Suositut postaukset

torstai 31. maaliskuuta 2022

Uutta kohden 26

 

It's such a cold, cold world.
  Tulikiven uunitoimitus   saapui. Motto sopii     liiankin hyvin tähän   maailman tilanteeseen.










Koska maailma on kylmä.


keskiviikko 30. maaliskuuta 2022

Talvi 4

 Talvi on kestänyt näillä korkeuksilla jo yli neljä kuukautta. Ja jatkunee, kun katsoo seuraavia sääennusteita eteenpäin.

Satanut lunta naamioi hetkeksi aikaa kevään merkit piiloon. Nyt on taas puhtaan valkoista. Auringon pilkistäessä valkoiselle hangelle on luksit (lx) kohdallaan.

Muuttolintujakin ehti saapua ennen viikonlopun myräkkää ja säiden viilenemistä. Laulujoutsenten (Cygnus cygnus), töyhtöhyyppien (Vanellus vanellus) ja vihervarpusten (Spinus spinus) etujoukot ovat tulleet!

Vuoden 2021 laulujoutsenen poikanen. Väritys paljastaa hyvin linnun iän

tiistai 29. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen 🏠🏗7

 Onneksi en tee hartiapankilla taloani, sillä siten siitä ei koskaan tulisi valmista. Sillä välillä, kun olen puuduttanut itseäni vuodelevossa tai käynyt tarjoamassa sieraintani koronatestillä tökittäväksi, on talon rakentaminen ja siihen liittyvä infrastruktuurikin edistynyt.









Palahuopakatto on valmistunut.







Väliaikainen työmaaovi laitettuna paikoilleen




















Tontille on saatu sekä raaka-, että jätevesiyhteys. Tässä loppuliitosten tekoa

Valokuvaaja I.P.

maanantai 28. maaliskuuta 2022

Evakkous 3

 Olen viettänyt muutamia päiviä kuumeen vuoksi täydellisesti huilaamassa. Painotan tässä kohtaa sanaa täydellisesti, sillä koskaan aikaisemmin aikuisiällä ei ole ollut tilannetta, että olisin voinut antautua sairastamiseen kokonaan, vaan huolettavanani on ollut aina koira.

Ei sillä, mieluummin veisin nytkin Uskoa ulos kuumeisena, kuin olemalla ilman koiraa.

Kuluttaakseni ylimääräistä aikaa (onpahan siinäkin määritelmä), olen tutustunut  tiedustelueversti evp., filosofian tohtori ja yliopisto-opettaja Martti J. Karin haastatteluihin ja youtubessa olevaan Jyväskylän yliopistossa kuvattuun videoon hänen luennostaan.

Luennossa hän valottaa venäläistä strategista kulttuuria - miksi Venäjä toimii niin kuin se toimii? Video on ollut hyvin suosittu.

Itselläni on puolet slaavilaista verta (kts. blogit 31.5, 5.7, 30.9.2021). Toinen puoli on suomenruotsalaista.

Karin (3.12.2018 nauhoitetussa) luennossa kiinnitti vahvasti huomioni käsite NARODNOST, eli Venäjän oma versio kansallisuudesta (siitä ei ole hyvää suomenkielistä termiä). Narodiin kuuluvalla on kyky odottaa ja kestää kärsimystä.

Tuo luonnehdinta kyvystä odottaa ja kestää kärsimystä uppoaa minuun kuin veitsi sulaan voihin. Se on se suurin henkinen oppi mitä sain perintönä äitini puolelta. Tai sen jonkinlainen narratiivi. Ei saanut olla kunnianhimoa, ei kannustusta, ei tavoitteellista toimintaa paremmasta elämästä seuraavalle sukupolvelle. 

Tai sen kaiken tukahdutti aikoinaan Stalin hyökkäämällä Suomeen 1939. Neuvostoliiton oikeudeton hyökkäys Suomeen 1939-1944. Karjalaisten evakkojen piti rakentaa elämänsä tyhjän päälle. Suomen piti maksaa mittaamattoman suuret sotakorvaukset samaan aikaan Neuvostoliitolle.

Heinäntekoa 1969, kyläläisiä talkoissa. Isoisäni ohjastaa hevosta. Valokuvaaja äitini.

Nyt Venäjän oikeudeton hyökkäys Ukrainaan ovat täysin toisiinsa verrannollisia. 

Minkälaisia traumoja tuo kaikki jättää ihmisiin useiden sukupolvien ajaksi?

Suosittelen Martti J. Karin luentoa!

sunnuntai 27. maaliskuuta 2022

Kelloköynnös 2

 

Tässä on kuukausi sitten (28.2.2022) kylvämäni kolme kelloköynnöksen (Cobaea scandens)siementä. Toinen taimista on vasta nostamassa päätään; niin hidas se on itämään.

En tiedä vielä minne taimet istutan, mutta jostakin perinteistä pitää pitää kiinni, vaikka maailma ympärillä sortuisi.

Jos lukijaa on ihmetyttänyt pieni kirjoitustaukoni, olen ollut kuumetaudin nujertamana jo monta päivää (ei koronaa). Enkä ole kunnossa vieläkään.

Isot tsempit J.M. 🤕 Tästä vielä noustaan, eikös vain?

perjantai 25. maaliskuuta 2022

Uutta kohden 25

 


Näitä lehtikuusilautoja on kuivattu auringonpaisteessa parisen viikkoa ja nyt niistä ystäväni valitsi 'parhaat päältä'. Kuiviahan ne ovat olleetkin, mutta talven kosteus on näillä hienoilla säillä häipynyt. 

Ensi viikolla saattaa tulla sahuri paikan päälle ja silloin saadaan taas uudempaa pintaa. 

Ennustetun muutaman päivän myrskyisen sään vuoksi 'ne parhaat laudat' saatettiin peräkärryssä katon alle suojaan. Ne toiset saivat peitteen päällensä.


Valokuvaaja I.P.

torstai 24. maaliskuuta 2022

Paikallista 8

 Eivät nämä oudot sanat lopu. Niitä tipahtelee etenkin työkavereitteni puheessa, kun kuvailevat jotakin tapahtumaa.

Sopo tarkoittaa sotkevaa, epäsiistiä.

Käpöstellä tarkoittaa hitaasti kävelevää.

Hällääntyä tarkoittaa joutumista hämmennyksiin.

Lustata, lustuuksella tarkoittaa viikata, olla viikattuna.

Olen taas entistä vakuuttuneempi suomen kielen rikkaudesta. Vielä kun oppisin käyttämään näitä paikallisten sanoja puhekielessä. Se on vähän kuin opettelisi uutta kieltä. No, ainakin ymmärrän mitä tarkoitetaan.

Sääksen pesä

The oprey's nest is protected by law (The Birds Directive: EU Directive 2009/147/EC on the conservation of wild birds) 


keskiviikko 23. maaliskuuta 2022

Kohtaamisia metsässä 11

 Olin muutama vuosi sitten koirani Uskon kanssa kävelyllä toukokuun puolivälissä metsässä, kun kuulin hirven (Alces alces) juoksevan ryskyen edessämme. Usko alkoi kiivaasti haistella ja piehtaroida eräässä kohdin maata ja vetää minua sitten oikealle koivikkoon. Menin koiran perässä ja mitä sieltä löytyikään: hirvenvasakaksoset!



Ne eivät voineet olla vanhoja, korkeintaan vuorokauden ikäisiä. Ne olivat painautuneet kuvan mukaisesti toisiaan vasten, ikään kuin antautuen.

Lähdimme taas kerran, vähin äänin takavasemmalle Uskon kanssa. Sen verran vietimme aikaa vasojen luona, että sain ne kuvattua.

Välttelin alueella kulkemista ainakin kuukauden verran.

tiistai 22. maaliskuuta 2022

Turha kuolema 2

 Se tapahtui nopeammin kuin osasin odottaa. Lintu törmäsi ikkunaan. Ja vielä parittain!


Päättelin siten, että linnut olivat olleet talon sisällä, kun jokin oli pelästyttänyt ne lentoon ja ne olivat törmänneet ikkunaan. Talosta puuttuu toinen ovi kokonaan, samoin linnun mentäviä aukkoja on ikkunapokien ympärillä. 

Aikaisemmin talon sisällä oli ollut yksi sinitiainen (Cyanistes caeruleus). Sitä vaan ei pitänyt ongelmana, kun ulospääsypaikkoja on runsaasti tarjolla.

Vanhassa mökissä olin peittänyt läpi talon antavat ikkunat harsomaisella verholla vastaavan ehkäisemiseksi. Nyt en ehtinyt. Harmittaa ja surettaa.


Kyseessä on sinitiaispari: koiras ja naaras.

Peitin samantien ikkunoita muoveilla, mutta vahinko oli jo tapahtunut. Turhia kuolemia!


maanantai 21. maaliskuuta 2022

Kevättä ilmassa 7

 Minulta meni ihan ohitse eilinen kevätpäivän tasaus. Valoa, aurinkoa ja lämpöä riittää nyt yllin kyllin.

Valokuvaaja J.P. 13.3.2022

Kuvan mukaisissa maisemissa minä elän nyt elämääni. On järviä ja metsiä. Ihmisiä näillä seuduin, niin kuin kaikkialla maaseudulla, on vähän.

Kävin viikonlopun aikana, molempina aamuina jo aikaisin hiihtämässä luistelusuksilla järvien jäillä. Olihan se upeaa! 

Katselin iltauutisista, kuinka ihmiset olivat Helsingissä lähteneet ihastelemaan keväistä, lämmintä säätä. Huomioni kiinnittyi ihmismassoihin. Minusta ei olisi asumaan enää kaupungissa tai ulkoilemaan ruuhkissa.

sunnuntai 20. maaliskuuta 2022

Uutta kohden 24


 Kuluneella viikolla vesiosuuskunta sai putket vedettyä tontilleni saakka: 1,2 km matkan. Putkiston valmistuminen myöhästyi melkein kolmella viikolla. Se on vaikuttanut myös taloni sisätöiden myöhästymiseen, sillä vettä tarvitaan lattialämmitykseen, jotta taloa saataisiin hiukan lämmitettyä mm. muurauksia varten. 
Kuvassa näkyy tontillani oleva ruuvipumppaamo ja harmaat putket ovat tonttini ulkopuolella, viidassa. Näiden väliin rakennamme aidan. Se siinä olikin ennen kaikkia kaivuutöitä.

lauantai 19. maaliskuuta 2022

Taapeli

 Tästä en voi ottaa ansiota itselleni, sillä avustin ystävääni vain muutamassa kerroksessa uuden taapelin tekemisessä.

Lankkutaapelia 18.3.2022

7.3.2022 alkaen aloimme kääriä vanhaa lehtikuusitaapelia lumesta ja suojapressuista (kts. blogi). Nyt taapelin eripaksuinen materiaali on seulottu ja tässä on lankkua. Lankkutaapelista tehtiin vanhaa taapelia kapeampi pino, ja siksi kuivunutta ruohikkoa näkyy taapelin alla. Kapeampaa taapelia on helpompi hallita ja nyt tiedämme mitä missäkin on. Ja kuten myös tarkkasilmäisimmät huomaavat kuinka hyvin tämä taapeli on ja edellinenkin oli ilmastoitunut alapuolelta.

Suunnitelmana on tehdä lankkutaapelin viereen lautataapeli.

Näyttää vielä hieman sekavalta. Lankkutaapelia 18.3.2022

Eikä tämä välttämättä tähän lopu, sillä toinen lehtikuusitaapeli odottaa vieressä ottajaansa😅

perjantai 18. maaliskuuta 2022

Mietteitä ladulta 3

 Kyllä kelpaa hiihdellä näillä säillä ja lumilla! Iltapäivisin aurinko on pehmittänyt ladut niin, ettei hiihto oli teknisesti kelvollista, mutta eteenpäin pääsee ainakin tasatyönnöillä.

15.3.2022
17.3.2022

Kun hiihtelen raikkaassa ilmanalassa, hiljaisuudessa ja silmiä hivelevän maiseman keskellä ajatukset menevät yhä uudestaan Ukrainaan ja sotaan. Kuinka hyvä meillä on täällä Suomessa elää ja olla. Muistettaisiin se nyt, kun Euroopassa soditaan. Energian, ruoan hinta etunenässä kohoaa, mutta sitä vielä on. Meillä on kodit, työpaikat, sairaalat. Meillä on turvallisuus, puhdas luonto ja rakkaat ihmiset lähettyvillä, tai ainakin yhteydenoton päässä. Toistaiseksi!

Mitä on ukrainalaisilla?

🇺🇦❤🇺🇦

torstai 17. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen 🏗🏠6

 

Talo alkaa saada ulkomuotoaan valmiiksi. Enää puuttuvat terassi, kuisti, kaiteet, portaat, piiput, katto, räystäät ja ties mitä...

Ikkunat ja yksi ulko-ovi laitettiin paikoilleen. Samalla rakennustelineet purettiin talon ympäriltä ja vietiin pois. Alla olevassa kuvassa olevat lohenpyrstökulmat piilotettiin vuorilautojen alle.

Lohenpyrstökulma. Valokuvaaja I.P.

Eilen talotehtaan timpurit saivat urakkansa valmiiksi. Asennustyön hyväksyi ja vastaanotti vastaava valvoja huomautuksetta.

keskiviikko 16. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen 🏗🏠5

 Taloon on valmistunut tällä viikolla sekä kuistin katos ja pylväät, että päätykolmiot ulkopuolelta valmiiksi.



Päätykolmio sisältä














Päätykolmio ulkoa

On jakoavaimella kokoa!

Valokuvaaja I.P.

tiistai 15. maaliskuuta 2022

Vuosi täynnä 3

 Tänään tulee vuosi siitä, kun aloitin uudessa työpaikassani.

Paljon on työpaikassani ehtinyt tapahtua kuluneen vuoden aikana; enimmäkseen vyön kiristyksiä liittyen kuntatalouteen. Eikä Ukrainan sota ainakaan helpota asioita millään lailla. Tarkoitan tällä hintojen nousua, ihmisten ahdistumista ja yleistä mielialaa.

Eihän sitä olisi koskaan uskonut joutuvansa kokemaan sotaa näin läheltä. Emmekä tiedä mihin tämä kaikki vielä johtaa.

Oletko sinä, lukijani varautunut jo kotivaraan? Minulla se on harkinnan tasolla.

Sen sijaan kuulin, että ihmiset täällä pienissä maaseutukunnissa jonottavat apteekeista joditabletteja. Pitäisiköhän laittautua jonon päähän.

13.3.2022 Keiteleen jäällä


maanantai 14. maaliskuuta 2022

Uutta kohden 23

 Lehtikuusitaapelia on purettu ja pinottu. Hölmöläisten hommaa, joku sanoisi. Niin se taitaa olla yleensäkin puuhommissa. Monta kertaa tulee näitäkin lautoja vielä käteltyä ennen kuin ne ovat omalla, oikealla paikallaan.

Ystäväni teki viime viikolla puhdetöinään vähän erin ensimmäistä kuormaa, jota viimeistelimme lauantaina. Nyt se saa olla aurinkoisessa ja tuulisessa paikassa ilmavasti vielä kuivumassa. 

Ensimmäinen kuorma

  Toista kuormaa teimme     eilen. Ja, kun sen saamme   tehtyä, alamme pinota   varsinaista taapelia   uusiksi. Siinä on lankkua. 

  Jos lankun ostajia on   lukijoissa, voi ottaa   yhteyttä.







Seison toisen kuorman päällä


sunnuntai 13. maaliskuuta 2022

Pöllöretki 2

 Kävin eilen tyynenä ja kirkkaana, lämpöisenä yönä pöllöretkellä ja kuulin huuhkajan (Bubo bubo) huhuilua. Siitä on sen parikymmentä vuotta, kun kuulin sitä viimeksi (kts. blogi 4.2.2022). Olihan hienoa!

Luontoretkissä on hienointa se löytämisen hetki. Se arvo, kun osut paikkaan, mitä et edes tiennyt olevan olemassa. Se ensi hetki, neitseellisyys.




Kevättä ilmassa 6

Sääksen (Pandion haliaetus) pesällä. Valokuvaaja J.P.

 Lähdimme eilen aamuna ystäväni kanssa hiihtämään Keiteleen jäälle. Siellä olikin aivan mahtava keli mennä; ei juurikaan tuulta ja hyvät ladut. Pilkkijöitä näkyi jossakin kaukaisuudessa ja vajaa 10 ihmistä tuli hiihtäen vastaan parin tunnin lenkillä. Lähdimme sen verran aikaisin, että usva vielä leijaili saarten välissä.

Tyypilliset saukon (Lutra lutra) jäljet; välillä juostaan ja väliin lasketaan 'pyllymäkeä'

Teeren (Lyrurus tetrix) jälkijono


lauantai 12. maaliskuuta 2022

Irlanninsetteri IV

Usko 2014-2022

 Usko oli neljäs setterini. Se tuli minulle 10 päivää Toivon kuoleman jälkeen. Tai haimme sen kasvattajalta ja veimme sen suoraan mökille, kun olin vielä vuorotteluvapaalla. Sanoimmekin monesti, että mökki on Uskon syntymäkoti. 

Kun haimme sen kasvattajalta, oksensi se koko matkan. Vuoden ikään saakka se kärsi voimakkaasta matkapahoinvoinnista, eikä siihen auttanut mikään rohto tai lääke. Koirilla vestibulaarijärjestelmä kehittyy vuoden ikään mennessä ja silloin Uskollakin pahoinvointi hellitti.

Usko kärsi myös eroahdistuksesta, vaikka sitä totutettiin samaan tapaan kuin muitakin settereitä, vähän kerrallaan olemaan yksinään.

Mökki oli tärkeä paikka Uskolle. Oli jokaiselle koiralleni. Vaikka setteri on seisova kanakoira, on niillä suojeluviettikin. Ne ovat, tai ainakin minun olivat hyvin reviiriuskollisia. Eikä niitä siihen opetettu, se oli sisäsyntyistä.

Usko oli koko elämänsä, ihan loppuun saakka hyvin leikkisä. Joskus ihan rasittavuuteen saakka sen kanssa piti leikkiä. Mieluisampia olivat kuusenkävyt, pallot, etenkin lumipallot. 

Usko putosi pentuna osittain laiturilta matalaan rantaveteen ja toisen kerran veneestä, ja sen takia (luulen ainakin) se ei koskaan uinut. Veneeseenkään se ei oikein halunnut enää tulla sieltä putoamisen jälkeen.

Se poika sai olla ihmisten matkassa kokemassa paljon, enemmän kuin yksikään aikaisemmista settereistä. Sillä oli lapsia joiden kanssa leikkiä, koirakavereita ja luontoa ympärillä. Se sopeutui kaikkeen.

Usko ja joululahjanalle. Nalle on vieläkin minulle lohdutuksena

Uskosta on paljon kuvia ja edelleen tuntuu, ettei se poissa olekaan.

Joka ikinen päivä vien sen haudalle kynttilän palamaan. Niin kauan kuin me muistamme rakkaitamme, ne ovat meidän luonamme.

perjantai 11. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen 🏗🏠4

 

Valokuvaaja I.P.

Eilen loput raakaponttilaudoituksesta ja koko alushuopakate tuli valmiiksi. Nyt talo on säältä suojassa.

Toinen timpureista oli huolissaan josko tällä päin ei vietetä harjakaisia lainkaan. Eihän siinä muu auttanut kuin mennä ravitsemusliikkeen kautta ja viedä miehille isot pullot Kapteenin rommia, 'yleisön pyynnöstä'!

Valokuvaaja I.P.

Nosturilla nostettiin tiistaina yksi ovi ja ikkunat sisään ennen kattotuolien asentamista.

torstai 10. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen 🏗🏠3

 Eilen tuli osa raakaponttilaudoituksesta valmiiksi.

Valokuvaaja I.P.

Talotehtaan timpurit eivät ole tehneet tällaista pientä taloa yhtä massiivisesta hirrestä kait koskaan. Paksua 27,5 cm x 27,5 cm hirttä käytetään puukerrostaloissa ja julkisissa rakennuksissa, kuten kouluissa.

Tulitikkuaski mittasuhteena hirren paksuuteen


keskiviikko 9. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen🏗🏠2

  Eilen tapahtui paljon yhden päivän aikana. Paikalle saapui nosturiauto ja paikallinen "pro-hirsimestari" talotehtaan timpurien avuksi. Miehet tekivät pitkän päivän ja talo saatiin harjaan!





Valokuvaaja I.P.











"Pro-hirsimestari" oli   ollut enoni kanssa   samalla  luokalla. Hän   myös tiesi, miten   isovanhempani olivat   käsin kaivaneet pellot   yms. kun he saivat     kylmätilan sodan jälkeen   tästä läheltä. "Sitä ei     nykyihminen ymmärrä,   eikä arvosta".

Ja voitte uskoa, että 'kaiken maailman hiippareita' ja uteliaita 'naapureita' on lapannut tontilla joko omine lupineen tai puoliksi kutsuttuna! Riistakameroiden sulkimet ovat käyneet ns. kuumina📸







Talon emäntä huiskuttaa! Valokuvaaja I.P.



tiistai 8. maaliskuuta 2022

Talon rakentaminen 🏗🏠


Valokuvaaja I.P.

Nyt se alkaa! Lopultakin.

Eilen rakentui telineet pohjan ympärille ja terassin kannatinpylväät.

Menin töiden jälkeen tontille. Siivosin roskia ja fiilistelin. Halailin terassin pylväitä ja kiittelin mielessäni kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat elämässäni myötävaikuttaneet, ja jotka ovat tähän kannustaneet.

Ja, jos äitini ja isovanhempani istuvat pilvenreunalla, huiskutan heille:"minuun voi luottaa!"

Kävin vielä lenkillä tarkistamassa koskikaraa läheiseltä joelta. Ei näkynyt. Itkua pidätellen nautin lumisesta luonnosta ja hiljaisuudesta. Itku on ollut viime aikoina herkässä. On ollut aikojakin, kun en edes pystynyt itkemään. 

Tällä kertaa itkin onnesta.



maanantai 7. maaliskuuta 2022

Uutta kohden 22

 Lehtikuusesta on tulossa taloni terassille ja kuistille ainakin lattia. Lisäksi pohdimme toimiiko lehtikuusi myös kaidemateriaalina.

Kesällä 2020 lehtikuuset sahattiin tuppeen ja taapeloitiin. Ne kuuluvat ystäväni sukulaisille. Olimme tuolloin apuna urakassa.

Tavara on kahdessa taapelissa avoimella kenturalla. Lumi ympäröi taapelit yltä ja sivuilta. Viikonloppuna urakoimme toisen lehtikuusitaapelin näkyviin.

Taapeli oli peitetty kahdella pressulla. Pressut olivat painuneet pussille lankku- ja lautarivien väliin, keränneet vettä ja jäätyneet. Kun olimme saaneet lumikuorman pois taapelin päältä, alkoi 'jääköllien' hajoitus ja poisto. Taapelin päällä liikkuminen oli haastavaa pressujen liukkauden ja taapelin epätasaisuuden vuoksi, koska siihen oli yritetty tehdä harjakattoa.

Kun olimme saaneet 'jääköllit' poistettua, alkoi pressujen irrotus. Ensin yritimme tehdä sen pressuja säästäen, mutta siitä ei tullut mitään. Pressut olivat jonkin verran kärsineet muutenkin, joten revimme ne taapelin päältä.

Sen jälkeen harjakattorakennelma vedettiin traktorilla taapelin päältä, koska sen purkaminen olisi ollut liian hidasta.

Viimein ensimmäistä kuormaa saimme aikaiseksi ennen kuin voimat ihan uupuivat. Eniten voimia vei keikkuminen taapelin päällä mitä kummallisimmissa työasennoissa.

Lumen paksuus taapelin päällä


Yksi 'jääkölleistä' sisältäen mm. lehtiä ja neulasia



Pressujen kuorimista taapelin päältä

Nyt taapeli on vapaa

Ensimmäisen kuorman tekoa


🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...