Postauksen otsikko on hieman harhaanjohtava, sillä tänään oli täällä Keski-Suomessa jo niin keväisen oloista, kuten kuvasta näkyy.
Koirakin oli riehakkaalla päällä. Onhan päivä pidentynyt peräti yhdeksäntoista minuuttia talvipäivän seisauksesta Oulun horisontin mukaan. Kyllähän sen jo huomaa🙈
![]() |
| Järvien jäät ovat laajoja jääkenttiä |
Teimme pitkähkön aamulenkin auringonnousua vasten. Nastakengillä liikkuminen tekee kävelystä turvallista jäätyneillä, epätasaisilla poluilla. Ilokseni joulun pyhinä ihmiset ovat pitäneet polkuverkostoa auki.
![]() |
| Ainakin palokärjen (Dryocopus martius) ruokailupuu, tieto perustuu näköhavaintoon. Samanlaista jälkeä tekee myös pohjantikka (Picoides tridactylus), joista vähemmän havaintoja |
Eilisen jäälle jääneen eläimen jäljet jätti saukko (Lutra lutra). Sen tapa liukua vatsallaan tekee juuri tuollaisen jäljen.
Lähde: Ajasto-kalenteri: auringon nousu- ja laskuajat on määritelty kuun ja auringon näennäisesti koon perusteella (JPL-NASAn tietojen pohjalta).


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti