Tämä on mielenkiintoista, miten moninainen suomen kieli voi olla. Tässä taas muutama uusi sana, mikä kuvaa nykyistä kieli-ilmastoani.
Iljama tarkoittaa liukasta. "Olipas tie iljamalla!" Mielestäni hyvin kuvaava adjektiivi.
Hussakka tarkoittaa sumuista tai savuista ilmaa. "Eilen oli kova hussakka." Mieleeni tulee läpinäkymätön, tiheä savu tai sumu.
Hussu tarkoittaa kahvia. "Pistetäänkö hussut?" Tämä on ihan outo.
Noippeissaan tarkoittaa olla nolona tai häpeissään (puhuttaessa koirasta).
Rommauttaa tarkoittaa pudottaa. "Älä sitten rommauta sitä!"
Tilsu tarkoittaa tiukasti kiinni juuttunutta. "Aamulla auton ikkunat olivat tilsussa." Myös kattilaan voi olla ruoka palanut tilsuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti