Vielä eiliseen aamuun saakka pelkäsin, ettei eläinortopedi pysty koiraani auttamaan, sillä olin laittanut hänelle sähköpostilla rtg- ja valokuvia koirani jalasta eikä hän ollut nähnyt koiraa livenä. Koirallani aloitettu biologinen lääke (kts. blogit 30.5, 1.7.2021) auttoi kipuun, mutta sitten alkoi nivelen asento pettää yhä enenevissä määrin. Koiralle piti lisätä kipulääkitystä niin sanotun vanhan liiton masennuslääkkeeseen, millä nostettiin kipukynnystä.
Viereinen kuva on otettu 31.7.2021. Siinä näkyy kuormitettuna rannenivelen painuminen varukseen.
"Rannenivel menee pahasti pois paikoiltaan ja ranne on voimakkaasti paksuuntunut. Olkaluusta otettiin luuydintä, ranteesta tuhottiin loput rustopinnat. Alueella oli hyvin voimakkaita muutoksia niin luissa, nivelpinnoissa että pehmytkudoksissa. Leikkaus ja asennon löytäminen olivat hyvin haastavia, mutta lopulta ranne saatiin hyvään asentoon." Otteet koirani kotiutusohjeista.
Eilen lähdimme aikaisin ajamaan Pirkanmaalle, missä koirani leikattiin. Alimmaisessa kuvassa koira on kuvattuna leikkauksen jälkeen "ihan pöllyissä" eläinklinikan edessä.
Jatkohoitona jalassa pidetään kipsiä 4-6 viikkoa.
Nyt vain täytyy toivoa, ettei kehity haavainfektioita ja ranne luutuu. Ja niin kuin rakas työkaverini monesti motivoi potilaitaan sanomalla, että leikkaus on vain 30 prosenttia, kuntoutus 70 prosenttia paranemisesta!
Lämmin kiitos eläinklinikan asiantuntijoille hyvästä ja vaativasta hoidosta!



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti