Kävimme viikko sitten koirani kanssa ensimmäisessä rtg-kontrollissa. Viikon välein koirani kipsiä on vaihdettu, jottei kipsin alle pääse kehittymään mitään yllätystä. Koira ei välttämättä osaa sanoa, jos kipsi puristaa tai sen alla kirveltää. Seuraava rtg-kontrolli on kolmen viikon, eli kahdeksan viikon kohdalla leikkauksesta.
Kuvasta voi maallikokin nähdä, että yksi ruuvi on korkannut, eli lähtenyt löystymään. Vertaillessa leikkauksen aikaisia kuvia (kts. blogi 11.8.2021) nykyiseen nähdään, että luutuminen on alkanut ja leikkauksessa saavutettu asento on säilynyt ruuvin löystymisestä huolimatta. Kuvassa jalan ympärillä näkyvä varjo on kipsiä.
Koirani alkaa olla jo sitä mieltä, että kipsihoito saisi riittää. Ihan varmasti sen iho kutisee kipsin alla. Vielä viikko pitäisi jaksaa! Sitten on kuusi viikkoa leikkauksesta.
Leikannut ortopedi sanoi, että löystynyt ruuvi on poistettava. Nyt seurataan alkaako se prominoida, eli olla tunnettavissa ihon alla tai penetroitua eli lävistää ihoa. Hoidon kannalta parasta olisi, jos se pysyisi sijoillaan, kunnes leikkauksesta olisi kulunut puoli vuotta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti