Viikonloppuna teimme ystäväni kanssa metsätöitä viidassa, lähinnä kantamalla ja nostelemalla puita traktorin peräkärryyn ja ajamalla puita tontille. Ystäväni on jo viikkojen ajan tehnyt moottorisahan ja vesurin kanssa kaadetuista latvuksista pieniä kasoja edesauttaen puita kuivumaan.
| Tulevia hellapuita |
Jo viikko sitten aloittelin minäkin isoa urakkaa peittämällä ajokoneen ajouria hakkuujätteillä. Sitä ehtii tekemään säiden salliessa myöhemminkin. Metsänpohjasta tulee siistimpi ja esteettisempi, kun oksakasat levitetään ajourille. Näin myös voi tehdä viitaan lenkkipolkuja jättäen toisen pyöräurista peittämättä. Siten tein aikaisemminkin, kun viita harvennettiin. Polut houkuttelivat kulkemaan, kun se ei ollutkaan ryteikkö ja viidasta muodostui suosittu reitistö. Aikaa myöten ajourat kasvavat umpeen ja luonto peittää ihmisen tekemät arvet.
Polttopuut olisi hyvä saada ennen lumia tontille tuulen tuiverrukseen, jotta kuivuminen pääsisi jonkinlaiseen alkuun. Jos en ole ennen kirjoittanut, niin tontilla tuulee lähes aina! Kuluneena viikonloppuna sen tunsi 'luissa ja ytimissään'.
Lauantaina satoi jo räntää ja eilen autoni sai talvirenkaat alleen. Ensi viikoksi on luvattu jo yöpakkasia ja lumisadetta.
| Ajourien peittelemistä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti