Tämä ei ole mikään moraalisaarna alkoholista. Oma isäni oli alkoholisti, joten olen seurannut läheltä miten alkoholi vaikuttaa ja itsekin 'lasitöitä' tehneenä en tällä kirjoituksella halua osoitella ketään.
Oikeastaan ajatus kirjoittaa alkoholista syntyi eilen, kun löysin tyhjän oluttölkin yhden polun varrelta. Se oli ilmestynyt sinne vain parin edeltävän päivän aikana, sillä se oli osittain peittynyt lumeen. Ja jos se olisi ilmestynyt aikaisemmin, olisin toki löytänyt sen siten aikaisemmin.
No, siis ensinnäkin kummastuttaa alkoholin juominen lenkillä ollessa. Ja vielä enemmän se, ettei sitä tyhjää tölkkiä viitsitä kantaa kotiin saakka, kun sen paino on murto-osa täysinäisestä.
Eilen vietin aikaani hakien faktoja miksei alkoholia kannattaisi käyttää "urheilujuomana" missään olosuhteissa. Samasta aiheesta julkaisi tämän päivän Keskisuomalainen myös juttua, mutten siteeraa nyt sitä lehteä.
Itse asiassa törmäsin tuohon oluen juomiseen lenkkipolulla jo Tampereella asuessani. Kaupin metsää paljon kiertäneenä, yhdelle alueelle oli polun varrelle ripoteltu oluttölkkejä ihan kiitettävästi.
Miksi juoda alkoholia lenkkeillessään? Onko se 'vain' ns. kaappijuoppoutta? Eli salaa juomista. Vain onko se mukava tapa ulkoiluttaa koiraa ja samalla naukkailla rankan työpäivän tai -viikon päätteeksi parit oluet ikään kuin palkitakseen itseään? Vai luuleeko joku tosissaan, että alkoholi sopii urheilu- tai palautusjuomaksi?
Se, mikä oli minulle uutta kuningas alkoholista oli se, että yksi annos alkoholia vanhentaa aivoja pari vuotta!
Pari muuta faktaa:
- alkoholi lisää mm. sydän- ja verisuonisairauksien riskiä fyysisestä aktiivisuudesta/liikunnasta huolimatta
- 1–3 alkoholiannosta ennen nukkumaanmenoa heikentää yöunen laatua
"Voiko yksi känni tuhota jopa yhden treeniviikon hyödyt? Yksi humalahakuinen juomiskerta voi ainakin kokeneemmalla treenaajalla teoriassa pahimmassa tapauksessa tuhota jopa kokonaisen treeniviikon mahdollisuudet kehittymiseen. Tämä liittyy etenkin alkoholin haitallisesta vaikutuksesta uneen ja energia- sekä proteiinivarastojen rakentumiseen ja siten myös palautumiseen kovista harjoituksista. Nämä yhdistettynä mahdolliseen vammariskin lisääntymiseen sekä hidastuneeseen vammojen palautumiseen johtaa pidemmän ajanjakson päästä myös suorituskyvyn heikentymiseen tai kehittymisen pysähtymiseen. Toisaalta on hyvä muistaa, että pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna yksittäinen juomiskerta, olipa sitten kyseessä pari lasillista viiniä tai useampi olut, ei estä urheilijaa tai kuntoilijaa kehittymästä hetkellisestä suorituskyvyn laskusta huolimatta."
Lähde: https://lihastohtori.wordpress.com/2022/10/07/alkoholi-urheilijat-terveys-suorituskyky/

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti