Näin tänään käydessäni soutamassa kuikan (Gavia arctica) pesällään! Once in lifetime✌
Kuikan pesä on matala kuoppa ja sijaitsee lähellä vedenrajaa, koska se on huono liikkumaan kuivalla maalla. Sen jalat sijaitsevat ruumiin takaosassa ja siksi käveleminen on vaivalloista.
Nyt, kun olen soudellut päivittäin, ilmestyy kuikka järvelle. Olenkin pohtinut, missä sen pesä on tänä vuonna, koska veden pinta on korkealla ja joskus pesintä epäonnistuu vedenpinnan nousun takia. Sen tavanomainen pesäpaikka on altis vedennousulle.
Kuikka on hyvin varovainen pesimäaikaan. Jos järvellä on liikkujia (veneilijät, kalastajat, uimarit, suppailijat), se sukeltaa pesästään ja munat jäävät ilman emon suojaa.
Tänään reittini meni kaukaa kuikan pesästä. Kuitenkin, näin sen taas lähteneen pesästä. Kiersin järvellä ja tulinkin toista kautta pois. Kuikka oli palannut pesälleen sillä välin. Se ei huomannut tuloani, kun tulin niemeä kiertäen ja tuulikin vaimensi ilmeisesti tuloni. Yhtäkkiä näin linnun "kökkivän" pesällään ollen valmiina sukeltamaan. Jatkoin soutuani rytmiä muuttamatta ja olin kuin en olisikaan. Siinä ei kameraa kaiveta esille, vaan jatketaan matkaa häiritsemättä sen enempää.
Nyt tiedän, ettei sieltä päin kannata mennä ennen kuin poikaset kuoriutuvat. Laskeskelin kalenterista, että noin 10 vrk:n kuluttua poikaset voisivat syntyä.
Vuosia sitten kuoriutui kaksi kuikan poikasta, mikä on enimmäismäärä. Ne eivät olleet kuin reilun 10 vrk:n ikäisiä, kun huomioni kiinnittyi emojen poikaskutsuihin.
Kuikanpoikaset ovat pesäjättöisiä, eli niiden pitää kyetä lähtemään melko pian kuoriutumisen jälkeen veteen. Pojat piilottelevat rantakasvillisuuden suojissa, kun emot lähtevät kuikille ominaiseen tapaan aikuisten lintujen "tapaamisiin" esim. muille järville.
Emot olivat olleet pois järveltä jonkin aikaa ja palattuaan ne kutsuivat poikiaan. Vaan poikia ei kuulunut. Meni monta tuntia. Oli sydäntä särkevää kuunnella emojen kutsuja ja nähdä niiden etsivät poikia.
Lähdin veneellä kiertämään rantoja. Löysin toisen pojan kelluvan vatsapuoli ylöspäin vedessä. Ilmeisesti minkki oli löytänyt poikaset rantakasvillisuudesta, tappanut toisen ja toinen oli pelästynyt ja saanut sydänkohtauksen.
Minkki on erittäin paha vieraslaji, mikä tuhoaa lintujen pesintöjä! Se vain tappaa, eikä välttämättä syödäkseen.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti