kävi vain niin, että eilen hain koirani kanssa järvelle karanneen pallon veneellä ja kastelin ortoosini lahjakkaasti. Joten poistin sen jalastani jo viime yöksi.
Saapasortoosiin siirtyminen tarkoittaa sitä, että saan olla öisin ilman sitä. Käyttö on vain liikkuessa.
Haavoilta ompeleet sain pois tänään. Huomenna voisin mennä jo saunaan ja uimaan🤭
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Putinin ilmoitettua viime keskiviikkona osittaisesta liikekannallepanosta ja siitä seuranneesta venäläisten, etenkin miesten, halusta poistua Venäjältä, on Suomen sijainti ja asema vähintäänkin ristiriitainen venäläisille viisumien myöntämisessä. Haluamatta ottaa siihen enempää kantaa, toivon että Suomen päättäjät tekevät viisaita päätöksiä suhteessa ihmisoikeuksiin.
Olen uusimassa passiani ja katselin jo vanhentuneiden matkustusasiakirjojeni leimoja.
![]() |
| Tunne- vai keräilyarvoa? Tunnepuolelle kallistuu minun kohdallani |
Tuskin enää saan samanlaista leimaa passiini. Kävin Venäjän Karjalan Räisälässä 14. - 17.6.2012. Sieltä ovat minun äidinpuoleiset sukujuuret peräisin.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Ilta-auringon valaisema kimppu |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Kurkimuuttoa 25.9. Valokuvaaja I.P. |
![]() |
| Hiljentymistä luonnossa |
![]() |
| Tavallisesti vuolaana virtaava koski on pieni noro vain |
![]() |
| Joen vedenpinta on hyvin matalalla |
Tietysti joku lukijoistani voisi sanoa tälle toipilaalle kiinalaisen sananlaskun parren:"on parempi seistä kuin kävellä, parempi istua kuin seistä ja kaikkein paras on maata."
Lainaus kirjasta Aleksander Solženitsyn: Ensimmäinen piiri (suomennos 1968), s. 96.
Aleksandr Isajevitš Solženitsyn (ven. Алекса́ндр Иса́евич Солжени́цын; 11. joulukuuta 1918 Kislovodsk – 3. elokuuta 2008 Moskova) oli venäläinen kirjailija ja historioitsija. Erityisesti hänet tunnetaan Neuvostoliiton ojennustyöleirijärjestelmästä kertovista teoksistaan, joihin kuuluvat muiden muassa Ivan Denisovitšin päivä (1962), Syöpäosasto (1968), Ensimmäinen piiri ja Vankileirien saaristo (1973–1976). Hänen kuollessaan maailmassa oli myyty yli 30 miljoonaa hänen kirjoittamaansa kirjaa. Niitä oli käännetty noin 40 eri kielelle. Solženitsynille myönnettiin Nobelin kirjallisuuspalkinto vuonna 1970.
Lähde: Wikipedia
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Helpoiten koen rinnakkaistodellisuutta kovassa sumussa. Silloin ympäristön hahmottaminen on erittäin hankalaa ja todellisuuskin tuntuu olevan jollakin tapaa hukassa.
Viimeksi koin toisenlaisen rinnakkaistodellisuuden, kun haimme koiranpennun eri kaupungista kotiin. Lähtiessä naputeltiin kasvattajan osoite auton navigaattoriin lähinnä siksi, että vieraassa kaupungissa osaa suunnistaa kohteeseen. Alkumatkalla kuitenkin menimme hiukan eri reittiä, kuin navigaattori ohjasi ja silloin minulle tuli taas tuo jännä rinnakkaistodellisuuden tunne. Mitä menetän, kun valitsenkin tämän reitin?
Nyt liikun hyvin kaltevalla pinnalla, kun pohdin elämäni varrella tehtyjä valintoja.
Jos olisinkin lähtenyt maatalouslomittajan opintoihin heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen? Minulla oli kova halu lähteä maaseudulle asumaan ja elämään jo tuolloin, mutta äitini ei päästänyt minua.
Tai, jos hyvä ystäväni ei olisikaan kuollut 20 vuoden iässä, vaan eläisi edelleen. Olisiko sillä ollut vaikutusta tekemiini valintoihin?
Tai että se sosiaalinen ympäristö olisikin ollut toisenlainen lapsuudessa ja nuoruudessa, silloin kun valintoja ei ehkä kauheasti osannut tai voinut tehdä. Aikuisenahan voit, lähes vapaasti valita, keiden ihmisten kanssa haluat viettää vapaa-aikaasi. Työelämässä valintoja ei niin vain tehdä.
Varmasti jokainen meistä on miettinyt mitä elämä nyt olisi, jos olisikin tietyssä tienhaarassa valinnutkin toisin. You newer know!
Multiversumi, multiuniversumi tai meta-universumi on hypoteettinen äärellisen tai äärettömän määrän useita eri maailmankaikkeuksia muodostava joukko, joka sisältää koko fyysisen todellisuuden ja sitä säätelevät lait. Muita, meidän maailmankaikkeutemme ohella multiversumiin kuuluvia kaikkeuksia kutsutaan rinnakkaisiksi maailmankaikkeuksiksi.
Multiversumin rinnakkaismaailmankaikkeudet olisivat toisissa avaruusulottuvuuksissa kuin omamme. Ne eivät välttämättä muistuta lainkaan omaa maailmankaikkeuttamme. Avaruudessa on kolme ulottuvuutta – pituus, leveys ja korkeus – jotka ovat keskenään 90 asteen kulmissa. Näin kappaleen paikka voidaan kuvata kolmella luvulla. Einstein lisäsi fysiikan teorioihinsa vielä ajan, jolloin hän sai neliulotteisen aika-avaruuden. Multiversumin kannattajat uskovat, että näiden ulottuvuuksien lisäksi avaruusulottuvuuksia on vielä viides, kuudes ja niin edelleen, ehkä jopa ääretön määrä. Näiden ulottuvuuksien kuvitteleminen on meille vaikeaa, koska elämme kolmiulotteisessa avaruudessa ja kiidämme ajan mukana eteenpäin. Jo neljää lukuisampien avaruusulottuvuuksien vallitessa multiversumissa pystyy olemaan ääretön määrä muita maailmankaikkeuksia. Bryce DeWittin Kvanttigravitaation 1960-luvun tutkimustyössä syntyi ymmärrys ajan kvanttikäsitteestä, joka liittyy olennaisesti multiversumi-maailmankuvaan: toiset ajat ovat vain toisten maailmankaikkeuksien erikoistapauksia.
Lähde: wikipedia
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Valokuvaaja I.P. |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Illanistujaispiirakka sisältäen mm. hirveä, kelta- ja suppilovahveroita, kesäkurpitsaa ja aurajuustoa |
Nyt minulla tuntuu olevan 'kaikki maailman aika' parannellessani koipeani. Käydä lävitse 'kirjastoani', ulkoilla ja tavata ystäviäni.
Tänään vieraili luonani ensirakkauteni 40 vuoden takaa (kts. blogi 3.6.2022). Hän oli ohikulkumatkalla työasioissaan.
Kummallinen aika. Miten se meitä muuttaa, ja kuitenkin siinä on se sama tuttu ihminen. Hän, jota kerran rakastin.
"Jokaisen pitää saada elää oma elämänsä ilman, että siihen vaikuttavat ulkopuoliset. Meillä on vain tämä yksi elämä. Sinä olet valinnut oman tapasi kulkea elämän läpi. Enkä minä pyydä sinua jäämään. Et sinä jäisi kuitenkaan. Lähtösi tulisi vain vaikeaksi."
Joni Skiftesvik: Pystyyn haudattu. 1984, s.52.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Koiranpentu tutustuu traktorin peräkärryn lavalta yhteen maalla asumisen ydintehtävistä: polttopuusavottaan. Valokuvaaja I.P. |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| 16.9 |
Elämä alkaa voittaa! Tänään on ensimmäistä kertaa melko hyvä olo, tai ainakin erilainen verrattuna muutamaan edelliseen.
Kuvassa on jalkani eiliseltä illalta. Nyt kolmessa ensimmäisessä varpaassa näkyvät 2. kipsin painamat ihorikot. Verenvuoto tyrehtyi, kun pidin verenohennuslääkkeestä parin päivän tauon. Eilen aloitin lääkityksen uudestaan.
Tein eilen pari pientä lenkkiä koiranpennun kanssa. Vajaa kaksi kilometriä ja aikaa kului 100 minuuttia🦿No, jostakin se on aloitettava.
Verenohennuslääkitys on tarpeellista, kun erityisesti alaraaja immobilisoidaan eli laitetaan ortoosiin/kipsiin tai henkilö joutuu vuodelepoon. Kun alaraajan, tässä tapauksessa pohkeen lihaspumppu ei kävelyssä toimi, voi pohkeen syviin laskimoihin syntyä laskimotukos. Se taas voi aiheuttaa keuhkoembolian eli keuhkoveritulpan ja on aina vaarallinen edellyttäen sairaalahoitoa.
Veritulppia syntyy alaraajojen syviin laskimoihin siksi, että niissä laskimoverenkierto on tavallista hitaampaa ja siten alttiimpi hyytymien synnylle. Laskimotukos on kuitenkin harvinainen ilman riskitekijöitä:
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Alla olevia kuvia en suosittele herkille!
![]() |
| Tässä lopputulos |
![]() |
| Verta oli koko kipsihylsy täynnä |
![]() |
| Ulkokehräksen vuotamaton haava |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Olin tänään suunnitellussa nilkan/jalkaterän leikkaushoidossa. Jännityksellä odotan yötä, kun on ollut vähän kaikenlaista hässäkkää toimenpiteen jälkeen.
Kuvastakin näkyy, että toinen haavoista vuotaa edelleen. Jo kerran vaihdettiin kipsi verenvuodon jälkeen, eikä hyvältä nyt näytä tämäkään.
No, huomenna on uusi päivä ja olen tätä päivää viisaampi.
Keskityn koipi pystyssä vain hyvään musiikkiin kuten Frank Sinatran Strangers In The Night ja muuhun hänen tuotantoonsa... Jos vaikka uni armahtaisi.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Koiranpennun kanssa kartoitamme lähialueita edelleen aktiivisesti. Jouduimme hirvikärpästen (Lipotena cervi) hyökkäyksen kohteeksi eilen. Niitä sanan mukaisesti sateli joka puolelta kuin alijäähtynyttä vettä rapisee vaatteille. Ja niitä oli valehtelematta kymmeniä. Koirasta en löytänyt kuin kolme.
Hirvikärpäsistä tulee aina 'likainen' olo. Vaikka ne kaikki saisikin pois hiuksistaan, iholtaan ja vaatteistaan.
Ihmeteltävää riittää. Koira sai nyt hyvän havainnon naarasteerestä. Lintu nousi puun oksalle ja koiralla oli siihen hyvä näkökontakti ennen kuin koirasteeri, noustessaan maasta kuin helikopteri, pelästytti meidät pahanpäiväisesti ja lumous haihtui.
![]() |
| Ihana 'kiitorata' |
![]() |
| Kuva-arvoitus: etsi koira kuvasta |
Koira painaa nyt 14,3 kg ja ensimmäiset naskalit ovat lähteneet🤭
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Slavi Ukraini! |
Huomasin tänään, miten olin sattumalta laittanut Ukrainan lipun värit samalle pöydälle kynttilän ja kukan muodossa!
Slavi Ukraini! Toivottavasti Ukrainan armeija ja samalla myös Ukrainaa tukevat liittolaiset saisivat vallattua takaisin Venäjän valtaamia alueita.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Tupaantuliaiseni olivat eilen. Sää suosi; aurinkoa ja heikkoa tuulta. Vieraita, tai eivät he vieraita olleet vaan kutsuttuja oli 28. Muutamia ihan viime hetkenkin peruutuksia tuli.
Olihan se kiireinen päivä - aamusta iltaan. Juhlien emäntänä on se harmillista ettei ehdi seurustella vieraittensa kanssa.
Eräs vieraista, joka oli tästä blogista lukenut etten saanut seurakunnasta kodin siunausta, toimitti sen maallikkona. Se oli ihana, ja minulle herkkä hetki. Niin paljon on elämän matkalla tapahtunut, että tänne saakka olen päässyt!
Joku vieraista sanoi, että talon sisustus näyttää ihan minulta. Varmaankin, sillä siihen en käyttänyt ketään ammattilaista. Mitään uutta ei ole tarvinnut huonekalujen suhteenkaan hankkia, paitsi sänky. Ylijäämätavaraa sen sijaan oli ja vieläkin on. Onneksi tavarat on jollakin tavoin nyt paikoillaan. Pihan laitto on vielä keskeneräinen.
Koiranpentu oli ihmismäärästä tietysti ihmeissään, mutta sosiaalisena rotuna sulautui hyvin joukkoon. Se päätti ottaa päiväunet keittiön lattialla, emäntänsä jaloissa. Turvallinen paikka. Lasten kanssa pallopelit ulkona sai vipinää tassuihin.
Kiitos kaikille mukana paikalla tai hengessä olleille❤
En voi kylliksi kiittää!
![]() |
| Yksi tupaantuliaislahjoista |
![]() |
| Makuuhuone ja kaapistoista muodostuva 'riemukaari' |
![]() |
| Olohuone |
PS. Tarjolla oli mm. kirjolohenmätiä, ruislastuja, basilika-sitruunalevitettä, suolalihaa, munavoita, suolakurkkuja, kirsikkatomaatteja, coctailpiirakoita, mustikkakukkoa jäätelöllä tai vaniljakastikkeella, konvehteja, irtokarkkeja, kahvia, teetä ja limonadia.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Järjestän juhlat tulevana viikonloppuna. Tupaantuliaiset.
Olisin halunnut samaan yhteyteen kodin siunaamisen. Vaikka en ole uskovainen, ajattelin ettei siitä olisi haittaakaan.
Pascalin vaaka, Pascalin vedonlyönti eli pelurin todistus on jumalatodistusten piiriin usein luettu näkemys, joka tosiasiassa ei pyri todistamaan, että jumala on olemassa. Sen sijaan se pyrkii osoittamaan, että jumalaan uskominen on kannattavaa. Pascalin vaa’an taustalla on kristinuskon jumalakäsitys. Pelurin todistus sanoo, että vaikka ei tiedettäisi, onko jumala olemassa vai ei, jumalaan kannattaa uskoa, koska näin saavutettava palkinto, iankaikkinen elämä, on äärettömän suuri, ja epäuskosta seuraava rangaistus, iankaikkinen kärsimys, on hirvittävä. Voiton odotusarvo, joka on voiton todennäköisyys kertaa voiton arvo, on näin ollen äärettömän suuri. Ajatuskulun esitti ranskalainen matemaatikko Blaise Pascal 1600-luvulla.
Pascalin vaaka sanoo, että jos jumala on olemassa ja jos ihminen uskoo, hän saavuttaa kuoleman jälkeen suuren palkinnon, iankaikkisen elämän. Mutta jos jumala on olemassa ja emme usko, ihminen joutuu iankaikkisiin kärsimyksiin. Pelurin mukaan kannattaa lyödä vetoa sen puolesta, että jumala on olemassa.
Tämä koti on minulle paljon isompi asia kuin uskoisikaan. Siihen sisältyy paljon symboliikkaa, koko elämän mittainen toive, odotuksia - jopa ylisukupolvisia odotuksia, rakkautta tätä seutua ja luontoa kohtaan, kunnioitusta menneiden sukupolvien uhrauksille ja työlle.
Vaan eipä seurakunta saanut kodin siunaamistoimitusta minulle järjestetyksi! Olin omasta mielestäni ajoissa liikkeellä, viisi viikkoa ennen juhlaa...
Lähde: Wikipedia
![]() |
| Valmistautumista juhliin. Pysyköön vielä salaisuutena, mitä vuoat sisältävät🤫 |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
![]() |
| Tyypillinen kuva Uskosta. Se hakeutui aina, jos mahdollista hieman korkeampaan maastonkohtaan tarkkailemaan tilannetta esim. marjastaessa tai metsätöissä |
Pohtiessani koiranpennun suuntavaistoasiaa juolahti mieleeni eräs kerta, kun olin Toivon kanssa metsälenkillä. Olimme menneet metsään autolla, koska paikka sijaitsi sen verran etäällä, ja olisimme joutuneet kulkemaan tien vartta liian pitkästi (koirani ovat aina inhonneet kulkea teitä pitkin, ehkä vähän emäntäkin😘).
