| Nova 1-vuotiaana (1992-2006) |
Minulla on ollut vuodesta 1992 lähtien irlanninsetteri. Oikeastaan päädyimme koiraroduista irlanninsetteriin avopuolisoni kanssa. Minä olisin halunnut äitini tavoin bokseria (kts. blogi 24.10.2021) mutta, avopuolisoni halusi irlanninsetterin.
Kuvien koira, Nova tuli meille joulukuussa 1992 ja se valloitti kaikkien sydämet, heti! Nova oli metsästyslinjasta ja kasvattaja oli pääkaupunkiseudulta. Kasvattajan ehtona oli viedä koiraa muutaman kerran näyttelyyn. Novan paras tulos oli SA (sertifikaatin arvoinen) Helsingin Messukeskuksen koiranäyttelyssä ja se kilpaili parhaan uroksen tittelistä, jääden sijalle 5. Koirani oli silloin vielä nuori, alle 2-vuotias.
Koirani kanssa aloin tehdä pitkiä metsälenkkejä. Metsästystä en ole koskaan harrastanut yhdenkään koirani kanssa. Nova oli mitä herkin, kiltein ja uskollisin. Vasta 10-vuotiaana sen energisyys alkoi taittua.
Nova sai jonkinlaisen aivotapahtuman toukokuussa 2006 ja jouduin siitä luopumaan äitienpäivänä. Novan kuolema oli suuri menetys. Luulen, ettei äitinikään koskaan toipunut sen kuolemasta. Äitini menehtyi pari vuotta Novan jälkeen.
| Nova 1995. |
Valokuvaaja J. P.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti