Suositut postaukset

tiistai 5. lokakuuta 2021

Pyhiinvaellus

 Olen aina ollut hyvin fyysinen ihminen, ilmentänyt itseäni liikunnallisesti. Minulle laatuaika tarkoittaa liikunnan harrastamista tai hyötyliikuntaa, kuten metsätöitä, perunannostoa tai marjastamista. Liikkumista mieluiten ulkoilmassa.

Eniten minua sytyttävät useamman tunnin kestävät, pitkät liikuntasuoritukset: kävely, pyöräily, hiihto ja soutu.

Pitkät liikuntasuoritukset ovat minulle kuin pienoisia pyhiinvaelluksia, vaikkei kohde olekaan mikään erikoinen.  Kun mitkään härpäkkeet eivät vie huomiota, voi keskittyä olemaan läsnä, keskittyä hengitykseensä ja tekemiseensä. Se voi olla mikä tahansa 'hiljentymisen polku', olla vapaa ja viettää aikaa itsensä (ja koiran) kanssa. 

"Pyhiinvaelluksella matkataan sisäänpäin, eteenpäin ja ylöspäin". Sanoi pyhiinvaellusopas Lea Purhonen Ylen Luomakunnan etsikkoaikoja - Pyhiinvaelluskirkko Helsingin Seurasaaresta lähetyksessä 8.8.2021.

-------------------------------------------------------------

Blogissani 7.5 ja 2.10.2021 kirjoitin sairastamastani virustaudista. Sen seurauksena sairastuin krooniseen väsymysoireyhtymään tai toiselta, vaikeammalta nimeltään ME/CFS:ään. ME tulee sanoista Myalgic Encephalomyelitis (aivo-selkäydintulehdus) ja CFS tulee sanoista Chronic Fatique Syndrome. 

Minulla se ilmeni suunnattomana väsymyksenä ja aivosumuna. En palautunut rasituksesta lainkaan tai hyvin hitaasti. UKK-instituutin lääkäri sanoi minulle yli vuosi sairastumisestani, että minulla on ME/CFS. Sanoin, etten suostu ottamaan sitä diagnoosia, koska sillä on huono kaiku ja ennuste.

Olin taannoin koulutuksessa asian tiimoilta ja nyt uskallan myöntää sairastaneeni tuon hirveän sairauden! Olennaisinta siinä on PEM-oire (Post Exertional Malaise) eli rasituksen jälkeinen huonovointisuus. Minulla saattoi mennä yli kaksi viikkoa, että palauduin minulle niin ennen normaalilta tuntuvasta liikuntasuorituksesta. Se oli elämäni hirvittävintä ja pelottavinta aikaa, kun luulin jääväni sellaiseksi tai jopa taantuvani. Vaakalaudalla oli ihan kaikki. Koko elämäni, ammatin jatkaminen - toimeentulo, mielenterveys, koiran pitäminen...

Minun elämäni oli ollut liikkumista, ammattini vaati hyvää kuntoa ja sitten yhtäkkiä en vain jaksanut yhtään mitään! 

Minulla meni kolme vuotta kuntoutumiseeni ja parantumiseeni. Olin itseni valmentaja, sillä työterveys tai mikään muukaan taho ei ollut kiinnostunut terveydentilastani tai työssä jaksamisestani. Kerran eräs työterveyslääkäri lipsautti sammakon suustaan ja sanoi, että minun tutkimiseeni on mennyt jo liikaa rahaa!

Vuosi sitten minulle tehtiin rasitus-EKG. Tulos kertoi, että olen ikäisiäni naisia paljon paremmassa kunnossa. Kiitos taas kerran sisun, periksiantamattomuuden ja ... Koulutuksessa kuulin, että vain 5-10 % paranee täysin kyseessä olevasta sairaudesta. Minulle nousi iho niin sanotusti kananlihalle, kun kuulin tuon. Saan siis olla erittäin, erittäin, erittäin kiitollinen.

Enkä olisi millään jaksanut tätä viime kuukausien aikaista rääkkiä, stressiä ja kuormitusta (uusi työ, muutto, talon suunnittelu, mökin purku, opiskelu,  koiran sairastuminen), jos sairastaisin vielä MC/CFS:ää. En jaksaisi edes yhtä noista edellä mainituista, ja nyt olen 'multitaskannut' niitä kaikkia yhtä aikaa!

Enkä voi kylliksi kiittää ystäviäni, jotka kannattelivat minua läpi tuon 'helvetin'. He huolehtivat esimerkiksi koirastani, kun en itse jaksanut sitä lenkityttää tai hoitaa❤🙏

 
Neljä vuotta sitten oli tällainen sää.

Lähteet:

Terveyskirjasto. Krooninen väsymysoireyhtymä.

Markkula, H. (2021). Kroonisen väsymysoireyhtymän (MC/CFS) hoito ja kuntoutus. 16.9.2021 KSSHP.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...