Huomasin aamu viideltä, niin kuin aina herätys työpäivinä on, että jääkaappi oli sammunut. Kaasu ei ollut loppunut, mutta liekö jääkaapin kallistelu ja kuljetus eilen tehnyt ilmakuplia putkistoon, tai jotain...? Jääkaapissa on pieni pakastelokero ja tietysti siellä olleet pakasteet olivat päässeet sulamaan!
Vaan jotakin hienoakin päivään mahtui: sain arvosanan 5/5 viimeisestä ympäristöekologian ja luonnonsuojelu -kurssista, jonka esseessä tarkastelin paikallisen pienen joen ja sen valuma-alueen ekosysteemiä. Tehtävä oli moniosainen. Siinä piti valita mm. jokin laji (koskikara) ekosysteemistä ja tehdä 10 lajin ravintoketju, valita näistä lajeista kaksi (plankton ja minkki), ja tarkastella näiden lajien runsastumista/vähenemistä suhteessa ravintoketjuun ja koskikaraan.
Tämä ilmanala on näännyttävä. Kyllähän sitä ilmastoidussa työpaikassa jaksaa, mutta muualla onkin jo toinen juttu.
Sain eilisellä jääkaapin uloskannolla mökin sisätilan lämpötilan laskemaan yön aikana kahdella asteella, mutta töistä tullessa lämpötila oli taas sisällä 28 astetta. Nyt kuumennan vedetkin ulkona, jottei mikään "ylimääräinen" lisää sisälämpötilaa. Enkä minä itseni puolesta, mutta koirani. Se on vielä niin hölmö, ettei se mene uimaan. Valelin tänäänkin sen turkkiin ämpärillisen viileää vettä. Ja syötin jäälihapullia (pakastin taas toimii 😏).
Kait näitäkin hetkiä joskus talvipakkasilla ja pilkkopimeässä kaipaa. Turnauskestävyys vain hyttysten ja kuumuuden kanssa alkaa olla koetuksella.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti