Suositut postaukset

keskiviikko 16. kesäkuuta 2021

San Diego

 Olin au pairina 1988 Yhdysvaltojen San Diegossa. Perheeseen kuului pieni poika, suomalainen äiti ja armenialais-amerikkalainen isä. Tehtäviini kuului pääasiassa pojan hoitoa ja talon siivousta.

Viereiseen kuvaan isäntä, joka oli kuvataiteilija, ikuisti minut istumassa keittiön pöydän ääressä. Se tuo mieleeni Rubensin rehevät naiset. Enimmäkseen hän maalasi öljyllä tai teki kuvanveistoa. Maalaustyyli oli surrealismi.

Hän teki minusta myös lyijykynällä muotokuvan, jonka kehystytin. Taulu on kotini seinällä muistona ajastani Kaliforniassa.

Siellä asuessani harrastin lenkkeilyä vapaa-aikanani, iltaisin. Kerran juoksulenkillä huomioni kiinnittyi autoon, mikä seurasi minua. Olin juoksemassa 4-kaistaisen tien viertä. Auto ajoi aina edelleni, pysähtyi tien poskeen ja kun olin ohittanut auton, se taas ohitti minut. Jouduin suorastaan paniikkiin. Silloin ei ollut kännyköitä, eikä minulla ollut rahaa mukanani, jotta olisin voinut vaikka soittaa isäntäperheelleni.

Kun auto oli taas ohittanut ja pysähtynyt minua odottamaan, juoksinkin auton takaa tiekaistojen ylitse silläkin uhalla, että jään auton alle. Kun pääsin toiselle puolen tietä, mutkittelin reittiäni, seurasin olkani ylitse kaikkia mahdollisia autoja, kiertelin ja kaartelin, piilottelin, kunnes uskalsin pitkän ajan kuluttua palata kotiin. Sen jälkeen en käynyt juoksemassa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...