Olen tuskaillut herkkujen syömisen kanssa viime päivät, johon ystäväni tänään sanoi:"kyllä musta surma kalorit tasoittaa". Olin hetken aikaa ihmeissäni, niin kuin monesti ystäväni sanonnoista. Sitten tajusin, että "meidän kielellämme Tesla" onkin nyt "musta surma". Musta tulee tietysti potkukelkan väristä ja surma tietysti potkukelkan käytöstä vs. kaloreiden kulutuksesta. Musta surmahan nyt oli oikeasti ihan muuta, mutta ystäväni 'kieroutunut' huumori kukkii tämän tästä😘
Musta surma oli Eurooppaa ja sen lähiseutuja vuosina 1346–1353 runnellut kulkutauti, jonka arvioidaan tappaneen 30–60 prosenttia Euroopan väestöstä eli 25–50 miljoonaa ihmistä ja saman verran Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa.
Suurin osa tutkijoista uskoo nykyisin, että mustan surman aiheutti paiserutto, joka leviää mustarotan kirppujen puremista. Tämä käsitys on saanut tukea myös uusista DNA-tutkimuksista. Myös keuhkoruttoa ja jotain sittemmin kadonnutta tautia on epäilty mustan surman aiheuttajaksi.
Musta surma alkoi viimeistään 1346 Etelä-Venäjällä. Epidemian on myös arveltu saaneen alkunsa joko Kiinasta tai Keski-Aasiasta, mistä se levisi Venäjän kautta Mustanmeren yli Konstantinopoliin ja Aleksandriaan, sitten koko Lähi-itään ja vuonna 1347 Euroopan satamakaupunkeihin Italiassa ja Ranskassa. Sieltä epidemia levisi seuraavien vuosien aikana koko Eurooppaan, viimeisenä Venäjän kristittyihin osiin 1350-luvulla. Vain muutama maa, kuten Islanti ja Suomi säästyivät epidemialta.
Lähde: Wikipedia

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti