Ajattelin kokeilla luisteluhiihtoa koiranpennun kanssa jäällä, yhtäältä kokeillakseni oikean jalkani toimintakykyä ja toisaalta opettaakseni koiraa 'hiihtohommiin'. Innostuin asiasta, kun eilen koiraa kannatteli toisen järven kohvajää. No, niin kuin kuvasta näkee välillä uitiin niin sanotusti syvissä vesissä suksien kanssa. Ja tais siinä vähän monotkin hörpätä vettä.
On hieman ikävä tunne, kun jää pettää alta, vaikka kohvaahan se onkin. Ja onhan minulla naskalit kaulassa, varmuuden vuoksi.
Olen nyt parina päivänä kuitenkin 'hinkannut" pientä jääaluetta suksilla edestakaisin. Koira väistelee ketterästi suksia/sauvoja ja se onkin sille varmasti mukavaa vaihtelua, kun emäntä liikkuu pikkusen liukkaammin kuin koskaan ennen sen elämässä.
Jalkani ei ole pahasti ottanut nokkiinsa, vaikka vapaan hiihtotapa on ihan erilaista kuin perinteinen.
lähde: https://www.vesi.fi/sanasto/kohvajaa/
Kohvajää
Kohvajää on jäätynyttä sohjoa. Kohvajäätä syntyy, kun lumi painaa järven jääkantta niin, että jään päälle nousee vettä. Pakkasen kiristyessä lumisohjo jäätyy kohvajääksi. Sen kantavuus on vain puolet teräsjään kantavuudesta.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti