![]() |
| Yksi harjoitusbaana |
Potkukelkkailu voi tuntua kaupunkilaisesta lähinnä huvittavalta ja vanhanaikaiselta kulkumuodolta. Ja mikäs siinä. Me "landepaukut" olemmekin hiukan omituisia🤗
No, enpä minäkään tajunnut kuinka hyvä liikuntamuoto se onkaan. Tosin viimeksi minulla oli punainen potkukelkka varhaisina 1970-luvun vuosina. Nyt olen tehnyt kymmenkunta harjoitusta. Pyrin joka toinen päivä potkukelkkailemaan ja joka toinen päivä hiihtämään.
Kummalisinta tässä jutussa on se, että oikea jalkani on osoittanut jonkinlaisia toipumisen merkkejä, ja kuvittelisin osasyyksi juurikin potkukelkkailun. Sillä pyrin symmetrisesti käyttämään molempia jalkoja etenemiseen esim. 50 potkua ja jalan vaihto. Tai sitten 'aika' on niin sanotusti kypsä. Toivottavasti takapakkia ei nyt tulisi.
Tänään tein voimaharjoittelun potkukelkalla. Oikeastaan syynä on tuo itsepäinen tuuli ja hain metsän suojaa. Menin siis lähes umpihankeen! Kelkassa on hankijalakset (56 mm leveät), joten se ei uppoa ihan täysin lumeen. Vaan olipas treeni! Rankkaa ja reidet saivat ihan erilaista harjoittelua kuin vähemmän upottavammalla alustalla.
Järven jäällä potkukelkkaillessa pääsee flow-tilaan. Samoin olen esimerkiksi pyöräillessä ja luisteluhiihtäessä päässyt jonkinlaiseen 'hurmokseen'. Tekeminen unohtuu, ajatukset lentävät - on vain helppous edetä.
Tieteellisesti määritettynä flow on optimaalinen tietoisuuden tila.
Käytännössä flow on tila, jossa kykenet uppoutumaan täysin tekemääsi asiaan ja aika lentää kuin siivillä. Pystyt hyödyntämään kaikkia osaamiasi taitoja, mutta tekeminen tuntuu silti vaivattomalta. Se on siis monilla tavoin ihanteellinen tekemisen tila.
Lähde:https: //www.flow-akatemia.fi/mika-on-flow-tila

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti