Suositut postaukset

lauantai 19. kesäkuuta 2021

Elämää mökillä 7

Minulle jäi kesästä 2018 takaraivoon ahdistus helteistä. Asuin silloin Tampereella ja taloyhtiössäni tehtiin julkisivuremonttia. Talo oli huputettuna melkein vuoden. 

Helteiden aikaan ikkunoitakaan ei olisi saanut aukaista. Parveketta ei ollut, tai asuntooni se kyllä kuului, mutta remontissa vanha parveke purettiin, ja ovi oli teljettynä ulkopäin. Siten olohuoneesta ei saanut mitään räppänää auki. 
 
Kun lämpötila alkoi nousta asunnossa, oli pakko repiä ikkunoiden edessä olevat muovit auki. Niin tekivät muutkin talon asukkaat. Vaan eihän se ilma virrannut juurikaan. Sisällä oli 30 astetta useita viikkoja yötä-päivää. Se oli kamalaa aikaa!

Silloin tulin viikonlopuiksi mökille huilaamaan. Kyllähän se helle täälläkin oli, mutta mökin ollessa tyhjillään viikot, sisälämpötila vähän laski.

Nyt varoitellaan taas helteistä. Se tietää täällä mökkioloissa sitä, ettei saunaa pysty lämmittämään. Sauna on mökin yhteydessä ja lämmittäminen nostaa liiaksi sisälämpötilaa. 

Nyt, kun mökin lähtölaskenta on alkanut, on suunnitelmissa nostaa kaasujääkaappi verannalle. Jääkaapin käyttö nostaa ainakin 2 asteella sisälämpötilaa. 

Helteillä mökin sisällä ei voi tehdä ruokaa tai lämmittää vettä tiskaukseen tai muuksi pesuvedeksi.  Kaikki toimet nostavat lämpötilaa liikaa. 

Viime kesänä sain lainaksi kaasukäyttöisen keittolevyn, millä pääsin kuumimman vaiheen ylitse.

Nyt helpotukseksi voi sanoa, että pääsen suihkuun vuokra-asuntooni helteillä, eikä tarvitse sen takia vesiä keitellä. Pakkasessa on Kolilta tuotuja kukkoja, joten ruoanlaitoltakin pääsee. Grilliruokien ystävä en erityisesti ole, mutta savustaa voi aina kalaa. Kyllähän nämäkin helteet taas kestetään, mutten voi ymmärtää miten niitä niin hehkutetaan medioissa.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...