Suositut postaukset

keskiviikko 18. elokuuta 2021

Tervapääsky


 Mikä eläin olisit? Mikä lintu olisit? Näitä kysellään toisinaan. 

Olisin tervapääsky (apus apus) (kr.) = jalaton

Olen aina ihaillut ylipäätään pääskyjen lentotaitoa, miten vaivattoman näköistä se on. Tervapääsky kuuluu kylläkin kirskulintuihin, mutta suomenkielessä se on heimonsa viimeinen pääsky. Ruotsissa pääskyihin viittaavat nimet korvattiin purjehtijaa tarkoittavalla nimellä (seglare, samoin saks. Segler 'purjehtija'). "Nimi kuvaa suvun mestarillista ilmaherruutta". 

Lähde:

Hietikko, J. (2008). Suomen lintujen nimet. Merkitys ja alkuperä. 244 s.

Tervapääskyjen bumerangit leikkaavat taivasta osiin kirkuen.

Minulla on ollut onni pitää aikuista tervapääskyä käsissäni. Asuin joskus taannoin 1950-luvulla rakennetussa kerrostalossa, missä oli vintti. Tervapääskyt pesivät talon räystäiden alla. Vintillä oli jäänteitä kuolleista tervapääskyistä, mitkä olivat eksyneet "väärään" suuntaan vintillä ja jääneet sinne vangiksi osaamatta enää ulos. 

Yhtenä päivänä (kts. blogi 5.5.2021) minulle tuli tunne, että on käytävä vintillä. Siellä oli elävä tervapääsky, joka oli eksynyt suunnastaan. Tervapääskyä sanotaan jalattomaksi, sillä sen on lähes mahdoton päästä maahan joutuessaan takaisin ylös lentämään.

Vintillä oli ikkuna, minkä avasin. Otin linnun varovasti käsiini, juttelin sille rauhoittavasti. Työnsin käteni ikkunasta niin pitkälle kuin yletin, avasin käteni ja päästin linnun ikään kuin putoamaan käsistäni. Voi, mikä ihana näky, kun se avasi siipensä ja lähti lentämään! Se on yksi parhaimmista muistoistani lintujen kanssa.

Laitoin taloon ilmoituksen, että voitaisiinko pitää vintillä ikkunaa auki, jotta eksyneet tervapääskyt saisivat edes mahdollisuuden päästä takaisin ulkoilmaan. Ei se käynyt, sillä asukkaat pelkäsivät, että varikset tai harakat pesiytyvät vintille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...