Suositut postaukset

perjantai 23. heinäkuuta 2021

Viita 2

 Pari päivää sitten ilmestyi tonttini rajalle viitaan punaiset nauhat. Metsänkäyttöilmoituksissa ei vielä näy minkä tyyppinen hakkuu on tulossa. Vuonna 2011 sinne tehtiin harvennushakkuu.

Tätäkö se EU:n metsästrategia nyt aiheuttaa? Metsänomistajat haluavat tuoton (in cash) metsistään mieluummin kuin käyttää niitä hiilinieluina hillitsemään ilmastonmuutosta. Vaikka on väläytelty myös metsänomistajille rahallista hyötyä siitä, jos he jättävät metsät hiilinieluiksi.

Kävelin äsken viidan lävitse, enkä voi kuin ihmetellä. Viita voisi kasvaa muutaman kymmenen vuotta ennen kuin siellä tarvitsisi tehdä metsänhoidollisia toimia. Nyt sieltä on voinut kerätä mustikkaa (Vaccinium myrtillus), puolukkaa (Vaccinium vitis-idaea) , vadelmaa (Rubus idaeus), kantarelleja (Cantharellus cibarius), herkkutatteja (Boletus edulis) ja suppilovahveroita (Craterellus tubaeformis). Litroittain suppiksia!

Siellä kulkee hirviä (Alces alces), valkohäntäkauriita (Odocoileus virginianus), metsäjäniksiä (Lepus timidus) ja kettuja (Vulpes vulpes) ... ja varmasti muitakin nisäkkäitä.

Vaan kohta on metsä "raiskattu"; puut kaadettu ja metsänpohja myllätty. Se ei tuota kenellekään suojaa, ravintoa, elämyksiä eikä pelastusta (vrt. hiilensidonta).

Tämä aiheuttaa kovasti surua pitkäksi aikaa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...