Olimme käyneet kyseisessä paikassa kerran aikaisemmin, mutta siitäkin oli useampi vuosi. Tällä kertaa olimme jo pari tuntia kierrelleet ja kaarrelleet metsää. Yhtäkkiä minuun iski jonkinlainen epäusko, että olimme ohittaneet auton ja kiersimme kehää. Sanoin Toivolle että se etsisi auton. Se lähti ja kohta se tuli hirveän innokkaana luokseni. Kysyin siltä, että löysitkö auton? Se lähti viemään minua touhukkaana tulosuuntaansa ja kuinka ollakkaan vei minut autolle. Se oli ensimmäinen kerta, kun pyysin sitä etsimään suunnan ja kuinka fiksu se olikaan. Ymmärsi jopa sanan auto!
Toivo sai aikas monta rapsutusta, kehua ja palkintoa hyvästä suorituksestaan!
Koira on ihmisen paras ystävä❤🐾
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Olen systemaattisesti testannut koiranpennun suunnistusvaistoa, tai miksi sitä nyt kutsuisikin (kts. blogi 1.9.2022) ja pitänyt sille 'ympäristöopin tunteja'. Lenkit olen suunnitellut siten, että niihin liittyy joka kerralla uutta ja jo tuttua maastoa. Jokaista lenkkiä voisi kutsua helmeksi. Sitten olen alkanut vähitellen liittää näitä lenkkejä toisiinsa. Näin saan pidennettyä lenkkiä. Punon ikään kuin helminauhaa.
Koiralla on jännä piirre, jota ei ole ollut muilla aikaisemmilla koirillani. Varsinkin lenkin alussa, mutta voi sitä ilmentyä myös myöhemminkin, se jumittaa. Se ei halua liikkua eteenpäin, vaan jää paikoilleen ja haikailee taaksepäin, kotiin päin. Olen yrittänyt monilla eri keinoilla ohittaa tilanteita, mutta aina niitä tulee.
![]() |
| Tässä vähän jumitetaan |
![]() |
| Ja tässä on lievää epäluuloa ilmassa |
![]() |
| Vaikeusastetta |
![]() |
| "Polut ovat parasta, mitä tiedän" |
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Metsän vaalea tytär
Eikö juuri eilen
metsän vaalea tytär viettänyt häitään,
ja kaikki iloinneet?
Hän oli kevyt lintu ja kirkas lähde,
hän oli salainen polku ja naurava pensas,
hän oli päihtynyt ja uskalias kesäyö.
Hän oli julkea ja nauroi määrättömästi,
sillä hän oli metsän vaalea tytär;
hän oli lainannut käeltä soittimen
ja hän kulki soitellen järveltä järvelle.
Kun metsän vaalea tytär vietti häitään,
ei ollut maan päällä yhtään onnetonta:
metsän vaalea tytär on päässyt ikävästä,
hän on vaalea ja tyynnyttää kaikki unet,
hän on kalpea ja herättää kaikki himot.
Kun metsän vaalea tytär vietti häitään,
seisoivat kuuset niin tyytyväisinä hiekkatörmällä
ja männyt niin ylpeinä jyrkänteellä
ja katajat niin iloisina päivärinteellä,
ja pienillä kukilla oli valkoiset kaulukset kullakin.
Silloin varisutti metsä siemenensä ihmisten sydämiin,
kimmeltäviä järviä ui heidän silmissään,
ja valkoiset perhoset liehuivat lakkaamatta ohi.
Edith Södergran 1916, suomentanut Uuno Kailas
Lähde: Edith Södergran | - runoja Werner Söderström
Olen syntynyt Tampereella 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja käynyt kaikki kouluni ja asunut siellä 50 vuotta. Ammattiuranikin olen työskennellyt muutamaa vuotta lukuunottamatta samalla työnantajalla Tampereella, kunnes muutin vuonna 2021 maalle asumaan.
Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...