![]() |
| Kaipaatko jo aurinkoa? |
Aloitin tänään työt 50%:sti. Ja kuten otsikko antaa ymmärtää, työ oli kuin uutta. Tai, no... Vuoden ensimmäisenä päivänä minun kuten 11 500 muunkin henkilön työnantaja muuttui Keski-Suomen hyvinvointialueeksi.
Mutta palataanpa aamuun.
Lähdin hyvissä ajoin ajamaan työpaikalleni, sillä viime päivien plussa-asteet ja vesisateet ovat huonontaneet teiden kuntoa merkittävästi. Tiet ovat tuon pehmentymisen lisäksi kuin luistinratoja. Välillä tiellä ei ole hiekanmuruakaan. Väistä siinä sitten raskasta ajoneuvoa.
En päässyt kauaksikaan, kun autoni juuttui eräässä liittymässä pehmeään lumeen. Yön aikana lumi oli pehmennyt siinä määrin, että autoni upposi siihen kuin kuuma veitsi voihin. Lopulta en päässyt enää eteen enkä taakse päin. Eihän siinä muu auttanut kuin yrittää saada ystävääni kännykällä kiinni - ei onnistunut. No, auto jäi "keskelle tietä" ja minä juoksin!, niin juoksin tällä jalallani pimeällä, jäisellä tiellä kännykän taskulampun valossa, kumisaappaat jalassa kotiin, hain lumilapion ja ystäväni avuksi.
Mielikuvani rauhallisesta köröttelystä työpaikalle toteutui aivan muulla tavoin. Ehdin kuin ehdinkin töihin juuri oikeaan aikaan hikisenä, ja vähän ehkä ylikierroksillakin.
Sitten työhön.
Oli mukava nähdä työkavereita pitkästä aikaa, päivittää kuulumiset. Mutta kaikki muu olikin sitten lähes tulkoon muuttunut tai muuttumassa. Minun kaksi ainoaa kollegaa ovat uusia. Entinen esihenkilöni ei tiennyt kuka nykyinen esihenkilöni on. Ja kollegoillani on myös erilliset esihenkilöt. Mikään ei ole selvää. Tämän lisäksi oli jo ihan haastavaa mennä 4 kuukauden tauon jälkeen töihin.
Kaikesta selviää.
"Kaikki järjestyy parhain päin". Näin lapsuudenystäväni minua tsemppaa💗
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa 22 Keski-Suomen kunnan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista, ja sen toiminta käynnistyi 1. tammikuuta 2023. Nämä tehtävät siirtyivät hyvinvointialueen vastuulle alueen kunnilta ja kuntayhtymiltä.Tehtäviä hoitava henkilöstö siirtyi kunnista ja kuntayhtymistä hyvinvointialueen palvelukseen. Tämä vähentää kuntien palkkakustannuksia. Ikääntymisestä ja sairastumisista johtuvat kulut siirtyvät kunnilta hyvinvointialueelle.Toimintaa varten tarvittavat tilat ja välineet siirtyvät myös hyvinvointialueen hallintaan. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ja Keski-Suomen pelastuslaitos purkautuvat, ja niiden omaisuus sekä velat siirtyvät hyvinvointialueelle. Koko maassa on yhteensä 21 hyvinvointialuetta.
Lähde: Wikipedia

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti