Suositut postaukset

maanantai 12. joulukuuta 2022

Ei läheskään kaikkea isästäni 7

 Sain luettua kaikki (108 kpl) isäni kirjoittamat kirjeet, kortit ja lähettämät sähkösanomat. Onko muuten enää sähkösanomia? Ei varmaankaan. 

12.12.2022 ennen auringonnousua

Isäni kirjoitti 11.11.1983:

[...] "Meidän perheessä ei juosta pakoon. Minä tein sen kerran ja saan katua sitä elämäni. Se oli silloin kun sinä olit kehittymässä äitisi vatsassa."

Toisinaan hän epäili isyyttään jopa karkeasti kirjoittaen. Viimeisissä kirjeissä kuvastuu kohtalaisen hyvä isä-tytär -suhde. 

Sekin selvisi minulle (ja muistui mieleenikin), että minulla on siskopuoli. Jossakin viimeisimmissä kirjeissään hän mainitsee, ettei ollut kuullut toisesta tyttärestään mitään kahdeksaan vuoteen. Minä en tiedä tästä siskopuolesta yhtään mitään.

Isäni kirjoitustyyli oli useimmiten hyvin ronskia. Ei ole mikään ihme etten ole aikaisemmin 'halunnut' lukea tätä materiaalia, koska tuollainen teksti nuorelle naiselle on ollut raskasta luettavaa, kun se oli sitä nytkin.

Isäni kirjoitti 9.11.1990 viimeisessä kirjeessään ennen kuolemaansa minulle:

[...] "Olin ja olen koko ikäni ollut selvillä mitä paskaa ryssänmaa on. Nyt asia lienee selvinnyt usealle muullekin."

Mitähän isäni olisi ajatellut Venäjän hyökkäyssodasta Ukrainaan?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...