Laurin päivä on vanhan kansan mukaan syksyn ensimmäinen päivä. Lauri heitti myös toistamiseen kylmän kiven veteen, jos Jaakko ei niitä kylmentänyt. Laurin kylmät ja sateet ovat huono ennusmerkki talvelle.
"Laurista syksy, kynttilästä (6.2) kevät". " Syystä Laurista, kevät kynttilästä". Laurin sanottiin olevan hallahousu ja kylmäperse. Lauri myös kusee lehteen eli aiheuttaa sen, että lehdet muuttavat väriä ja tippuvat maahan.
"Laurin perästä ei puut enää kasva".
Jämsässä sanottiin: "Laurista laumaan, Pertulta peräti pois". Akaassa sama asia ilmaistiin näin: " Pääskyset Laurista laumaan ja Pertusta matkaan".
Lähde: heikkitarna.fi
Viime viikolla laitoin jo merkille pääskysten (Hirundinidae) (haara- ja räystäspääskyt) kerääntymisestä laumaan langoille. Ja osa on jo lähtenyt muutolle. Ne ovat etuajassa. Liekö lämmin kesä ja hyvä biomassatilanne saanut ne kerryttämään riittävästi rasvaa elimistöönsä rankkaa muuttomatkaa varten? Vai onko tulossa aikainen talvi (tämä on ihan oma tulkintani)?
Kuluneen yön aikana Keski-Suomen ylitti useita ukkosrintamia ja vettä satoi todella rankasti. Joten jos selityksiin on uskominen, niin sateiden osalta se tietäisi huonoa talvea (mitä se sitten tarkoittaakaan?).
Olen aina ollut kiinnostunut ennustamaan talven tuloa ja siksi kiinnitän tällaisiin asioihin huomiota. Vaan eihän vanhoihin ennusmerkkeihin enää voi luottaa, kun ilmastonmuutos ja eilen julkaistu ilmastopaneelin IPCC:n raportin ensimmäinen osa kertovat karua kieltään. Tosiasioilta ei kukaan voi enää ummistaa silmiään.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti