| Kuva eiliseltä aamupäivältä |
Niin se sää muuttuu hetkessä kesästä talveen.
Vuonna 2003 olin menossa työhaastatteluun Tampereelta Jyväskylään. Lähdin kesken päivän töistä ja tarkoitus oli mennä haastattelun jälkeen viikonlopun viettoon mökille. Oli lokakuun loppua. Säätiedotus oli varoittanut erittäin huonosta ajokelistä.
Ajokeli muuttui sitä huonommaksi mitä edemmäs matka joutui. Tampereella oli ollut kuivat tiet, mutta Orivedellä alkoi jo lumisade. Jyväskylässä tiet olivat ihan jäiset ja lunta pöllysi. Olin ajatellut käydä Keljonkankaan ruokakaupassa ennen haastattelua, mutta kohtalo puuttui peliin.
Liikennettä oli vähän, ja edessäni ajoi vanha dieselauto, mikä kärysi siihen malliin, että jättäydyin siitä suosiolla kauemmas. Kaiken lumisateen keskellä näin Keljonkankaan moottoritiellä edessäni poikittain olevan auton peräkärryineen. Painoin jarrua ja huomasin ettei jarrut pidä laisinkaan. Samalla hetkellä 'kuulin' ystäväni sanat aivan kuin hän olisi istunut pelkääjän paikalla sanoen:"pumppaa sitä jarrua!"
Minulla oli silloin ensimmäinen autoni ja siinä ei ollut ABS-järjestelmää (anti-lock braking system = lukkiutumattomat jarrut estävät pyörien lukkiutumisen tehokkaassa jarrutuksessa). Tein niin kuin 'käsky kävi' ja sain autoni hallintaan, mutta samalla hetkellä takaa tuleva auto törmäsi minuun!
Ajauduin moottoritien vasempaan reunaan ja peräänajanut auto oikeaan. Vammoja ei tullut kenelläkään, ei vaikka minulla oli kaksi koiraanikin autossa mukana. Olin ennakoinut huonon sään ja minulla oli talvirenkaat autossani, mutta peräänajajalla oli kesärenkaat.
Hänen autonsa sähköjärjestelmä meni oikosulkuun niin, ettei hän päässyt enää autoonsa sisälle. Minun autoni ei suostunut käynnistymään. Pyysin peräänajajan autooni lämmittelemään, sillä vaakasuoraan satava lumi ja pohjoistuuli teki ilmanalasta erittäin ikävän. Sitä ennen olin soittanut hätäkeskukseen ja vienyt varoituskolmion varoittamaan muita tiellä kulkevia. Soitin myös työhaastattelupaikkaan ja kerroin etten ehdi haastatteluun.
Odotimme poliiseja ja hinausautoa autossani. Siinä istuessa selvisi, että peräänajaja oli myös lintuharrastaja, ja oli tulossa Jämsästä linturetkeltä, kun huono sää yllätti. Hän ei ollut nähnyt autoani lumipyryn ja pöllyävän lumen takia kuin ihan viime tipassa ja yritti väistää oikealle törmäyksessä.
Poliisien tultua meidät komennettiin maijaan ja siinä tehtiin asiaankuuluvat proseduurit. Peräänajaja myönsi rikkeensä. Kuulusteleva poliisi kurmuutti meitä siitä, että olimme menneet autooni odottamaan virkavaltaa yms. Hän sanoi, ettei muut autoilijat piittaa varoituskolmioista, vauhdit ovat kovat ja jos liikkuva toinen auto osuu pysäköityyn autooni, kimpoaa se vastaantulevien kaistalle. Minulla jäi koirat autooni ja katselin sydän sykkyrällä ohi ajavia autoja peläten pahinta. Kaikeksi onneksi virkavalta sai lisää miehitystä paikalle ja meni varoittamaan autoilijoita etelän suuntaan kolaripaikasta. Poliisikin yritti käynnistää autoani, muttei onnistunut siinä. Hän myös hoputti hinausautoa tulemaan nopeammin paikalle.
Vihdoin pääsimme hinausauton kyytiin. Matka vei Jyväskylän lävitse. Se oli järkyttävää katseltavaa. Näky oli kuin jostakin tieteiselokuvasta. Autoja oli siellä sun täällä teiden poskilla, busseja ja rekkoja jumissa rampeilla jne. Minulle tuli sellainen tunne, etten enää koskaan uskalla ajaa autoa.
Päädyimme pajalle. Ilmoitin äidilleni, että kaikki oli olosuhteisiin nähden hyvin. Jätin ystävälleni viestin ja odotin hänen soittoaan. Paja oli menossa kiinni, ja kun ystäväni soittoa ei kuulunut, jouduin tekemään päätöksen ja tilaamaan taksin Tampereelle. Selitin taksia tilatessa, että minulla on kaksi isoa koiraa mukana, muuta tavaraa yllin kyllin ja määränpäänäni Tampere.
Olimme menossa kohden Tamperetta Jyväsjärven kohdalla, kun ystäväni soitti. Hän sanoi, että kääntykää ympäri ja menkää mökille. Hän lupasi hakea meidät sunnuntaina sieltä pois.
Niin taksi teki U-käännöksen ja hain matkan varrelta kaupasta ruokaa viikonlopuksi. Ilta oli pitkällä, kun taksi kaarsi pimeän ja kylmän mökin pihaan. Lunta oli satanut ainakin 10 cm.
Sitten alkoi mökin lämmitys. Tuolloin oli vielä mökillä ponneton Porin Matti ja kaasulämmitin takan lisäksi. Siihen maailman aikaa mökki lämpeni sopivasti sunnuntaiksi, juuri kun piti pois lähteä.
Ei sitä paljon nukuttanut seuraavana yönä, kun tapahtumat pyörivät mielessä. Tai mitä kaikkea olisi voinut tapahtua. Enkelit taisivat olla matkassa mukana.
| Mökin leikekirjasta |
Lähteet:
MTV. (2016). Autoaakkoset: Mitä tarkoittaa ABS? 7.3.2016.
Riikonen, H. (2003). Liikenne takkuili Keski-Suomessa. Keskisuomalainen 25.10.2003.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti