Onhan hella oireillut aikaisemmin samanlailla, kun edellisestä lämmittämisestä on aikaa, muttei koskaan tällä tavoin. Tätä kirjoittaessa on kulunut kolme tuntia hellan sytyttämisestä, eikä se vieläkään vedä kunnolla. Eikä hellan lämmittämisestä ole kauaakaan, parisen viikkoa. Silloin se toimi moitteetta.
Ilmanpaineella, lämpötilalla ja tuulen voimakkuudella on merkitystä. Tyynellä kelillä ja lämpötilan voimakkaalla vaihtelulla ilmalukon mahdollisuus kasvaa. Nyt tuulee lähes navakasti, +9 astetta ja ilmanpaine on 983 mbar, eli ei mitenkään poikkeuksellista. Ilmalukkoja tulee joskus hormiin, muttei tämä oikein ole sitäkään.
Hellassa palaa nyt tuli, kun ikkunat ovat auki ja kuvan takassa on tuli. Jos laitan yhdenkin ikkunan kiinni, alkaa savustus.
Kirjoitan mökistä kuin se olisi elollinen olento. Onhan se "hengittänyt" meidän kanssamme 50 vuotta. Mökissä on ollut hyvä ventilaatio, ei hajuongelmia eikä hometta. Puutalo hengittää ja siksi nukkuminen maittaa täällä ihan erilailla kun muualla. Toki ympäristö on mäntykangasta. Voisi samaistua paikan suhteen tuberkuloosiparantoloihin, mitkä rakennettiin männiköihin, kuten mm. Kangasalla Pikonlinna (valmistui 1931), Muuramessa Kinkomaa (1930) ja Paimion parantola (1933).
Vaan nyt ei enää ole raikas ilma mökissä, vaan kitkerä, pistävä savun haju. Kaikki tekstiilit haisevat enempi vähempi savuttavalle nuotiolle.
Tulee mieleen, että mökki luovuttaa nyt. Se on kuullut puhuttavan purkamisestaaan ja tavaroita on siirtynyt sen sisuksista muualle. Se on palvellut kauan ja nytkö se ei jaksa enää?

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti