Kuva on tältä aamulta klo 5:09. Yö oli viileä. Ensi kertaa oli kunnolla jo aamusumuja. En halua olla ilonpilaaja, mutta onhan ilmassa syksyn kirpeyttä.
Pihlaja on maaseudun pyhä puu. Tontiltani joudutaan kaatamaan kaksi isoa pihlajaa uudisrakennuksen tieltä.
Pihlajanmarjoja tulee runsaasti. Pihlajalla on joka toinen vuosi satovuosi, ja joka toinen vuosi välivuosi. Välivuosina puu varastoi energiaa, jotta jaksaa marjoa seuraavana.
Kohta alkaa pihlajanmarjoista talven ennustaminen. Marjasadolla ei ole vaikutusta talveen; siis sanonnan tulkinta ovat vain sattumaa tulevan talven rankkuudesta.
Sanonta siis menee: pihlaja ei kanna kahta kuormaa. Sitä siis tulkitaan yleisesti kansanuskomuksessa siten, että satovuosien jälkeinen talvi on vähäluminen.
On myös tulkintaa, että niin kauan kun pihlajalla on marjat oksillaan, ei tule lumi maahan. Myös yksi tulkinta on, että talvi voi olla kylmä, vaikka onkin välivuosi ja lunta on vähän. Ja vielä yksi: satovuonna luonto järjestää linnuille paljon syötävää, kun lunta tulee paljon.
Osa tulkinnoista siis kumoaa toisensa. Oli niin tai näin, nautitaan loppukesän hienoista päivistä, sillä sommaren är kort, niin kuin Tomas Ledin laulaa.
Så långt ögat kan nå
Inte en droppe regn
På flera dar
Med en glass i min mun
Å i sandaler av plast
Går jag i solen
Och tänker på dig
Ljusblåa dagar
Seglar förbi
De mesta regnar bort
Men nu är den här
Så ta för dig
Solen skiner idag
Hösten kommer snart
De går med vindens fart
Så lyssna på mig
Solen skiner
Kanske bara idag
Och luften står still
Jag sitter i skuggan
Läser gårdagens blad
Snart är det dags
För ett hopp i de blå
Få bort sanden mellan tårna
Å svalka min kropp
De mesta regnar bort
Men nu är den här
Så ta för dig
Solen skiner idag
Hösten kommer snart
De går med vindens fart
Så lyssna på mig
Solen skiner
Kanske bara idag
Nanana
Nanana
Nanana
Nanana
Det mesta regnar bort
Men nu är den här
Solen skiner
Kanske bara idag


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti