Minulle Koli edustaa vahvasti Jean Sibeliuksen musiikkia.
Kävin kesällä 2001 yhdessä äitini kanssa katsomassa Kolilla Sibeliuksen Paluu -näytelmän, joka esitettiin ulkona Ukko-Kolin laskettelurinteen alaosissa. Sibeliuksen 4. sinfonia sai vaikutteita Kolista säveltäjän vieraillessa aikoinaan täällä. Erityisesti tuon näytelmän jälkeen Sibeliuksen musiikki on ollut mielimusiikkiani.
Minulle Sibeliuksen 2. sinfonia on tärkein, sillä se toimii minulle assosiaationa Kolista. Aina, kun tulemme tänne, laitan sen jo autossa soimaan. Sama sinfonia soi päässäni, kun vaelsin Herajärven kierroksen koirani kanssa elokuussa 2007. Reissu oli todella raskas, kun juomavettä ei löytynyt mistään, muuta kuin keittämällä järvivettä ja ilma oli helteinen. Kaikki, jotka ovat Herajärven kierroksen kiertäneet tietänevät, että maastokäyrät ovat tiheässä ja suurin osa kierroksesta kuljetaan korkealla. Keskittymällä musiikkiin sain voimia viedä vaelluksen kunnialla päätökseen.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti