Kävin Sammon yläastetta 1980-luvulla Tampereella. Sieltä tehtiin ainakin kerran kirkkoretki Velkuan Pyhän Henrikin kirkkoon. Osallistuimme likkakaverini kanssa päivän mittaiselle kirkkoretkelle kylmänä kevätlauantaina. Suoraan sanoen meitä ei kirkko eikä uskonasiat kiinnostaneet, vaan pikimmiten "matkailu".
Velkuan siirtymiset tehtiin veneellä ja muistan vain kuinka oli kylmä.
Samalla reissulla kävimme Koijärvellä. Bussi ajoi metsäautotietä pusikoituneen ankean peltoaukean reunaan. Uskonnonopettajamme kertoi muutamin sanoin Koijärvi-liikkeestä. Liekö silloin minuun istutettu pienen pieni luonnonsuojelijan taimi?
Koijärvi-liike oli Suomessa keväällä 1979 syntynyt ympäristöliike, jonka tarkoituksena oli estää merkittävänä lintualueena pidetyn Koijärven kuivaaminen. Liike kokosi aikakauden hajanaiset, pienissä piireissä toimineet luontoaktivistit yhdeksi kansanliikkeeksi.
Koijärvelle kerääntyi pääsiäisenä 1979 joukko ympäristöaktiiveja, jotka rakensivat paikalle omin luvin padon, jonka avulla järven vedenkorkeus pyrittiin pitämään halutulla tasolla ja estämään järven kuivatushankkeet. Ympäristöaktivistit köyttivät itsensä paikalla olleeseen kaivinkoneeseen kettingillä. Poliisit joutuivat irrottamaan mielenosoittajat kaivinkoneesta ja pidättämään heidät.
Lähde: Wikipedia
![]() |
| Viimeaikaisen luonnonsuojelutyön maastoretkien huippuhetkiä. Tässä yksi löytämämme iso lähde |

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti