Näin kevätpäiväntasauksen kunniaksi voi kirjoittaa valosta. Mökilläni ei ole sähköä, mutta sen sijaan siellä on ollut varmaankin jo parikymmentä vuotta aurinkopaneelit. Sitäkin järjestelmää on nykyaikaistettu, mutta käytännössä auringon tuottamaa energiaa käytetään sekä valaistukseen sisällä, verannalla ja saunassa, että erilaisten vempainten lataukseen, kuten kännykkä, tabletti, radio, valaisin ja älykello.
Olen halunnut olla mökilläni ns. huoltovapaa ja riippumaton yhteiskunnan infrastruktuurista, esim. jokin poikkeustila. Sen vuoksi en ole hankkinut sähköjä, vaikka linja kulkee tontin vierestä. Täällä on ollut usein, etenkin myrskyjen yhteydessä, pitkiä sähkökatkoja ja sen huomaa, kun naapuristo lähtee mökeiltään pois. Onhan sitä aika tekemättömissä, jos kaikki toiminnot ovat riippuvaisia sähköstä.
Kotivaraan en ole liiemmin varautunut, mutta ainahan mökilläni on polttopuita, säilykkeitä, jauhoja, makaronia, kuivamuonaa, näkkileipää ja vettä muutaman päivän tarpeiksi, jos sikseen tulee. Vielä Tampereella asuessani varmistin, että auton tankissa on Tampereen päässä ainakin sen verran polttoainetta, että pääsen sillä mökille. Kaupungissa sähköttömyys aiheuttaa ongelmia hyvinkin pian. (Olen ehkä liikaa lukenut Ilkka Remeksen kirjoja?).
No, tämä nyt vähän karkasi itse aiheesta.
Yllä olevassa kuvassa on traktorin akku, jonka saan lainaksi vuoden pimeimpiin kuukausiin. Vaikka aurinkoenergia on hyvä ratkaisu, niin ongelma näillä leveysasteilla on sen paradoksaalisuus, eli silloin kun valoa tarvitsisi, niin aurinko ei paljoa horisontin yläpuolelle kiipeä. Ja vastaavasti kesällä valon määrä on yltäkylläistä. Eli mihin säilöä ylimääräinen uusiutuva energia, jotta sitä olisi tarpeen vaatiessa?
Minulla ei ole niin suuria akkuja, että niillä pärjäisi talvikuukausien ylitse aurinkoenergian varassa. Ko. akku on ladattu verkkovirralla ja sillä saan "tekohengitettyä" tarvittavan varauksen laitteisiini. Ainoastaan yhden valaisimen sillä saan ladattua ja sitä käytänkin vain keittiössä ruoanlaiton ja tiskauksen yhteydessä. Otsalamput ja kynttilät toimivat muutoin valaisimien sijaan.
Siksi tämä valoisa aika on suuri lahja. Nauttikaamme siitä!

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti