Suositut postaukset

tiistai 13. heinäkuuta 2021

Prinsessaunelmia 2

Tässä on loput Sipe -73 piirtämistä kuvista: kiltti noita ja sen kaverit ja karikatyyrihahmoja eri kansallisuuksista. Pitää muistaa, että elettiin vuotta 1973. Nämä karikatyyrit eivät ole rasistisia, päinvastoin Sipe kertoi minulle aina sadun piirtäessään kuvia (kts. 7.6.2021).

Minut opetettiin olemaan aina heikomman tai häviäjän puolella. Tasa-arvo ja ihmisoikeudet ovat olleet lähellä sydäntäni aina. Opiskeluissani syvennyin alkuperäiskansojen ihmisoikeuksiin ja siitä on tullut minulle hyvin tärkeä asia. Suomi ei ole esim. ratifioinut ILO:n 169 -sopimusta.

"Alkuperäiskansojen oikeuksia turvaavat julistukset ja sopimukset on laadittu suojaamaan alkuperäiskansoja heille haitallisilta toimilta. Lisäksi niiden tarkoituksena on mahdollistaa alkuperäiskansojen kielten ja kulttuurien elvyttäminen, ylläpito ja kehittäminen. Alkuperäiskansaoikeuden keskeinen ydin on kuitenkin kaikille kansoille kuuluvassa itsemääräytymisoikeudessa. Alkuperäiskansoillakin on oikeus päättää vapaasti poliittisista, yhteiskunnallisista ja taloudellisista asioista. Alkuperäiskansoja koskeva ILO 169 -sopimus (1989) ja YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista UNDRIP (2007) ja YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus (8/1976) turvaavat vahvasti itsemääräytymisoikeutta. (Ihmisoikeusliitto).


Yhdistyneiden kansakuntien julistus alkuperäiskansojen oikeuksista ja alkuperäiskansojen maailmankonferenssina tunnetun YK:n yleiskokouksen korkean tason täysistunnon loppuasiakirja 2014 (UNDRIP), jolla ei ole oikeudellisesti Suomea sitovaa velvoitetta. Suomi osallistui aktiivisesti julistuksen neuvotteluihin ja tuki sen keskeisten periaatteiden hyväksymistä. (Pohjoismainen saamelaissopimus 2009:5).


Näistä sopimuksista Suomi ei ole ratifioinut ILO 169 - sopimusta vuonna 1990, koska Suomen lainsäädännön ei voitu katsoa vastaavan yleissopimuksen määräyksiä lähinnä saamelaisten maahan kohdistuvien oikeuksien osalta. Suomen hallitus vastusti nimenomaan sopimuksen ratifioimista maaoikeuksien vuoksi. Suomen valtio omistaa suurimman osan Ylä-Lapin maa-alueista ja sopimuksen hyväksyminen vaarantaisi Suomen tärkeää metsäteollisuutta. (Ahonen 2007, Pohjoismainen saamelaissopimus 2005:5, Semb 2012:145, 147)."


Ylläoleva lainaus on omaa tekstiäni liittyen opiskeluihini ja nimenomaan saamelaisten oikeuksiin.
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...