Loppiaisena kirjoitin löytämästäni isosta kävystä, linnunjäljistä ja tekemästäni olettamuksesta mitä olisi saattanut tapahtua. Olen saanut parin eri sosiaalisen median kautta yhteydenottoja ja tuonkin ne esille tässä postauksessani.
![]() |
| Tämä jäällä kulkija auringonlaskiessa on koirani |
Kyselin myös Instagram-tililläni arvoitusta eli mikä lintu oli laskeutunut jäälle ja minkä puun käpy? Siellä tuli ystäväni ehdotuksena pähkinähakki ja sembramänty.
Pähkinähakki olisi ollut eri vuoden aikaan erittäin hyvä vastaus, mutta katsoessani Tiirasta viimeisen 30 päivän ajalta havaintoja Keski-Suomesta, niitä ei ollut lainkaan. Toki pähkinähakkeja on nytkin ympäri Suomea, mutta havainnot ovat ruokinnoilta. Siksi pitäisin pähkinähakkia tässä kohtaa epävarmana.
Sembramännyn käpyjen suomut ovat erilaiset kuin tämän jäältä löytyneen.
Ystäväni jatkoi spekulaatiota. Hän perusti arvionsa joen luusuan läheisyyteen, joten "käpy on pudonnut joulukranssista. Kettu on kuljettanut sen jäälle.[...] Tämän jälkeen saukko on jatkanut sillä leikkimistä.[...] Kettu on huijannut tässäkin tapauksessa korppia. Lintu tässä casessa on hämäystä."
Toinen yhteydenotto tuli tämän blogin kautta. En julkaise viestiä kokonaan siksi, että siinä nimettiin tämä kylä, jossa nyt asun.
"Hei, tämäpä mielenkiintoista! Isäni aikoinaan istutteli mitä kummallisempia kasveja ja puita ..... metsiin. Hän vieraili 90-luvulla sukulaisissa Canadassa. Olisiko jokin mänty alkuperältään sieltä kenties kasvamassa .... metsissä?"
Kirjoitin postauksessani 6.1.2023, että kyseessä olisi Jeffreynmännyn käpy. Jeffreynmänty kasvaa Yhdysvaltojen länsiosissa ja Meksikossa.
Kanada on liian pohjoisessa Jeffreynmännyn esiintymisalueeksi. En todellakaan ole kasvi- tai muukaan tieteilijä, jotta voisin tehdä lopullista analyysia oikeasta puulajista.
Jos yhteydenottajan isä olisi istuttanut ihan minkä puun siemenen 90-luvulla lähialueen metsiin, ei puu olisi ~ 30 vuodessa kasvanut vielä niin suureksi, että se pystyisi tekemään 15 cm pituisia käpyjä. Kävyssähän oli niitti, joten se oli tehty kenties joulukoristeeksi.
Ystäväni totesi, "emme voi koskaan tietää, mitä on tapahtunut." Ja se on niin totta. Mutta tällaisten "pähkinöiden pureksiminen" on mielenkiintoista ja opettavaista. Olen oppinut tästäkin jutusta paljon uusia asioita.
KIITOS yhteydenotoista ja antakaa jatkossakin rohkeasti palautetta💙

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti