Kuten olen kirjoittanut, täällä mökillä on kaasulla toimivia kodinkoneita: jääkaappi, hella/uuni ja lämmitin. Nyt vielä erikseen on ulkokäyttöön tarkoitettu liesi.
Minua on aina hieman epäilyttänyt kaasukäyttöisten kodinkoneiden käyttö syystä, että muistan lapsuudesta pienehkön tapaturman, joka sattui mummolleni.
Mummo leipoi ja teki uuniruokia karjalaiseen tapaansa. Kaasu-uunin käytön piti olla hänelle tuttua. Olin toisella kymmenellä ja istuin mökin portailla, kun mummo säntäsi mökistä ulos ja haroi kasvojaan ja vähäisiä (ohuita) hiuksiaan. Minulle se näyttäytyi kuin mummolla olisi ollut taikinaa naamassaan.
Kaasu-uunia sytyttäessä pidetään väännin pohjassa n. 10 sekuntia, sitten annetaan kipinä, mikä sytyttää polttimen ja väännin vapautetaan.
Jostakin syystä ilmeisesti kaasua oli päässyt vuotamaan kauemmin kuin 10 sekuntia ja kipinästä oli kaasu "räjähtänyt" mummon kasvoille polttaen ripset, kulmakarvat, hiuksia ja kasvojen ihoa.
Siihen maailman aikaan ei lähdetty päivystykseen, vaan podettiin kotona. Mummolla oli punakammat kasvot ja silmät jonkin aikaa ja aikanaan karvatkin kasvoivat takaisin. Tapaus jäi loppuiäkseni mieleeni ja turhakin varovaisuus näin ollen.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti