Suositut postaukset

tiistai 26. lokakuuta 2021

Valokuvaus


 Äitini harrasti tällä Yashica-B:llä valokuvausta. Tässäkin blogissa esitetyt äitini ottamat valokuvat ovat Yashican ikuistamia. 

Otin lukiossa ylimääräisenä kurssina valokuvauksen ja harjoittelin Yashicalla kuvaamista ja mustavalkokuvien kehittämistä.

Lukion jälkeen hankin itselleni Nikonin järjestelmäkameran ja siihen mm. 300 mm pumppuzoomin. Ilmoittauduin työväenopiston valokuvauskurssille oppiakseni lisää valokuvauksesta. 
Meitä opetti noin 30 -vuotias mies. Aluksi hän pyysi kaikkia osallistujia kirjoittamaan aineen kurssille osallistumisen syistä. Minä taisin kirjoittaa haluavani vangita valon ja varjon🙈

Jossakin vaiheessa opettaja ehdotti minulle tapaamista hänen studiollaan, missä valoa ja varjoa voisi tarkastella enemmän. Sovimme eräälle perjantai-illalle tapaamisen. Hänen studionsa oli silloisessa Tampellan entisessä tehdassalissa monen mutkan ja sokkeloisen reitin takana.

Hän esitteli minulle studioonsa, joka näytti ihan asiaankuuluvalta. Jossain vaiheessa hän ehdotti, että jos riisuisin vaatteitani pois niin hän voisi kuvata minua, valoa ja varjoja. Olin ollut varuillani, mutta miehen ehdotus oli suuri pettymys. Sanoin, että tämän collagen voin ainostaan ottaa pois, mutten enempää! Minulla oli pikeepaita collegen alla. Mies otti muutaman valokuvan ja sitten lähdimme pois studiolta.

Kävin kurssin loppuun, mutta vastentahtoisesti. Opettajalla taisi olla perimmäisenä motiivina houkutella nuoria naisia studiolleen kuvattavaksi kirjoittamiemme aineiden perusteella. Hieman kyseenalaiset opetusmetodit, paikka syrjäinen ja ajankohta sellainen, ettei lähistöllä ollut ketään. Ihanteellisen sopiva paikka jopa kaiken maailman kauheuksien tekemistä varten! Ja tällaisia vastaanlaisia tarinoita riittää, pilvin pimein!

Sain kurssin lopuksi valokuvat, joita hän oli minusta kuvannut. Hävitin ne samantein!

Nikonista hajosi aikanaan valotusmittari, mutta sitä ennen kuvasin paljon ja etenkin diafilmille. Tilalle hankin digijärjestelmäkameran, muttei se ollut enää sama. 
Nyt menen mistä aita on matalin, eli kuvaan kännykällä. Jos joskus olisi aikaa, niin voisi taas elvyttää vanhaa ja kuvata 'pitkällä putkella'.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...