Suositut postaukset

sunnuntai 27. helmikuuta 2022

Talvi 2

 Hyvä on hiihtäjän hiihdellä...


Lähdin eilen aamulla päivän valjettua hiihtämään 'nitrovitosta'. Edellisenä päivänä satoi räntää koko päivän ja yöllä se tiivistyi ladun pintaan pakkasen vaikutuksesta. Lumi oli hyvin rakeista. Ehdin kiertää ladusta noin puolet, kun vastaan tulivat latua kunnostavat kelkkailijat. Täällä on aina aikaa vaihtaa muutama sananen, toisin kuin kaupungissa. Laduntekijät olivat pahoillaan siitä ettei nyt tule hyvää latua. Ja totta se olikin. Ladun reunat pehmenevät liikaa.

Vaan eipä ollut muita liikkujia ladulla, lukuunottamatta paria oravaa (Sciurus vulgaris, ja kaurista. Kiersin lenkin pariin kertaan. Pitoa ei juuri ollut, mutta luistoa senkin edestä.

Vesipisarat olivat jäätyneet puiden oksille

Tikat (Picidae) pitävät jo mekkalaa metsissä, kun vartioivat reviirejään. Samoin tiaisilla (Paridae) on pesäpöntön katseluvaihe päällä. Talven ote säilyy kuitenkin vielä yöpakkasten muodossa. Kohta on hankiainen...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

🧭 koilliseen

Kosken ylittävän sillan alapuolista elämää  Tämä blogini täyttää tänään 2 vuotta. Tämä on myös viimeinen postaukseni Kompassi koilliseen blo...