Viime perjantain saldoa tontilta:
Teräsverkko nostettiin 'kohotusnappuloilla' irti alustastaan, jotta lattiavalussa betonimassa pääsee verkon allekin. Radonsuojakalvo (musta) kiertää koko pohjan reunat. Lisäksi asennettiin valutopparit (puiset rakenteet).
Valokuvaaja I.P.
"Radon on hajuton ja näkymätön kaasu, jota on maaperässämme runsaasti. Sitä syntyy maaperän uraanin hajotessa. Suomalaisten altistumista radonkaasulle lisää talojen lämmitys. Ulko- ja sisälämpötilojen ero aiheuttaa alipaineen, joka imee radonpitoista ilmaa maaperästä lämpimiin sisätiloihin. Talvella lämmitetyn rakennuksen kohdalle jää routaan aukko, josta radonia pääsee huoneilmaan. Sisäilman radonpitoisuuden pienentäminen on tehokkain tapa vähentää suomalaisten säteilyaltistusta. Vuosittaista keuhkosyöpätapauksista radon aiheuttanee 100-600."
Lyytimäki, J. Hakala, H. (2008). Ympäristön tila ja suojelu Suomessa. 417 s.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti