Yleistä kummastusta aiheuttaa rakentamisen nopea edistyminen. Sain rakennuksen valvojalta ensimmäisellä tapaamisella nimilistan urakoitsijoista ja kilpailutuksen tai referenssien perusteella valitsin urakoitsijat (kts. blogi 2.5.2021). Jos tällä aikataululla edettäisiin, olisin jo jouluna uudessa talossani. Vaan eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa!
Yllä olevassa kuvassa jätettiin sokkelin valuun patolevyn helman alle päiväysmerkintä, milloin se saatiin valmiiksi. Tässä oikaistiin vallalla olevaa käytäntöä rakennuksen peruskiven muuraamisesta, jossa julkisen talon perustuksiin muurattaisiin metallilieriö. Lieriön sisälle on tapana laittaa mm. kolikoita ja päivän sanomalehti.
Sokkelin muuramisen jälkeen se pinnoitettiin ulkopuolelta laastilla ja jonka voisi jopa maalata vielä tälle syksylle, jos lämpötila olisi yli +5 ja sää poutaista. Laasti ei ole vielä kuivunut, joten sitä odotellessa.
Sokkelin sisäpuolelle laitettiin sisäeriste (vaalea) ja ulkopuolelle patolevy (musta). Anturavalu alinna näkyy vihreänä.
Eilen laitoimme maadoituskuparin talon ympäri sokkeliin. Anturamaadoitus pitää tehdä sähköturvallisuuden vuoksi, jos esimerkiksi sähköyhtiön jakeluverkon puolella on 0-vika. 0-viassa maadoitetuista sähkölaitteesta esim. pesukoneesta tulee hengenvaarallinen ilman omaa maadoitusta.
Anturamaadoitus yhdistetään molemmista päistään potentiaalin tasauskiskoon, joka on pääsähkökeskuksen ulkoseinällä. Samoilla kohdin, missä nyt kuparilankakerä on kuvassa. Blogissani 15.9.2021 kirjoitin sähköpääkeskuksen tulevan eteiseen, mutta asiantuntijat ovat muuttaneetkin suunnitelmiaan. Eteiseen tulee kuitenkin pienempi ryhmäkeskus.
Sokkeliin tulee routaeristeet, täyttö ja lattiaeristeet. Niiden vuoro on ensi viikolla. Eilen tuli jo kolme kuormaa hiekkaa sokkelin täyttöä varten. Kaksi hiekkakasoista on näkyvissä kuvassa.
Sokkelin yläreuna on lattiantaso eli korko. Tässä korkomerkintä yli 100-vuotiaassa männyssä; punainen muovinpala, mihin viittasin blogissani 25.9.2021.
Teknisenä asiantuntijana sähkö- ym. asioissa (tässä tekstissä ja muissakin) toimii ystäväni, joka on tehnyt työuransa sähköammattilaisena. Hän toimii myös työmaalla 'yleismies Jantusena'. ❤Kiitos I❤



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti